2011-02-20, 14:38
Medlem
Chts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrrandom14
Kör på militärpress, shrugs och marklyft så blir det bra.

Varför? Ingen av övningarna aktiverar sido-deltan?
Flera andra som tipsat om hantelpress och militärpress i tråden. Det är väl för fan främre delta, och endast främre delta, som tränas (av axelpartiet) då?

Sidolyft i kabel eller med hantel känns väl som det enda vettiga valet.. Upright row kan man väl lägga till som andra övning på vissa pass, så länge det inte blir en vana att köra den så borde man ju inte skada sig så lätt..
Citera
2011-02-20, 14:40
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Massor av set sidolyft, strikta och ostrikta Pressövningar behövs inte för att få fart på axlarna imo.

Är helt enig med detta.

Folk går vilse alldeles för mycket i pressövningar när det kommer till axelträning, antagligen på grund av att det oftast är de övningarna man ser folk göra på gymmet, och de övningar man kan ta mer vikt i. Men för att få ett bredare axelparti är det enbart sidolyft av olika slag som behövs.

Visserligen ska man ju inte förringa främre axelpartiet heller, men det krävs max ett par set för dessa då de ändå aktiveras konstant i bröst-pressar.
Citera
2011-02-20, 15:16
Medlem
Härliga svar! Sidolyft it is, längtar redan till torsdag!
Citera
2011-02-21, 20:51
Bannlyst
Två hantlar sido lyft med lite lättare vikter , viktigt att man har rätt och lagom vikter så man gör övningen rätt. Har man för tunga vikter så anstränger man fel muskler för det är ju axlarna som ska tränas tekniken blir oftast fel.
Citera
2011-02-21, 21:30
Medlem
Mina axlar är det som växt bäst på mig och ökat best i styrka, nyckel övningarna för mig är axel press med hantlar samt sido lyft med hantlar, kör hårt så kommer axlarna. Se till att köra tungt men med bra from, tycker "prefekt form" är jävligt överskattat, se bara till att ha en någorlunda bra form och kör så tungt att du håller på att svimma så ska du se att dina axlar kommer växa
Citera
2011-02-21, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Ztirf

Varför köra upright row öht då den har lägre effekt och högre skaderisk än axellyft åt sidan i CC?
Jag gillar den personligen för att det är mer av en "kraft"övning som tar delvis på utsidan av axeln och också trapzen. Som TS ville åt. Som kontrast till sidolyften som är motsatsen till kraftövningar helt enkelt. Och ja, den har högre skaderisk men sådant kan vara individuellt också. Man bör prova försiktigt och se ifall det känns fel nånstans.
Citera
2011-02-21, 22:10
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Ztirf

För trapsen kan du köra shrugs som är effektivare. Problemet är när du lastar över en tung vikt på rotatorcuffen efter halva rörelsen, den risken kan du inte trolla bort såvida du inte ändrar utförandet.
Citera
2011-02-23, 13:52
Medlem
Chts avatar
Okej, nu har vi konstaterat att sidolyft is the shit.

Men kom att tänka på, hur många set kör alla här, och hur ofta? Känns som om inget händer med mina mellersta delta, jag kör dom under rygg/axlar-passet en gång i veckan, då tränar jag militärpress 5 set, sidolyft 3 dropset, typ 8-9kg's hantel strikt till failure, sen 5kg's hanteln strikt till failure.
Och bakre axel 3 set liggande kabeldrag i CC.

Jag kör alltså 3 set i veckan för mellersta delta, är detta för lite? Till exempel främre får ju 2 hårda pass i veckan iochmed bröst/triceps dagen. Ska jag kanske slänga in så att jag kör mellersta på den dagen också? (dom ligger med 3 dagars mellanrum så det borde funka)

Vill ju att det händer nått med axlarna snart. Det är fan prio 1
Citera
2011-02-23, 14:17
Medlem
stämmer bra
Citera
2011-02-23, 15:05
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Cht

Om ingenting har hänt med din mellersta delta är risken stor att du inte tränat den speciellt effektivt. Bara för att du gör ett sidolyft säger inget om du träffat muskeln. Utförandet spelar stor roll.
Citera
2011-02-23, 15:49
Medlem
tjuven018s avatar
Det är komiskt att läsa när 99% inte vet vad dom snackar om.

Den bästa övningen för axlarna, för mittendelen, är utan tvekan ryckböj.
Citera
2011-02-23, 15:53
Medlem
pezrulezhaakons avatar
tjuven018

Jag tror mer på bänkhopp, curlkast eller krumspark
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem