2011-02-18, 19:34
Medlem
Sitter här o är sugen på att installera ubuntu 10.10. Tänkte lägga det som på en egen partition så jag kan välja mellan ubuntu och windows. Hur bör jag gå till väga? Krympa enhet hdd 1 eller 2 och förbereda utrymme eller funkar det bra att fixa detta under själva ubuntu installationen?
Citera
2011-02-19, 01:11
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggefrasse
Sitter här o är sugen på att installera ubuntu 10.10. Tänkte lägga det som på en egen partition så jag kan välja mellan ubuntu och windows. Hur bör jag gå till väga? Krympa enhet hdd 1 eller 2 och förbereda utrymme eller funkar det bra att fixa detta under själva ubuntu installationen?
Om du inte vet vad du gör så är det säkrast, och enklast, att följa rådet i ubuntu installationen.
Om du vill fixa med partitionerna så använd Partition Magic, som alltid funkat felfritt i windowsmiljö för mig (undvik gparted om du kan)
Det bästa tycker jag är två primära partitioner en för win och en för ubuntu resten kan du dela upp hur du vill mellan systemen och lägga som logiska partitioner i en extended.
Citera
2011-02-19, 02:07
Medlem
Citat:

Om du är sugen och bara vill testa så kan du ju ladda ner Vmware workstation och köra ubuntu virtuellt. Själv har jag typ några virtuella maskiner med windows server 2003, windows server 2008 r2, win7 enterprise, ubuntu och Debian. Funkar hur bra som helst och man lär sig mycket på det.

Det är skönt att kunna "shifta" mellan linux och windows snabbt och utan att behöva starta om datorn.
Citera
2011-02-19, 07:21
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muskelknutt
Om du är sugen och bara vill testa så kan du ju ladda ner Vmware workstation och köra ubuntu virtuellt. Själv har jag typ några virtuella maskiner med windows server 2003, windows server 2008 r2, win7 enterprise, ubuntu och Debian. Funkar hur bra som helst och man lär sig mycket på det.

Det är skönt att kunna "shifta" mellan linux och windows snabbt och utan att behöva starta om datorn.

Jag föreslår att man laddar ner Virtualbox istället, den är inte kommersiell och fungerar också väldigt bra.
Citera
2011-02-19, 10:52
Medlem
Hmm. Gjorde en partition men det gick inte. Har en delad hårddisk. C: och D:. Men det finns 2 partitioner ytterligare. En acer recovery med återställning. Inget konstigt med det. Däremot finns det ytterligare 1 på 3gb och där innehållet endast är 500mb. När jag kollar om det går att ta bort den så står det att den används av systemet. Undrar vad fan det är? Tydligen så går det bara att ha 4 partitioner på en hdd. Ska ta och fundera på om jag ska flytta över innehållet på d till c och sedan använda d till ubuntu...
Citera
2011-02-19, 11:08
Medlem
hashs avatar
Citat:
Hmm. Gjorde en partition men det gick inte. Har en delad hårddisk. C: och D:. Men det finns 2 partitioner ytterligare. En acer recovery med återställning. Inget konstigt med det. Däremot finns det ytterligare 1 på 3gb och där innehållet endast är 500mb. När jag kollar om det går att ta bort den så står det att den används av systemet. Undrar vad fan det är? Tydligen så går det bara att ha 4 partitioner på en hdd. Ska ta och fundera på om jag ska flytta över innehållet på d till c och sedan använda d till ubuntu...

Du kan max ha fyra primära partitioner.
Beroende på hur du partitionerar, så kan du använda dig av utökade partitioner också, har för mig då att max är 16st.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in