• 1
  • 2
2011-02-20, 12:38
Medlem
blir för mycket fria radikaler, som ger ledvärk levern tar väldigt mycket stryk, och det kan bli canscer.
För att minska på järnet så kan man äta mindre kött, och lämna blod. Är det någon som vet något mer att göra? Vet en som lider av svår ledvärk pågrund av detta.
Citera
2011-02-20, 12:55
Medlem
Viggebaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln
blir för mycket fria radikaler, som ger ledvärk levern tar väldigt mycket stryk, och det kan bli canscer.
För att minska på järnet så kan man äta mindre kött, och lämna blod. Är det någon som vet något mer att göra? Vet en som lider av svår ledvärk pågrund av detta.
Drick mjölk, kaffe och te! på något sätt minskar det järnintaget!

MvH
Citera
2011-02-20, 12:55
Medlem
Kill bills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korsspindeln

Det finns en blodsjukdom som heter Hemakromatos
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=574

Min vän får åderlåta sig (tömmas på blod) varannan vecka (kan vara var tredje vecka).
Citera
2011-02-20, 13:32
Bannlyst
Ärligt talat kan man äta blodpudding 7 dagar i veckan och inte få för mycket järn i kroppen. Däremot om man har något fel på ämnesomsättningen, eller i reningen via dålig lever eller njurar så kan det bli problem.

Kroppen tar ju bara upp den näring den behöver.
Senast redigerad av krigsmat 2011-02-20 kl. 13:45.
Citera
2011-02-20, 14:24
Medlem
Dr.TobiasFunkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat

Kroppen tar ju bara upp den näring den behöver.

Nej det gör den inte, men järnupptaget är dock ett undantag.
Citera
2011-02-20, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.TobiasFunke
Nej det gör den inte, men järnupptaget är dock ett undantag.

Hur är kroppens järnupptag ett undantag Dr. Funke?

Medan Tobias nu googlar hejvilt för att försöka försvara sig emot mig..

Så kan jag berätta att mineralet järn, i kroppen har en enda betydelse. Att transportera syre. Det är därför vi behöver järn.

Som fysiker i grunden vill jag inte tramsa. Men jag skulle kunna tänka mig att ferroatomer och syreatomer har en viss attraktionskraft.
Senast redigerad av krigsmat 2011-02-20 kl. 16:04.
Citera
2011-02-20, 16:31
Medlem
Kill bills avatar
Läs min post?
Citera
2011-02-20, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kill bill
Det finns en blodsjukdom som heter Hemakromatos
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=574

Min vän får åderlåta sig (tömmas på blod) varannan vecka (kan vara var tredje vecka).
Jag tror att det är den sjukdomen han har, tack för alla svar.
Citera
2011-02-20, 17:43
Medlem
Dr.TobiasFunkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Hur är kroppens järnupptag ett undantag Dr. Funke?

Medan Tobias nu googlar hejvilt för att försöka försvara sig emot mig..

Så kan jag berätta att mineralet järn, i kroppen har en enda betydelse. Att transportera syre. Det är därför vi behöver järn.

Som fysiker i grunden vill jag inte tramsa. Men jag skulle kunna tänka mig att ferroatomer och syreatomer har en viss attraktionskraft.

Oj vilken tur att du är fysiker. Själv är jag är jag gruvarbetare i grunden och gillar inte heller att tramsa.
Så nu efter många timmars googlande så undrar jag lite om järnet som finns hos cytochromerna i elektrontransportkedjan räknas, du som är fysiker och allt?

Sedan så verkar det ju lite konstigt att det existerar övervikt om kroppen enbart tar upp den mängd näring som behövs, d.v.s. att det är reglerat.
Senast redigerad av Dr.TobiasFunke 2011-02-20 kl. 18:02.
Citera
2011-02-20, 17:58
Medlem
Blompens avatar
Dr Funkes och Krigsmats diskussion är så intressant att den förtjänar en egen tråd. Vem skapar den?
Citera
2011-02-20, 19:05
Medlem
Så - farligt att äta järntabletter?

(får dem när jag ger blod)
Citera
2011-02-20, 19:30
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimbu
Så - farligt att äta järntabletter?

(får dem när jag ger blod)
Nej, inte om man behöver dem, har man järnbrist är det nyttigt. Har man däremot för mycket järn i kroppen, ja då är det farligt med järntablettter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in