Citat:
Ursprungligen postat av Lunaru
Bör inte det fria valet existera om slumpen också finns? Demonterar slumpen det vi kallar för 'ödet'?
Jag menar att, om jag får ett val - och skriver två alternativ på lappar och således väljer ett utav dem. Då kan ju inte tidigare erfarenheter vara anledningen till att jag fick det valet som jag fick - men är det anledningen till att jag skrev lapparna?
Det finns ganska många frågeställningar, men jag är trött och orkar inte skriva mera för tillfället. Men lite teorier hade varit intressant. Det kan vara 99.9% chans att jag väljer något, sannolikheten är större - men finns inte alltid de där slumpmässiga rycken liggandes i bakhuvudet? Eller baseras de också på någonting?
Kanske en flummig trådstart, vaknade precis, men vad är era tankar om fritt val och slumpen?
Jag tror att mer eller mindre alla val är en kombination av slump och "eget val". Då du alltid har förutfattade meningar om allt, så kommer dessa alltid påverka valet du gör. Däremot är det antagligen otaliga slumpmässiga händelser som givit dig dessa förutfattade meningar och även att du ens får valet du får.
Allt i livet är en blandning av slump (eller ödet om man så vill) och sina val. Slumpen skapar val, valen skapar nya slumpade händelser som leder till nya val.