2011-02-20, 19:24
Medlem
Hur kommer det sig att försvarsmakten inte har någon vinterversion av fältuniform m90?
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Mate...altuniform-90/

Öken-, tropiska-, Adyk-, pansar- och sommaruniformer finns men ingen för arktiska förhållanden. Något som känns ganska viktigt i ett land som Sverige.

Har försvaret räknat med att den gröna färgen passar lika bra i arktiska förhållanden som en uniform med liknande mönstring som dessa:
http://img521.imageshack.us/i/5thmar...1stmarzp7.jpg/

Jag tar för givet att försvarets "kamoflage analytiker" eller vilka som nu tar fram de olika mönstringarna har koll på detta men jag undrar bara om anledningen till varför.

Har för mig att det finns som vita dräkter man kan dra på över den grönt mönstrade uniformen dock.
Citera
2011-02-20, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoevk
Hur kommer det sig att försvarsmakten inte har någon vinterversion av fältuniform m90?

Öken-, tropiska-, Adyk-, pansar- och sommaruniformer finns men ingen för arktiska förhållanden. Något som känns ganska viktigt i ett land som Sverige.

Har försvaret räknat med att den gröna färgen passar lika bra i arktiska förhållanden som en uniform med liknande mönstring som dessa:

Jag tar för givet att försvarets "kamoflage analytiker" eller vilka som nu tar fram de olika mönstringarna har koll på detta men jag undrar bara om anledningen till varför.

Har för mig att det finns som vita dräkter man kan dra på över den grönt mönstrade uniformen dock.
Snödräkten fungerar ju ganska bra som maskering.
Annars har ju vissa förband FJS-02 vinter. En jävligt trevlig uniform.
Det jag anser vi saknar är en vit stridsväst man kan använda.
Citera
2011-02-20, 19:42
Medlem
var på väg att påpeka att det verkar vara på gång, men misstänker att soldaten till höger bär utrustning som är egen inköpt, och som kompC motsv godkänt med ett "beslut om användande".
http://www.forsvarsmakten.se/ImageVa...ltHandler.aspx
finns ett par bilder till i den serien från AJB med avvikande vinterutrustning.
skulle säja att blir det behov av M90 vinter för en insats, så kommer beslut att tas om anskaffning.
det finns att tillgå.
Citera
2011-02-20, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
var på väg att påpeka att det verkar vara på gång, men misstänker att soldaten till höger bär utrustning som är egen inköpt, och som kompC motsv godkänt med ett "beslut om användande".
http://www.forsvarsmakten.se/ImageVa...ltHandler.aspx
finns ett par bilder till i den serien från AJB med avvikande vinterutrustning.
skulle säja att blir det behov av M90 vinter för en insats, så kommer beslut att tas om anskaffning.
det finns att tillgå.
Om du tänker på västen, så ser det ut att vara en sprayfärg. Sett några göra sådär med varierande resultat. Dock håller färgen inte allt för länge.

Om du menar mössan är den antagligen egenköpt (om den nu inte är någon special från AJB).
Citera
2011-02-20, 20:03
Medlem
Svithjods avatar
Snödräkt är vintercammo så det räcker och blir över varför i helvete ska du köpa in en särskild vinteruniform? Vad gör du om det blir en lite skakig vinter, ska du springa och byta uniform stup i kvarten? För övrigt ska inte svenska armén överhuvudtaget slåss i arktisk miljö då något hot inte finns.
Att öva sig, utrusta sig för ett krig i nordisk miljö är inget svenska försvaret gör, att man har förband i Norrland har med regionalpolitik att göra, inte försvarspolitik.
Citera
2011-02-20, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Snödräkt är vintercammo så det räcker och blir över varför i helvete ska du köpa in en särskild vinteruniform? Vad gör du om det blir en lite skakig vinter, ska du springa och byta uniform stup i kvarten? För övrigt ska inte svenska armén överhuvudtaget slåss i arktisk miljö då något hot inte finns.
Att öva sig, utrusta sig för ett krig i nordisk miljö är inget svenska försvaret gör, att man har förband i Norrland har med regionalpolitik att göra, inte försvarspolitik.

vi som kan titulera oss "thunderpigs" efter genomförandet av NBG08´s slutövning, håller inte riktigt med dig i avseendet vinterförmåga, och hot i arktisk miljö.
givetvis finns det ju olja i norr också.

@tradet:
det fanns en bild i serien där man tydligt ser att västen är sprayad.
men jag gillar utvecklingen, anställda soldater får modda sin utrustning själv.
Citera
2011-02-20, 20:53
Medlem
Korkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradet
Om du tänker på västen, så ser det ut att vara en sprayfärg. Sett några göra sådär med varierande resultat. Dock håller färgen inte allt för länge.

Om du menar mössan är den antagligen egenköpt (om den nu inte är någon special från AJB).

Mössan är den nya Värmemössa 07.
Citera
2011-02-20, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korkis
Mössan är den nya Värmemössa 07.
Den gröna ja, jag menade den som är i samma mönster som FJS-02 Vinter.
Citera
2011-02-20, 20:58
Medlem
En vinteruniform skulle nog inte vara så tokigt. Den kan ju ha ett innerfoder (avtagbart) samt huva som kan rullas in i kragen. Vad mönstring/färg anbelangar så kan den ju vara i grunden vit med inslag av brunt/grönt. Varför inte som en skaljacka lösning?
M90 jackan är ju bra men den är ju inte som en skaljacka från ex fjällräven.
Citera
2011-02-20, 21:05
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
vi som kan titulera oss "thunderpigs" efter genomförandet av NBG08´s slutövning, håller inte riktigt med dig i avseendet vinterförmåga, och hot i arktisk miljö.
givetvis finns det ju olja i norr också.

@tradet:
det fanns en bild i serien där man tydligt ser att västen är sprayad.
men jag gillar utvecklingen, anställda soldater får modda sin utrustning själv.
Det är inte mig du ska "hålla" med, det är Sveriges politiska och militära ledning som organiserat våra väpnade styrkor efter en modell som gör att de i princip saknar förmåga att verka inom landet.
Försvaret ska bedriven "insats" med förband upp till bataljons storlek.
Som sagt att det finns arméförband i norr har med regionalpolitik att göra, sen samövar man förband på riktigt ihop med bla Norge uppe i norr. men det har med Natos prioriteringar att göra.
Citera
2011-02-21, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoevk

Det finns vinterkamoflage! Hjälmdoket kan vändas så att en vit sida visas "utåt". Alla soldater kan utrustas med en vit snödräkt! Vissa förband har vita ryggsäcksöverdrag. Dessutom maskeringsmålas fordon med vit färg. Vad mer behövs?
Citera
2011-02-21, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.A.D.
En vinteruniform skulle nog inte vara så tokigt. Den kan ju ha ett innerfoder (avtagbart) samt huva som kan rullas in i kragen. Vad mönstring/färg anbelangar så kan den ju vara i grunden vit med inslag av brunt/grönt. Varför inte som en skaljacka lösning?
M90 jackan är ju bra men den är ju inte som en skaljacka från ex fjällräven.
Riktigt dålig idé för den gemene soldaten. En separat snödräkt är bättre. Snödräkten väger ingenting! Den är tunn och tar ingen plats i packninen. Den kostar kanske en femtedel av
vad en "uniform" för fältbruk kostar att sy upp. Den är gjord i ett tunnt, prasselfritt, mycket snabbtorkande, luftigt, andande och impregnerat tyg som är mjuk och varken stelnar i kyla eller drar åt sig fukt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in