• 1
  • 2
2011-02-20, 23:11
Medlem
Mohaves avatar
Det händer ibland när man handlar att kassörskan slår in fel. Summan man ska betala blir antingen för hög eller för låg. När den blir för hög så påpekar man det förstås. Men hur gör du när hon slår in ett för lågt belopp?

Idag köpte jag mat i affären här för 440 kr. Kassörskan missade en 4 och drog bara 40 kr från mitt kort. Jag märkte det men sa inget. Fast nu har jag lite dåligt samvete. Hon kanske måste betala detta själv från sin fattiga lön? Borde jag gå tillbaka i morgon och ge henne 400 kr?
Citera
2011-02-20, 23:14
Medlem
Powens avatar
Klart hon personligen inte får betala ur egen ficka! Jag skulle inte gå tillbaka.
Citera
2011-02-20, 23:16
Medlem
MickeSoders avatar
Praktaset som jag är säger jag:

Äh, skitsamma! Låt det gå...
Citera
2011-02-20, 23:21
Medlem
brutefishs avatar
beror på vem som slår in. är det någon jag känner och/eller har en personlig vinst/tacksamhetsskuld att ta igen någon dag så visst påpekar jag detta.

dock så bör man ha i tanke att karma på sätt och vis existerar, vem vet, en dag kanske det händer något och den personen minns dig för att du var ärlig.

nu var det iof 400 spänn det handlade om, och det är ju rätt sweet att lägga på sprit istället.
Citera
2011-02-20, 23:23
Medlem
rosenrasandes avatar
När jag får saltgurkan 10 kr billigare blir jag så glad att det nästan är pinsamt. Tänker inte en tanke på att säga till, varför skulle jag göra det?
Citera
2011-02-20, 23:38
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosenrasande
När jag får saltgurkan 10 kr billigare blir jag så glad att det nästan är pinsamt. Tänker inte en tanke på att säga till, varför skulle jag göra det?
hjärtinfarkt om du skrapar 100 spänn på triss då?
Citera
2011-02-20, 23:48
Medlem
Jag säger till rent reflexmässigt.
Citera
2011-02-20, 23:50
Medlem
Holmertzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosenrasande

Haha, samma här! Slår de in för lite är det bara att snabba på och hoppas att man hinner iväg innan de upptäcker nåt

Fast om det är en kassörska med fördelaktigt utseende och det inte rör sig om stora summor säger man såklart till
Citera
2011-02-21, 01:13
Medlem
Diablo1118s avatar
Det beror lite på var jag handlar. Är det på kvartersbutiken så skulle jag säga/säger till. På Ica eller systembolaget skulle jag vara tyst som en mus.
Citera
2011-02-21, 01:29
Medlem
Malewhales avatar
Det beror nog helt på summan. Är det 20 spänn kanske jag säger till om jag har möjlighet att få gratissaker för 400 pix är jag nog tyst som en mus. Speciellt om det är från en större kedja.
Citera
2011-02-21, 06:04
Medlem
RagGAnoFs avatar
Jag säger reflexmässigt till, stör mig lite på det men inte så jätte mycke då det iallfall är rätt sak att göra.
Citera
2011-02-21, 11:40
Medlem
rosenrasandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
hjärtinfarkt om du skrapar 100 spänn på triss då?
Köper aldrig triss, skulle vara farligt för hälsan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in