2011-02-19, 15:41
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av learnhowtoeat
Som rubriken lyder, Får inte Riktigt den kontakt med
http://tinypic.com/view.php?pic=2qip8uf&s=7
som jag vill ha.

Vilka är dom bästa övningarna för bredd?

Antar att det är hantelpress så rakt sittande som möjligt och fast stång bakom huvudet?
Det kan vara värt att påpeka att det finns de som har skitstora axlar som ser ut att ha en brant skidbacke från halsen till axeln, precis som det finns smala killar som har grym bredd och så vidare. Bli alltså inte ledsen om det visar sig att du får problem med att se ut som du vill. Det är inte lika lätt att bygga snyggt axelparti som det är att bygga snygga armar eftersom att det beror på vilka förutsättningar man har.
Citera
2011-02-19, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yurichi
Fast man kan ju undra varför man inte är intresserad av att träna "hela paketet". Det verkar mer naturligt enligt mig eftersom man mycket sällan använder sig av EN muskel i vardagliga livet. För man får mer kraft av att samarbeta med flera muskelgrupper (logiskt huh )

Som jag skrev innan, det är oproportionerligt och jag vill ha mer bredd just Där.
Det har absolut inget med styrka att göra, enbart synlighetens skull.
Citera
2011-02-19, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det kan vara värt att påpeka att det finns de som har skitstora axlar som ser ut att ha en brant skidbacke från halsen till axeln, precis som det finns smala killar som har grym bredd och så vidare. Bli alltså inte ledsen om det visar sig att du får problem med att se ut som du vill. Det är inte lika lätt att bygga snyggt axelparti som det är att bygga snygga armar eftersom att det beror på vilka förutsättningar man har.

Precis. Jag personligen har väldigt svårt att framhäva mina trapezius fastän jag prioriterat dom många pass i 2 år. Därav bygga mer bredd för att även framhäva trapezius bättre!
Citera
2011-02-19, 17:05
Medlem
Den absolut bästa övningen för utsida axel är enligt mig lyft åt sidan i kabel. En arm i taget, högreps (typ 15), kort vila mellan set och riktig kläm längst upp. Undvik också att "shruga" upp axeln. Sen om du vill bygga traps samtidigt så kan du köra http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/CBUprightRow.html (ja jag älskar kablarna ). Den kan tydligen bara skadlig dock så kör den inte ifall du får nån känning (ont) nånstans.
Citera
2011-02-19, 18:13
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Ztirf

Varför köra upright row öht då den har lägre effekt och högre skaderisk än axellyft åt sidan i CC?
Citera
2011-02-19, 22:32
Medlem
mrrandom14s avatar
Kör på militärpress, shrugs och marklyft så blir det bra.
Citera
2011-02-20, 02:17
Medlem
Millediablos avatar
Som ovan och alla ryggövningar typ chins, omvända flyes ger dig en snygg rygg, glöm inte att simning som ger dig lite av varje och skön relax dom dagar du inte orkar/vill pressa på gymmet.
Citera
2011-02-20, 07:35
Medlem
bloodbrothers avatar
Du vill bygga vidd utåt? Jag hade samma problem tills jag körde press bakom nacke i smith-maskinen.. går bara tills armarna är 90 grader.. gör susen för bredd för mig iaf.

http://img834.imageshack.us/i/untitl000ed1.jpg/

Observera dock att bilden är från sommaren 2010..

Har byggt nästan all vidd från slutet på trapeziusen och utåt.. hade inga axlar innan..

Se till att ställa in lutningen så att du själv känner att det är optimalt och du inte får ont.. många som kör långt ner i denna övningen också och får sen ont lite här och där.. kör inte för tungt heller..

OCH, säger som dorian, glöm inte rotatorcuff-övningar...
Senast redigerad av bloodbrother 2011-02-20 kl. 08:07.
Citera
2011-02-20, 12:02
Medlem
Himmler!s avatar
Träna hela axeln. Men lyft åt sidan tar bäst på den yttre delen av axeln vilket kan göra att du ser bredare ut. Rejält tränade lats gör även att du ser betydligt bredare ut.
Citera
2011-02-20, 12:06
Medlem
freyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av learnhowtoeat
Som rubriken lyder, Får inte Riktigt den kontakt med
http://tinypic.com/view.php?pic=2qip8uf&s=7
som jag vill ha.

Vilka är dom bästa övningarna för bredd?

Antar att det är hantelpress så rakt sittande som möjligt och fast stång bakom huvudet?

Jag vet inte om frågan handlade om att bygga yttre delta specifikt, men det mer allmänna intrycket av att vara bredaxlad kommer av en tydlig v-form. Med andra ord en bred rygg. Har du inte det kommer du inte upplevas som särskilt bredaxlad trots bra form på axlar och övre trapz. Man behöver hela paketet, och en smal midja på det förstärker intrycket.
Citera
2011-02-20, 14:11
Medlem
victor.bs avatar
Smal midja, feta lats ger intrycket av breda axlar.
Annars är olika varianter av lyft åt sidan "det bästa" för delta. Pressar i alla sina former tar mycket på framsida axeln.
Citera
2011-02-20, 14:28
Medlem
Thomaspunkts avatar
Massor av set sidolyft, strikta och ostrikta Pressövningar behövs inte för att få fart på axlarna imo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in