2011-02-19, 17:55
Medlem
Jag drar hela historien från början.

1999 köper min syster en bostadsrätt för ca 150 000:- hon bor där t om 2007, då hon och hennes fästman köper ett hus.

Jag som studerar får under tiden flytta in i hennes gamla bostadsrätt, bara jag betalar hyran.

För att bli beviljad lånet till det nya huset så behöver hon få ut ca 200 000:- men hon vill inte sälja bostadsrätten för att den är perfekt för hennes bror (jag) som studerar intill.

Så vi löser det på ett annat sätt, Lägenheten var vid tillfället värd 400 000:- och min far går med på att köpa halva lägenheten av henne för 200 000:- inga papper skrivs. Så att hon kan bli beviljad lånet på hennes nya hus. Och att jag kan bo kvar.

Nu har jag pluggat klart på högskolan och har ett välbetalt jobb.

Jag vill bo kvar i lägenheten och kravet är att jag köper ut henne på bästa sätt.

Så jag behöver ge henne 200 000:- på ett smidigt sätt,

Köper jag det på papperna för 200 000:- då det egentligen är värt 400 000:- så kommer jag ju att få skatta mycket mer på vinsten när väl jag säljer bostadsrätten.

Går det på något sätt komma runt det här?

Kan hon ge bort det till mig i gåva och sen ger jag henne 200k i fickan? Det går förmodligen inte. Så hur tycker ni jag ska lösa situationen på bästa sätt?

Den andra delen som min far äger behöver jag inte betala.
Citera
2011-02-19, 23:11
Medlem
Hon kan väl skänka 200k till dig så köper du lägenheten för 400k. Sen kan man fundera på rättvisan i att du flyttar över vinstskatten på henne samtidigt som din far skänker dig 200k men det har ni säkert nån tanke bakom.
Citera
2011-02-20, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Hon kan väl skänka 200k till dig så köper du lägenheten för 400k. Sen kan man fundera på rättvisan i att du flyttar över vinstskatten på henne samtidigt som din far skänker dig 200k men det har ni säkert nån tanke bakom.

Näe det blir ju inte rättvist alls. Vet faktiskt inte hur man ska lösa det här på bäst sätt. Jag får väl helt enkelt köpa den för 200k som vanligt och sen ta smällen på vinstskatten när den dagen kommer.

Jag förlorar ju ingenting på det, hade ju förlorat mer om jag köpt en annan bostad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in