2011-02-18, 17:34
Medlem
ThePopcorns avatar
hej hej
jag har en polis radio hemma liggande. lysnnade på den mycket för med eftersom de blev tyst en kväll och inte hör nåt på länge så undrar jag om ny vet vad som har hänt med polisen kanaler i V.Götalands ?

MVH
Citera
2011-02-18, 17:42
Medlem
Hej,
de har bytt radiosystem.
Numer använder de sig av krypterad radiotrafik som inte ska kunna avlyssnas.
Rakel heter systemet, kanske du känner igen?
Citera
2011-02-18, 17:47
Medlem
ThePopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbyewing
Hej,
de har bytt radiosystem.
Numer använder de sig av krypterad radiotrafik som inte ska kunna avlyssnas.
Rakel heter systemet, kanske du känner igen?
inte bra jag som ville höra om rånen och om krog bråken ikväll. kan man inte skaffa sig nåt som man kan lysnna av en då?
Citera
2011-02-18, 17:55
Medlem
Det är inte så enkelt tyvärr...

Det enklaste är nog att ställa till med något så du får åka polisbil och passa på att lyssna noga under åkturen...
Citera
2011-03-17, 15:00
Medlem
nsmcss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePopcorn
inte bra jag som ville höra om rånen och om krog bråken ikväll. kan man inte skaffa sig nåt som man kan lysnna av en då?

Som arbetande inom media som fotograf kan jag intyga att det inte går att avlyssna, trafiken är helt krypterad och inte ens vi inom media har tillgång till systemet.

RAKEL (TETRA-systemet) är det nya radiokommunikationssystemet som är begränsat till polis, räddningstjänst, sjukvård, tull, kustbevakning samt statliga myndigheter och krisberedskap (även vissa räddningsvärn har tillgång till RAKEL). Du kan inte köpa en RAKEL-enhet då det krävs gödkännande för att köpa in dessa, MSB tror jag skall ha hand om det för räddningstjänsten, och inga andra produkter kan avlyssna RAKEL, eller avkryptera de krypterade sändningarna.

Sedan om man får tag i en RAKEL-enhet (på olaglig väg då de ej kan införskaffas lagligt), kan det vara bar att veta att du fortfarande inte kommer höra något, detta då myndigheterna kan styra vilka enher som kan vara anslutna till RAKEL-systemet, vilket betyder att om du får tag i en enhet som "tappats bort" stänger de bara ute enheten från systemet, eller om du får tag i en från någon fabrik (trots avsaknaden av tillstånd) är denna inte kompitabel med RAKEL-systemet då som sagt varje enhet måste godkännas innan man hör något och programmeras in (uppgifter från polis och brandman som bekräftar varandras uppgifter).

Så vill du lyssna på RAKEL, bli polis eller gå med i den lokala räddningstjänsten , du får ju inte ta med systemet hem men du kan ju lyssna på dina kollegors trafik under arbetet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in