2011-02-20, 03:00
Medlem
Retorikerns avatar
Jag körde på en stundtals väldigt ojämn landsväg vilket orsakade skakningar för bl a min nya dator. Med tanke på det relativt höga ljudet på den trots ett Fractal Design 3 chassi och Scythe-fläktar så undrar jag om Raptor-hårddiskens ljudnivå kan ha blivit påverkad? Är det någon som vet hur känsliga hårddiskar och fläktar är för "darrningar"? Datorn stod förvisso ganska mjukt på sätet men vibrationer fortplantas ju iallafall.
Citera
2011-02-20, 03:18
Medlem
cupcakemans avatar
Ja, hårddiskar kan ta skada av smällar, dock tror jag inte att den tog nog skada av att du var ute och körde, iom att jag antar att datorn inte var påslagen.

Den stora frågan är väll snarare varför du valde att använda en 10000rpmare ist för en SSD
Citera
2011-02-20, 10:01
Medlem
Retorikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cupcakeman
Ja, hårddiskar kan ta skada av smällar, dock tror jag inte att den tog nog skada av att du var ute och körde, iom att jag antar att datorn inte var påslagen.

Den stora frågan är väll snarare varför du valde att använda en 10000rpmare ist för en SSD
Frågan besvaras genom att en SSD-disk på 300 gb kostar grymma pengar. Jag har en SSD som systemdisk och en Raptor på 300 gb som lagerdisk.
Citera
2011-02-20, 10:09
Medlem
Retorikerns avatar
Så om en hårddisk inte är påslagen är risken väldigt liten för att ljudnivån ska påverkas av lättare skakningar? Angående fläktar så sitter de ju på hjullager och sådana rubbas kanske inte heller så lätt?
Citera
2011-02-20, 12:01
Medlem
cupcakemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retorikern
Så om en hårddisk inte är påslagen är risken väldigt liten för att ljudnivån ska påverkas av lättare skakningar? Angående fläktar så sitter de ju på hjullager och sådana rubbas kanske inte heller så lätt?

Makes no sence to me. Men iaf, ja du har rätt, risken är väldigt låg att något faktiskt skulle ha hänt med disken, kan mycket väl vara så att disken är högljudd av sig vanligtvis eller att du fått ett felaktigt exemplar. Skicka in disken om du anser att det är någon fel på disken.
Citera
2011-02-20, 17:18
Medlem
Hårddisk kan få chassit att vibrera högljutt. Så ta reda på om det är du som monterat dåligt. Det finns grejer att köpa så att vibrationer inte fortplantar sig genom chassit när man monterar hårddisken + hemgjorda lösningar.

Sen kan du ta reda på om det verkligen är hårddisken genom att ut den och sen starta datorn för att höra ljudnivån mm.

När man transporterar en dator kan saker glappa eller lossna men det beror ofta på att folk är dåliga på att bygga datorn ordentligt. Har man tex en tung processor kylare kan man lägger datorn så att den inte belastas för mycket i sidled med då är det bara att sätta fast den ordentligt igen.
Senast redigerad av panpo98 2011-02-20 kl. 17:23.
Citera
2011-02-20, 23:46
Medlem
Retorikerns avatar
Okej, om vi lämnar det här med hårddiskar för en stund. Hur är det med fläktars centrering? Jag råkade vid ditsättningen tappa en chassiplåt med en fastmonterad och påslagen fläkt så att den slog i golvet två gånger. Förvisso bara en fallhöjd på 1-2 cm men det kändes ändå inte bra med tanke på att det är en ovanligt tung plåt. Eftersom jag inte vet exakt hur fläkten lät innan så vet jag inte om ljudnivån har påverkats men rent logiskt så bör väl kullagret hålla den stadigt fixerad?
Citera
2011-02-21, 00:18
Medlem
woopers avatar
tappade min dator lite lätt på bordet. när jag startade den så surrade det som bara den i fläkten men gick över efter en dag typ.
Du får vä vänta och se helt enkelt
Citera
2011-02-21, 08:27
Medlem
Retorikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooper
tappade min dator lite lätt på bordet. när jag startade den så surrade det som bara den i fläkten men gick över efter en dag typ.
Du får vä vänta och se helt enkelt
Så fläktar kan alltså rätta till sig själva litegrann?
Citera
2011-02-21, 21:29
Medlem
*sn0wflake*s avatar
Citat:
Frågan besvaras genom att en SSD-disk på 300 gb kostar grymma pengar. Jag har en SSD som systemdisk och en Raptor på 300 gb som lagerdisk.

Nu vart väll snarare den stora frågan varför man kör en raptor som lagringsdisk och inte en vanlig 7200 rpm eller en 5400 rpm?

OnT: Vore ju mycket enklare om du helt enkel bara öppnade upp chassit med datorn påslagen och identifierade vart det höga ljudet kommer ifrån.
Citera
2011-02-21, 22:19
Medlem
Retorikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *sn0wflake*
Nu vart väll snarare den stora frågan varför man kör en raptor som lagringsdisk och inte en vanlig 7200 rpm eller en 5400 rpm?

OnT: Vore ju mycket enklare om du helt enkel bara öppnade upp chassit med datorn påslagen och identifierade vart det höga ljudet kommer ifrån.
Det är klart att jag har gjort det men eftersom datorn är ny och jag inte vet hur ljudet hade varit före skakningarna så har jag inget att jämföra med. Jag transporterade datorn från den som monterade ihop komponenterna.
Senast redigerad av Retorikern 2011-02-21 kl. 22:22.
Citera
2011-02-21, 22:42
Medlem
*sn0wflake*s avatar
Citat:
Det är klart att jag har gjort det men eftersom datorn är ny och jag inte vet hur ljudet hade varit före skakningarna så har jag inget att jämföra med. Jag transporterade datorn från den som monterade ihop komponenterna.

Uppenbarligen så stör du ju dig på något ljud, vart kommer det ljudet ifrån?

EDIT: Det lättaste måste ju vara att identifiera komponenten istället för att sitta och spekulera i om diverse händelser kan ha påverkat en viss komponents ljudnivå?

EDIT2: När du väl hittat den kan du ju om du vill fortsätta spekulera i om något kan ha påverkat dess ljudnivå och sedan byter du ut den. Eller så byter du helt enkelt bara ut den direkt.
Senast redigerad av *sn0wflake* 2011-02-21 kl. 22:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in