• 1
  • 2
2004-08-29, 19:16
Medlem
bigMajks avatar
Jag har fått för mig att det finns olika typer av tandskydd.
De som består av en del man stoppar in i munnen, jag har även för mig att jag har sett någon variant där man har en del för övre tandraden och en del för den undre (så man kan dricka utan att ta ut det), finns det någon sådan tvådelad modell eller har jag inbillat mig?
Citera
2004-08-29, 19:26
Medlem
Har då aldrig varit med om att man haft två tandskydd i käften. Varianterna är väl den vanliga billigare plastskena för den övre tandraden.
Sen finns det såna som man gör efter att ha gjutit en form och gjort en anpassad efter dina egna tänder. Denna skyddar både nere och uppe.
Men jag kanske har fel. Men jag har då som sagt aldrig sett nån tvådelad sak (åtminstone inte inom hockeyn som jag grundar detta på).
Citera
2004-08-29, 19:53
Medlem
Croatons avatar
Det finns "dubbla" tandskydd som täcker både övre och undre käken... dessa brukar ha ett andningshål eller liknande i mitten av förståeliga skäl...

men att man kan dricka utan att ta ut tandskyddet vete faan...

http://www.kvib.com/_data/p_0/120.phtml
Citera
2004-08-29, 20:55
Medlem
bigMajks avatar
Jag måste väl ha inbillat mig,tagit något konstigt eller fått en smäll innan då
Citera
2007-05-30, 17:31
Awaiting Email Confirmation
Överhetens avatar
Finns det ett företag liknande Protech Mouth Guards i Sverige, som alltså gör specialgjorda tandskydd som man får designa själv? Någon som beställt från http://www.protechmouthguards.com/?
Citera
2007-05-30, 19:09
Medlem
No_fears avatar
I NFL brukar man se att vissa har dom stora tandskydden, sitter som en plastgrunka i käften med andningshål
Citera
2007-05-30, 20:15
Medlem
Memnoks avatar
Dubbeltandskydden är klockrena om du kör boxning eller mma eftersom de tvingar dig att bita ihop käkarna, klockren hjälp om du inte gillar att bli knockad.
Citera
2007-05-30, 22:01
Överhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Dubbeltandskydden är klockrena om du kör boxning eller mma eftersom de tvingar dig att bita ihop käkarna, klockren hjälp om du inte gillar att bli knockad.

Hjälper dubbelt tandskydd mot att bli knockad? Varför använder inte alla fighters det då? Har aldrig sett det i t.ex. k-1 eller UFC.
Citera
2007-05-31, 13:03
Medlem
klassas avatar
Klart att det inte hjälper mot att bli knockad. Då skulle alla som höll på med nån form av kampsport med risk att bli knockad använda sig av det.
Citera
2007-05-31, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Överheten
Finns det ett företag liknande Protech Mouth Guards i Sverige, som alltså gör specialgjorda tandskydd som man får designa själv? Någon som beställt från http://www.protechmouthguards.com/?

Jag fixade mitt tandskydd hos ett Dentallaboratorium. Då får du det gjort precis efter dina tänder och det finns det väldigt många olika färgkombinationer du kan välja mellan. Blir du inte nöjd med det kan du beställa in vilka färger du vill, fast det tar givetvis längre tid att innan du får ditt tandskydd då. Jag vet inte om du kan få skriver typ "HULK" i ditt skydd men du kan ju alltid fråga. Sök på google efter Dentallaboratorium så hittar du ett nära dig.
Citera
2007-05-31, 15:47
Överhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iffan
Jag fixade mitt tandskydd hos ett Dentallaboratorium. Då får du det gjort precis efter dina tänder och det finns det väldigt många olika färgkombinationer du kan välja mellan. Blir du inte nöjd med det kan du beställa in vilka färger du vill, fast det tar givetvis längre tid att innan du får ditt tandskydd då. Jag vet inte om du kan få skriver typ "HULK" i ditt skydd men du kan ju alltid fråga. Sök på google efter Dentallaboratorium så hittar du ett nära dig.

Man tackar, vad fick du betala för ditt skydd då?
Citera
2007-05-31, 16:03
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klassa
Klart att det inte hjälper mot att bli knockad. Då skulle alla som höll på med nån form av kampsport med risk att bli knockad använda sig av det.
Det är klart att det gör, det är alltså ett större skydd som går längre bak och mer eller mindre låser fast tandraderna i varandra, detta leder till att käken blir mer stabil. Anledningen till att inte alla använder det är att det blir betydligt jobbigare att andas genom munnen med skyddet i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in