• 1
  • 2
2004-08-29, 12:08
Medlem
jaha jovissts avatar
Nuförtiden ingår ett moment i uppkörningen som heter säkerhetkontroll tror jag.

Jag undrar om det finns någon färsking som kan dela med sig av sina kunskaper om detta mystiska moment, min fv ska nämnligen köra upp snart och hon har inte gått i körskola, har heller ingen ny bok där detta finns omtalat.

Mycket tacksam för utförliga svar så vi kan sätta igång och rabbla utantill-läxan.

+o( ...bark?
Citera
2004-08-29, 12:12
Medlem
LadyTieras avatar
FFFS!!!!!!

:mad:

posta i rätt forum, denna skall uppenbart vara i bil och fordon.

flyttas
Citera
2004-08-29, 12:17
Medlem
Shallows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Nuförtiden ingår ett moment i uppkörningen som heter säkerhetkontroll tror jag.

Jag undrar om det finns någon färsking som kan dela med sig av sina kunskaper om detta mystiska moment, min fv ska nämnligen köra upp snart och hon har inte gått i körskola, har heller ingen ny bok där detta finns omtalat.

Mycket tacksam för utförliga svar så vi kan sätta igång och rabbla utantill-läxan.

+o( ...bark?

Alla vätskor, vart de finns och hur mycket som finns i. Däckmönstret, om däcken är för slitna eller ej. Blinkers, och övriga lysen fungerar som de skall.

Risken att hon ska få göra allt detta på en och samma gång är minimal.
De brukar nöja sig med att fråga om lite vätskor.

Kolla på vägverkets hemsida annars, kanske står nått där.
Lycka till

Edit: Hittade lite saker.

Vad består körprovet av?

Körprovet består av

* säkerhetskontroll
* körning

Säkerhetskontroll
Körprovet inleds med att du får göra en säkerhetskontroll. I den ingår helt eller delvis kontroll av bromsar, hjul och däck, belysning och reflexer, styrning, körriktningsvisare, ljudsignal, vindrutetorkare och vindrutespolare, backspeglar och rutor.

Körning
Körningen pågår minst 25 minuter, och du ska köra såväl i tätort som på landsväg. Trafikinspektören kommer att dirigera dig eller be dig köra mot ett angivet mål. Du kommer också att få utföra något eller några av följande moment. Backning ingår alltid i minst ett moment.

* Vändning på väg eller i vägkorsning
* Uppställning bakom eller framför ett annat fordon eller mellan andra fordon
* Uppställning på parkeringsplats
* Backning
* Start i med- eller motlut

Bedömningsområden:

Hastighet
Hastigheten ska vara anpassad efter vad trafiksäkerheten kräver i varje situation samt efter väglag, sikt och trafikförhållanden i övrigt. Du måste också hålla dig inom gällande hastighetsgränser.

Manövrering
Du ska kunna samordna dina rörelser när du hanterar gas, koppling, broms och ratt så att det blir en mjuk och behaglig körning. Du ska också kunna välja lämplig växel i förhållande till farten. Vidare ska du kunna använda dig av reglage och kontrollinstrument utan att tappa uppmärksamheten på övrig information och medtrafikanter.

Placering
Du ska kunna placera fordonet så att dina avsikter blir tydliga, såväl i tätort som på landsväg. Detta gäller speciellt före, i och efter korsningar.

Trafikuppträdande
Du ska kunna planera din körning så att du samspelar med övriga trafikanter. Vidare ska du visa att du kan tillämpa trafikreglerna, t.ex. högerregeln.

Uppmärksamhet
Du ska ha god uppmärksamhet såväl framåt som bakåt. Särskilt viktigt är detta vid förrädiska situationer, t.ex. i korsningar med skymd sikt och när du passerar barn och stillastående fordon. Naturligtvis bedöms också uppmärksamheten på vägmärken och övriga trafikanter.

Riskmedvetande
Du ska köra på ett sådant sätt att du på ett naturligt och realistiskt sätt visar din medvetenhet om de risker som finns i trafiken.

Trafikinspektören gör en helhetsbedömning av din körning utifrån olika kriterier. Alla kriterierna som nämns ovan ingår i bedömningen.
Stor vikt läggs vid din riskmedvetenhet i trafiken.
Citera
2004-08-29, 12:32
Medlem
Kingdoms avatar
Om det är rätt eller om trafikskolor lär ut olika vet jag inte
Men när min FV fick göra säkerhetskontroll skulle man göra et på ett sett som gjorde att du inte behövde gå mer 1varv runt bilen.

Inget problem då man tydligen fick ta hjälp av läraren att kolla höger och vänster blinkers samt bromsljus

på själva uppkörningen fick hon sen handbromsprovet..man skall tydligen slå på handbromsen i draget läge för att se att den inte åker ner, det var det enda hon fick göra som sagt. Tydligen väldigt indviduellt vad som gäller
Citera
2004-08-29, 12:36
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
FFFS!!!!!!

:mad:

posta i rätt forum, denna skall uppenbart vara i bil och fordon.

flyttas

..under "vetenskap och teknologi"??,
trodde inte det, men ok då

bra svar, men behöver mer detaljer
vägverket skriver om kontrollen men inte vad den består av i detalj.
Citera
2004-08-29, 12:48
Medlem
Shallows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst

bra svar, men behöver mer detaljer
vägverket skriver om kontrollen men inte vad den består av i detalj.

Säkerhetskontroll
Körprovet inleds med att du får göra en säkerhetskontroll. I den ingår helt eller delvis kontroll av bromsar, hjul och däck, belysning och reflexer, styrning, körriktningsvisare, ljudsignal, vindrutetorkare och vindrutespolare, backspeglar och rutor.

Detta är väl ändå ganska detaljerat!?
Eller är det själv tillvägagångssättet du vill ha reda på?
Citera
2004-08-29, 14:02
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shallow
Säkerhetskontroll

Detta är väl ändå ganska detaljerat!?
Eller är det själv tillvägagångssättet du vill ha reda på?

Ja, hur kontrollerar man tex rutor ? Tittar genom dom
Citera
2004-08-29, 14:04
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingdom
Om det är rätt eller om trafikskolor lär ut olika vet jag inte
Men när min FV fick göra säkerhetskontroll skulle man göra et på ett sett som gjorde att du inte behövde gå mer 1varv runt bilen.

Inget problem då man tydligen fick ta hjälp av läraren att kolla höger och vänster blinkers samt bromsljus

på själva uppkörningen fick hon sen handbromsprovet..man skall tydligen slå på handbromsen i draget läge för att se att den inte åker ner, det var det enda hon fick göra som sagt. Tydligen väldigt indviduellt vad som gäller

Handbromsprov, slå på den ? Med handen ?
Citera
2004-08-29, 14:29
Medlem
souloskars avatar
tror du ska kolla att rutorna exempelvis är tillräckligt rena och annars putsa dem. Handbromsprovet går ut på att testa handbromsen genom att ha den ilagd samtidigt som man lägger i dragläge på bilen.

Har inte orkat läsa igenom alla inlägg helt så med risk för att upprepa redan nämnda moment.

Gar kört upp två gånger (utan att lyckas). Första gången skulle jag göra en komplett kontroll innehållandes:

Belysning, bromsservo, styrservo, signalhorn, ställa in backspeglar (självklart?), mönsterdjup och spolaren.

Andra gången räckte det med belysning (hel/halv, fram/bak, höger/vänsterblinkers samt bromsljus).
Citera
2004-08-29, 15:45
Medlem
Kingdoms avatar
tjejen skulle dra åt handbromsen, slå den med handen i nedåt läge för att se att inte handbromsen kundes kopplas ur.

Hon fick även visa vad alla påfyllningshål i motorn var, hur man kolla oljan, var man fyller på den...var man fyller på servo och bromsvätske behållaren, spolaren osv.

sen är det ljuset som du med fördel kollar med hjläp av handledaren, typ bromsljus,bakljus,blinkers, hel och halv ljus

finns yttre och inre säkerhetskontroll
Citera
2004-08-29, 18:01
Medlem
Jag körde upp första ggn i maj i år och lyckades alldeles utmärkt. Jag hade inte alls gått igenom det där med säkerhetskontroll, som tur var behövde jag bara göra en inre sådan. D.v.s.; testa vindrutetorkare, blinkers, kolla att alla varningslampor fungerar när man vrider på tändningen... Jag minns inte riktigt, men kontrollanten sa åt mig vad jag skulle göra tror jag.

Ibland kan man behöva kolla i motorn också, peka på var sakerna sitter, kolla oljenivån, etc...

En vanlig yttre kontroll är ju annars: Kolla blinkersljus, halvljus, helljus, bakljus, bromsljus (be kontrollanten bromsa), däckdjup (eller vad det heter). Ibland ska man även kolla tutan - TUT TUT, hoppas det går väl på uppkörningen...
Citera
2004-08-29, 19:04
Medlem
jaha jovissts avatar
Vi har gjort säkerhetskontroller på min bil idag enligt anvisningar, tackar alla som bidragit

Fast vi har ett problem till, starta i uppförsbacke, måste man göra det utan att använda handbromsen?
Jag tvingade min fv att göra det i en backe som var ganska brant och hon blev så rädd när bilen rullade bakåt att hon började gråta...

Vet inte om jag vågar be henne göra det igen, jag fick köra hem sen...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in