• 1
  • 2
2011-02-19, 21:16
Medlem
sergays avatar
Förutsättningar:
  • Taxerad inkomst i Sverige 2010 : ca 40 000 kr.
  • Nytt jobb sen januari i år, med drygt 20 000 kr i månadslön (brutto).
  • Ovan angivna jobb är en provanställning som löper ut i juni i år.
  • En mor som är HELT skuldfri och äger bl.a. sin lägenhet värd strax under 2 000 000 kr, + någon halv miljon i värdepapper etc.
  • Inga betalningsanmärkningar. Någon räkning har gått till nåt inkasso (slarv), men aldrig längre.
  • Jag klarar en månadskostnad på 7-8 tusen för lägenheten.

Vad har jag för förutsättningar att ta lån? Med eller utan min mors hjälp, och innan eller efter att min provanställning gått över till tillsvidareanställning.

Inom ett år räknar jag med att jag har höjt min månadsinkomst med minst 10 000 kr till.

Men är det helt kört i dagsläget?
Citera
2011-02-19, 21:21
Medlem
habli
Citera
2011-02-19, 21:23
Medlem
STHLM2009s avatar
Banken kräver:
Fastanställning.
Bra inkomst.
Pengar på kontot.
Att det är din bank.
Att du inte har anmärkningar.

Åk på måndag och fråga. Bättre svar hos dem än hos oss fbare.
Citera
2011-02-19, 22:16
Medlem
Diablo1118s avatar
Var i liknande läge förra året. Hade 60K i årsinkomst 2009 då jag studerade.
Fick jobb i Aug 2010.
Lön 28K/månad
6månaders provanställning.

Fick ett lånelöfte på 1,4 miljoner men då har jag också en nuvarande br som är värderad till ca 600k.

På samma bank blev jag nekad ett gemensamt lån med min sambo 2008 på 1miljon. Då studerade jag och jobbade extra. Min sambo var nyanställd med 6månaders provanställning.
Fick ett lånelöfte på en annan bank men husköpet blev aldrig genomfört då.
Citera
2011-02-20, 01:10
Medlem
Beror väl på hur stort lån du ska ta

Om du menar lån till bostad i stockholmsområdet så kan du nog glömma det med en provanställning... vad man taxerat innan brukar inte spela någon roll bara man visar att man har en fast anställning med lön som kommer in varje månad...

Edit: Men försök såklart,, med din mors hjälp kanske det går...
Senast redigerad av JohnnyMnemonical 2011-02-20 kl. 01:20.
Citera
2011-02-20, 12:18
Medlem
sergays avatar
Jo, självklart är det bäst att prata direkt med banken, men det skadar ju inte att vara lite förberedd.

En fråga ang. just det dock;

En vän till mig skulle ta lån för ett tag sen, och gick runt till några olika banker och frågade. Då var det plötsligt en bank som nekade honom direkt, för att de såg att han hade gått omkring och frågat på andra banker innan (och blivit nekad på några).

Hur gick detta till, finns det ett register där bankerna registrerar alla sökande, för att se om de blivit nekade någon annanstans?
Citera
2011-02-20, 13:09
Medlem
Diablo1118s avatar
Ja. De tar ofta en Uc varje gång du ansöker om lån/kredit och ibland också olika abonemang. Har du för många förfrågningar så blir du nekad på grund av det.
Citera
2011-02-20, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Ja. De tar ofta en Uc varje gång du ansöker om lån/kredit och ibland också olika abonemang. Har du för många förfrågningar så blir du nekad på grund av det.

Därför ska man inte går runt och ansöka om lån utan endast fråga vad bankerna erbjuder efter de förutsättningar du själv berättat om. Att ansöka om lån man inte är intresserad av är riktigt, riktigt dumt vilket framgår av Diablo1118:as inlägg.
Citera
2011-02-20, 14:53
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Märkligt!
Citera
2011-02-20, 14:58
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Märkligt!

Vad är märkligt?
Citera
2011-02-20, 22:47
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Vad är märkligt?
Att det ens går att se hur många kreditupplysningar man blivit utsatt för. Men framför allt att det spelar någon roll.
Säg att jag börjar på ett nytt jobb och flyttar (tele abonemang, bredband och hyresvärd tar kreditupplysn). 4 kreditupplysningar helt plötsligt.
Citera
2011-02-21, 01:05
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Att det ens går att se hur många kreditupplysningar man blivit utsatt för. Men framför allt att det spelar någon roll.
Säg att jag börjar på ett nytt jobb och flyttar (tele abonemang, bredband och hyresvärd tar kreditupplysn). 4 kreditupplysningar helt plötsligt.

Det är fortfarande inte helt vanligt att de tar en uc utan det är främst vid lån och krediter. Något som brukar vara extra känsligt är om man har krediter på te.x Onoff, Siba, Elgiganten, Ikea, osv. De står med även om du inte utnyttjat själva krediten utan bara fått dem beviljade.

Själv har jag aldrig fått en UC på mobil, bredband eller hyresrätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in