2011-02-20, 23:25
Medlem
tryffs avatar
Jag var på willys idag när jag fick syn på en påse med eldorado 90grams hamburgare för 49 spänn.

Jag blev lite nyfiken på ursprunget av så billiga hamburgare, men det stog inget på skylten så jag tar upp en för att läsa och hör och häpna: På förpackningen stod det

URSPRUNG, För att få veta ursprungsland var god kontakta AXFOOD konsument (något)

Ingen annan ursprungsmärkning fanns, ej heller något telefonnummer till denna konsumentupplysning.

Nu tog jag kontakt med en person som jobbade där och frågade om det var ok att varorna är märkta på det sättet. Denna man hade aldrig hört talas om någon sådan märkning, han erbjöd sig att ta kontakt med AXFOOD men jag avböjde eftersom jag inte tänkte köpa dem.

Nå vad säger ni? Får man ha en sådan märkning? Vågar man köpa kött på willys i fortsättningen?
Citera
2011-02-20, 23:34
Medlem
Grodaifickans avatar
Vad har "kött på Willys" att göra med märkningen på ett visst varumärkes färdiga frysprodukter? Den anställde verkade sköta situationen perfekt, sen huruvida det är tillåtet eller ej vet jag inte, men nog låter det, som bäst, som utnyttjande av något kryphål.
Senast redigerad av Grodaifickan 2011-02-20 kl. 23:37.
Citera
2011-02-20, 23:38
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Ursprungsmarkning/
Nötkött, fisk och honung ska enligt reglerna alltid märkas med ursprung, det vill säga märkningen ska visa var produkterna kommer från.

För andra livsmedel, inklusive annat kött än nötkött, gäller att ursprunget ska anges om konsumenten annars blir vilseledd
Halvfabrikat som innehåller nötkött behöver inte ursprungsmärkas, så är du köttfrämlingsfientlig får du väl hålla dig till de dyrare halvfabrikaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in