2011-02-20, 04:37
Bannlyst
Tänkte bara tipsa om en enkel maträtt som är fantastiskt god.

Tag valfritt kött t.e.x benfria kotletter, skiva och rensa tills du är nöjd.

Blanda 3dl grädde, en liten creme fraishe(1,5dl) och en dl soya med 1 msk sambal oelek. Häll över köttet. Ställ i mitten av ugnen på 175 grader i 1 och en halv timme. Servera med kokt potatis.

Fruktansvärt gott och mört kött. Lätt att laga då det bara ska stå stilla i ugnen i en och en halv timme.

Hoppas det smakar.
Citera
2011-02-20, 04:42
Medlem
RockEnds avatar
Låter inte så nyttigt dock!

Men säkerligen riktigt gott! Kanske något att bjuda på till fest eller liknande.
Gäller det vardagsmat så kan jag inte laga till något sådant!
Citera
2011-02-20, 04:45
Bannlyst
Klart det är nyttigt :P den blandningen täcker lätt ett kilo kött :P och det räcker ju till några personer
Citera
2011-02-20, 04:57
Medlem
RockEnds avatar
Ah Okej.
Men kan man inte skiva ner några gula lökar också?
Brukar alltid bli förbannat gott att ha i ugn!

Vad har du för kryddor i btw?
Citera
2011-02-20, 06:06
Medlem
Låter väldigt gott det där! Ska nog testa.

Men jag är skeptisk till att stoppa i mig saker som jag nästan inte kan uttala, sambal oelek :P
Citera
2011-02-20, 09:09
Medlem
1dl soya? ja jävlar det var en heldel, kan inte tänka mig att änvända så mycker soya för smaken skulle ta överhanden direkt.
Citera
2011-02-20, 09:10
Medlem
christerys avatar
Sambal olek är ju mums, mald chilifrukt i olja. Kan vara lite pepprig dock, men jag brukar slicka av skeden som jag slevar upp med när jag använder det så det är inte superstarkt.
Inget konstiga kryddor egentligen, har du det och "nam plah" (stavningen???) hemma så lär du inte sakna mycket annat i kryddväg heller. (kan jag tänka mig)
Citera
2011-02-20, 09:13
Medlem
Maardhufvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockEnd
Låter inte så nyttigt dock!

Men säkerligen riktigt gott! Kanske något att bjuda på till fest eller liknande.
Gäller det vardagsmat så kan jag inte laga till något sådant!

Och vad anser du vara onyttigt med ovanstående recept?
Jag finner det märkligt hur människor slänger sig med termer så som onyttigt när helt vanlig mat diskuteras. Grädde, crème fraiche, kryddor och kött. Inget konsigt.

Jag skulle snarare ta mig friheten att påstå att receptet är "nyttigt" i det hänseende att det dels mättar mer än väl, dels innehåller rikligt med protein.

En hejdundrande enkel rätt som t.o.m. den största av kökets noviser kan slänga ihop.
Simplicity is the key, indeed.
Citera
2011-02-20, 14:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RockEnd
Ah Okej.
Men kan man inte skiva ner några gula lökar också?
Brukar alltid bli förbannat gott att ha i ugn!

Vad har du för kryddor i btw?

Det kan du säkert. Det är inga mer kryddor i

Citat:
Ursprungligen postat av Oogh
Låter väldigt gott det där! Ska nog testa.

Men jag är skeptisk till att stoppa i mig saker som jag nästan inte kan uttala, sambal oelek :P

Det är bara en ganska stark "pasta" gjord på chilifrukter och annat. Väldigt gott

Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
1dl soya? ja jävlar det var en heldel, kan inte tänka mig att änvända så mycker soya för smaken skulle ta överhanden direkt.

Säger han som har lagat maträtten eller?
Citera
2011-02-20, 22:45
Medlem
christerys avatar
Funkar säkert bra, har man inte sambal eller vill leka lite så har Blair lite roliga såser. "Instant death" eller "After Death" behövs inte så mycket av heller. Dryg krydddsås, och den får vara ifred på jobbet i kylen, till skillnad från Ketchupen. LCHF så det räcker, men ingen potatis till. Tapetklister ska man inte äta.
Citera
2011-02-21, 02:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Funkar säkert bra, har man inte sambal eller vill leka lite så har Blair lite roliga såser. "Instant death" eller "After Death" behövs inte så mycket av heller. Dryg krydddsås, och den får vara ifred på jobbet i kylen, till skillnad från Ketchupen. LCHF så det räcker, men ingen potatis till. Tapetklister ska man inte äta.

Sambal är inte så starkt tycker jag :P Och potatisen kan man ju byta ut mot ris t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in