Citat:
Ursprungligen postat av Retorikern
Du får det att låta så enkelt men grejen är att jag inte vet hur pass högt ljud jag kan förvänta mig av en fläkt eller hårddisk. Så om jag skulle byta ut en fläkt som låter aningen högt är risken stor för att nästa fläkt kommer låta lika högt. Jag frågar inte för nöjes skull utan av en anledning, nämligen att jag själv inte vet hur komponenterna bör låta. Eftersom jag grubblar över om jag själv kan ha orsakat ljudnivån så vill jag veta hur känsliga hårddiskar och fläktar är så att jag kan bedöma det. Slutdiskuterat

Jag är bara nyfiken på vart du vill komma.
Säg att du till slut kommer fram till att en halv misshandel av en fläkt kan få den att låta mer, vad gör du åt saken? Låt oss å andra sidan anta att du inte orsakat ljudnivån, vad gör du istället? Du vill kanske bara veta ifall en misshandel av en komponent kan få den att låta mer? Det kan jag svara på; ja brukar man våld mot en datorkomponent som redan från början låter så kan den eventuellt få ett högre ljud. Den kan även få andra skador och eventuellt börja fungera sämre eller t.o.m. gå sönder helt och hållet.
EDIT: Att din milda behandling, fraktat datorn i en bil och tappat en fläkt från mycket låg höjd, skulle fortplanta sig i att någon av komponenterna skulle börja föra mer ljud än vanligt finner jag mycket osannolikt.