• 1
  • 2
2011-02-20, 15:56
Medlem
BalanseradKaoss avatar
Hej!

Vet inte riktigt vart denna passade in bäst, så jag testar här.

Nu är det så att jag påbörjade en detox, och är inne på min 6:e dag idag. Den är främst för mitt socker-beroende och även för att rensa kroppen.

Jag kör på en egen variant då jag äter mestadels frukter, svamp, grönsaker, naturella nötter och frön.
Sedan kör jag även på lite fisk (lax) och lite quinoa, linser, bönor och lite A-fil. Sedan dricker jag mycket vatten, örtte och grönt té med citron. Allt detta brukar jag i regel äta mycket utav annars också, så det är inget "nytt" för mig då jag vill leva hälsosamt.

De 2-3 första dagarna märkte jag enbart av att jag fick huvudvärk, vet inte om det berodde på Detoxen (koffeinbrist antagligen) eller för vädret (kan få ont i huvudet vid snabbt växlande väderklimat) men inte så mycket annat.

Dag 4-5 märkte jag att min energi försvann, och jag hade mycket svårt att vara lika aktiv på träningen som innan. Bör ju nämna att jag kör zumbapass, lite core, step up och andra övningar där kroppen är det enda verktyget. Jag visste att jag skulle ta det lite lugnare i.o.m detoxen, men jag kände mig sjukligt energilös trotts att jag fått i mig mycket mat och ligger runt 1500 kcal/dag (vilket jag annars gör också.) och man bör ju träna (inte för hårt då, givetvis!) för att påskynda utrensningen.

Idag (dag 6), 4 h efter frukosten, när jag skulle börja göra lunch fick jag världens kramp i magen samt illamående, och la mig i sängen och kved och nästintill skrek av smärta, jag rusade in på toaletten och fick världens diarré. Jag trodde smärtan i magen skulle försvinna efter toalettbesöket, men icke!
Sitter fortfarande och har fruktansvärt ont i magen! och jag känner mig öm i magen, samt bakmot ryggen vid njurarna.

Någon där ute som upplevt samma sak under detoxen? Vad gjorde ni?
Tänkte egentligen detoxa t.o.m Fredag, men om det fortsätter såhär vet jag inte om jag klarar det. Vågar nästan inte äta något nu..

Eller kan det röra sig om en magsjuka?

Vet att vanliga biverkningar kan vara huvudvärk, illamående, sömnsvårigheter, yrsel, och smärta i stora muskelpartier.. Men när ska man egentligen avbryta behandlingen? Känns konstigt att jag fått sådana biverkningar efter så "kort tid".. (Då kosten inte är så jätte annorlunda från den jag brukar)

Tänkte försöka med kamomillte snart (Är slut, så måste få tag i det först)
Vet att fil har hjälpt innan mot magbesvär, men det ingår egentligen inte i detoxen, och jag vill hålla mig undan animaliska produkter så mycket som möjligt under detox-perioden.. Men om det hjälper, och inte förvärrar tar jag givetvis det.

Tacksam för tips och råd!
Citera
2011-02-20, 15:58
Medlem
Dreass avatar
Men Detox, snälla människa. Det där är bara skit som flummande tomtar försöker sälja dig. Haft intressanta diskussioner med min mor om det där, kommer inte ut mycket vettigt ur de diskussionerna kan jag säga dig.
Citera
2011-02-20, 16:06
Medlem
BalanseradKaoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Men Detox, snälla människa. Det där är bara skit som flummande tomtar försöker sälja dig. Haft intressanta diskussioner med min mor om det där, kommer inte ut mycket vettigt ur de diskussionerna kan jag säga dig.

Jag frågade inte om vad ni anser om detox. Håll dig till ämnet, tack.

Men varför skulle grönsaker, frukt, nötter och té vara dåligt? Så länge man kommer upp i rimliga energivärden så man inte svälter då givetvis..

Har hört många som mått mycket bättre utav detox, och ångrar inte att jag satte igång det då jag behöver återställa kroppen igen från all skit jag proppat i mig (mestadels socker, åt för mycket sötsaker förut och light produkter)

Undrar bara om jag har något att oroa mig över, eller om det brukar vara såhär.
Citera
2011-02-20, 16:26
Medlem
dekanmis avatar
Ring sjukvårdsrådgivningen och rådfråga, tycker jag. Att du blir energilös är inte alls konstigt om du är sockerberoende. Det brukar ta ett par veckor innan kroppen klarar sig utan sockret och energin kommer tillbaka, men att du ska må så dåligt och få så ont i magen är ju självklart tecken på att någonting är lite galet. Kanske du måste tillägga något i din kost, eller så kanske du åkt på någon slags katarr.

Så ring och rådfråga, det är nog bäst så!
Citera
2011-02-20, 17:45
Medlem
BalanseradKaoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekanmi
Ring sjukvårdsrådgivningen och rådfråga, tycker jag. Att du blir energilös är inte alls konstigt om du är sockerberoende. Det brukar ta ett par veckor innan kroppen klarar sig utan sockret och energin kommer tillbaka, men att du ska må så dåligt och få så ont i magen är ju självklart tecken på att någonting är lite galet. Kanske du måste tillägga något i din kost, eller så kanske du åkt på någon slags katarr.

Så ring och rådfråga, det är nog bäst så!

Tack för tipset!

Jag ringde dit, och tanten jag pratade med hade aldrig hört talas om Detox.
Hon visste inte vad det kunde vara, och trodde inte det berodde på kosten i alla fall..

Skulle åka till akuten om det blev värre.
Försöka dricka mycket vatten och äta lite (för det visste jag ju verkligen inte..)

Nåväl, är i alla fall något bättre nu (Känner inte att jag behöver skrika av smärta, och jag kan prata).

Om fler upplevt samma symptom under Detox, så skriv gärna!
Citera
2011-02-20, 18:45
Medlem
Sunners avatar
Den enkla lösningen är ju att sluta med skiten och se om du blir bättre. Detox är humbug så det värsta som kan hända är att du avbryter en verkningslös "kur".
Att tanten inte visste vad detox är kan ha att göra med att hon är en bildad person som inte läser Aftonbladet hälsa och annan skit där det skrivs om dylikt bluffmakeri.
Citera
2011-02-20, 19:41
Medlem
BalanseradKaoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Den enkla lösningen är ju att sluta med skiten och se om du blir bättre. Detox är humbug så det värsta som kan hända är att du avbryter en verkningslös "kur".
Att tanten inte visste vad detox är kan ha att göra med att hon är en bildad person som inte läser Aftonbladet hälsa och annan skit där det skrivs om dylikt bluffmakeri.

Ursäkta, men jag läste detta i skolan på Alternativ Medicin kursen och inte från Aftonhoran (som jag förövrigt sällan läser). Samt läst från några som tränar och kör på detox då och då (blogg och dyl).
Samt från min syster som är elitidrottare som körde en kur för någon månad sedan (och hon mådde mycket bättre efteråt, som alla andra jag hört det ifrån).

Sedan gick jag i medieprogrammet i gymnasiet, så jag vet mycket väl att man inte ska tro på allt man läser, men eftersom jag hört att det funkat för flera så ville jag ge det ett försök då det enbart består av nyttiga saker, med andra ord kan det inte ge så mycket skada.

Skolmedicinen bör ta lära utav vissa alternativ medicin metoder, i alla fall ha ett hum om vissa saker.
Jag väljer hellre nyttiga örter än proppar mig full med alvedon och skit i första hand.. Tyck vad ni vill om det.

Och rådgivningstanten sa även att det antagligen inte berodde på min kost, då den var bra enligt henne. Så ni som har något emot Detox kan knipa igen om ni inte har något vettigt att säga. Jag frågade som sagt inte vad ni ansåg om detta, utan bara om någon vart med om något liknande och mina besvär kunde vara detox-relaterade.
Senast redigerad av BalanseradKaos 2011-02-20 kl. 19:44.
Citera
2011-02-20, 19:47
Medlem
Dreass avatar
Det vettigaste är väl sanningen, det är skit! Placeboffekten!

Läs: http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ighlight=Detox

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ighlight=Detox

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ighlight=detox

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...06&postcount=2

Citat:
Sådan där "avgiftning" är humbug. Kroppens organ avgiftar sig själva.

Att folk är idioter betyder inte att de har rätt
Citera
2011-02-20, 19:56
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Det vettigaste är väl sanningen, det är skit! Placeboffekten!

Läs: http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ighlight=Detox

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ighlight=Detox

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ighlight=detox

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...06&postcount=2

Att folk är idioter betyder inte att de har rätt

Vad är skit? Börjar man äta mat som kroppen lätt kan bryta ner och inte tillsätter mer "gifter" så borde det vara lättare för kroppen att rensa sig själv.
Citera
2011-02-20, 20:05
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vad är skit? Börjar man äta mat som kroppen lätt kan bryta ner och inte tillsätter mer "gifter" så borde det vara lättare för kroppen att rensa sig själv.
Vilka gifter? Kom inte med metaller, flumma kan vi göra någon annanstans.
Citera
2011-02-20, 20:09
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalanseradKaos
Ursäkta, men jag läste detta i skolan på Alternativ Medicin

Jaha, ja då kan jag ju knappast säga emot.
Jag hoppas innerligt att det här inte rör sig om någon skattefinansierad utbildning.
Citera
2011-02-20, 20:16
Medlem
Detox funkar ju inte. Har du gått på den skiten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in