2011-02-19, 10:55
Medlem
Lunarus avatar
Bör inte det fria valet existera om slumpen också finns? Demonterar slumpen det vi kallar för 'ödet'?

Jag menar att, om jag får ett val - och skriver två alternativ på lappar och således väljer ett utav dem. Då kan ju inte tidigare erfarenheter vara anledningen till att jag fick det valet som jag fick - men är det anledningen till att jag skrev lapparna?

Det finns ganska många frågeställningar, men jag är trött och orkar inte skriva mera för tillfället. Men lite teorier hade varit intressant. Det kan vara 99.9% chans att jag väljer något, sannolikheten är större - men finns inte alltid de där slumpmässiga rycken liggandes i bakhuvudet? Eller baseras de också på någonting?

Kanske en flummig trådstart, vaknade precis, men vad är era tankar om fritt val och slumpen?
Citera
2011-02-19, 11:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lunaru
Bör inte det fria valet existera om slumpen också finns? Demonterar slumpen det vi kallar för 'ödet'?

Jag menar att, om jag får ett val - och skriver två alternativ på lappar och således väljer ett utav dem. Då kan ju inte tidigare erfarenheter vara anledningen till att jag fick det valet som jag fick - men är det anledningen till att jag skrev lapparna?

Det finns ganska många frågeställningar, men jag är trött och orkar inte skriva mera för tillfället. Men lite teorier hade varit intressant. Det kan vara 99.9% chans att jag väljer något, sannolikheten är större - men finns inte alltid de där slumpmässiga rycken liggandes i bakhuvudet? Eller baseras de också på någonting?

Kanske en flummig trådstart, vaknade precis, men vad är era tankar om fritt val och slumpen?

Jag tror att mer eller mindre alla val är en kombination av slump och "eget val". Då du alltid har förutfattade meningar om allt, så kommer dessa alltid påverka valet du gör. Däremot är det antagligen otaliga slumpmässiga händelser som givit dig dessa förutfattade meningar och även att du ens får valet du får.

Allt i livet är en blandning av slump (eller ödet om man så vill) och sina val. Slumpen skapar val, valen skapar nya slumpade händelser som leder till nya val.
Citera
2011-02-19, 16:55
Medlem
Caparzos avatar
Vilken lapp du tar beror på alla föregående orsakskedjor. T ex tidigare erfarenheter, din personlighet/gener etc. Vi kan aldrig lista ut hur alla dessa orsakskedjor samspelar och vilka de är, men de finns där.
Citera
2011-02-19, 18:21
Medlem
Antebanteseans avatar
Även ditt val av lappen är determinerat. Om alternativen är lika vet du av erfarenhet att du ska lotta för alternativen har samma värde. Vilket gör ditt val till en orsak - verkan.

Finns ingen slump tyvärr !
Citera
2011-02-23, 20:43
Medlem
Screwattacks avatar
Ska förhålla mig kort då jag egentligen älskar diskussionen men har tröttnat på den här på fb. Men i alla fall, ja, slumpen är en förutsättning för en fri vilja. Däremot finns det ingen som vet om slumpen existerar eller om det är så som skribenten ovanför mig verkar övertygad om, att allt är determinerat. Med dagens vetenskap kan vi inte vara säkra på vilket, och mycket pekar på att vi aldrig kommer veta vilket heller.
Citera
2011-02-24, 23:24
Medlem
nerdnerds avatar
Kvantfysik är en väldigt bra anledning till att tro att äkta slump finns i överflöd på iaf atomär nivå. Kaosfenomen kan göra att atomär slump kan växa till att påverka även i stor skala. Läs på.

Om det sen är förenligt med fri vilja, eller om det är en förutsättning för vilja, är andra frågor med inte så självklara svar.

Läste du här av fri vilja eller av att det var förutbestämt? Fri vilja som motsats till determism.

Läste du här av fri vilja eller var det ren slump som avgjorde? Fri vilja som motsats till slump.

Misstänker att såna här frågor egentligen bara är dåligt formulerade. Av alla. Vad ÄR fri vilja?
Citera
2011-02-25, 01:03
Medlem
Screwattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Kvantfysik är en väldigt bra anledning till att tro att äkta slump finns i överflöd på iaf atomär nivå. Kaosfenomen kan göra att atomär slump kan växa till att påverka även i stor skala. Läs på.

Ja, men kom ihåg att kvantfysiken inte är ett bevis på det. Osäkerhetsprincipen betyder egentligen bara (som jag tolkat det) att man inte med 100% säkerhet kan mäta en partikel. Jag kan komplettera detta med mer information och källa imorgon om intresse finns. Poängen är att det fortfarande kan vara så att slumpen inte existerar då universum mycket väl kan vara determinerat trotts att vi inte kan mäta eller avgöra det.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Om det sen är förenligt med fri vilja, eller om det är en förutsättning för vilja, är andra frågor med inte så självklara svar.

Läste du här av fri vilja eller av att det var förutbestämt? Fri vilja som motsats till determism.

Läste du här av fri vilja eller var det ren slump som avgjorde? Fri vilja som motsats till slump.

Misstänker att såna här frågor egentligen bara är dåligt formulerade. Av alla. Vad ÄR fri vilja?

Don't go there
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in