• 1
  • 2
2011-02-18, 16:32
Bannlyst
Vilka filmer känner ni till som följer inspelningen av den riktiga filmen? Jag tror jag har sett två som verkligen var sevärda. Dels en som handlade om Apocalypse Now, och den andra handlade om inspelningen av The Shining.

Har ni tips på andra sådana "meta-filmer"?
Senast redigerad av krigsmat 2011-02-18 kl. 16:35.
Citera
2011-02-18, 16:34
Medlem
RIPSDs avatar
Finns det inte på varje filmen bakom knappen "extra"?
Citera
2011-02-18, 16:35
Medlem
Powens avatar
Brukar ju finnas med "behind the scenes" på vanliga filmer. Men du kanske menar mer åt dokumentärhållet?
Citera
2011-02-18, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Powen
Brukar ju finnas med "behind the scenes" på vanliga filmer. Men du kanske menar mer åt dokumentärhållet?

Ja exakt! Högklassiga dokumentärfilmer som faktiskt kan stå för sig själv.

Jag glömde förresten en film. Dom gjorde ju en dokumentär om inspelningen av Fanny och Alexander ochså.
Senast redigerad av krigsmat 2011-02-18 kl. 16:41.
Citera
2011-02-18, 16:38
Medlem
Wueterichs avatar
Blade Runner - "Dangerous Days: Making Blade Runner"

http://www.imdb.com/title/tt1080585/
Citera
2011-02-18, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wueterich
Blade Runner - "Dangerous Days: Making Blade Runner"

http://www.imdb.com/title/tt1080585/

Tackar!

Den har jag ochså sett när jag tänker efter. Den var bra, men jäkligt lång om jag inte minns fel.
Citera
2011-02-18, 16:49
Medlem
Det finns ju flera dokumentärer om hur LOTR gjordes. Dem är ganska bra och roliga att kolla på.
Måste även finnas om Star Wars-filmerna.
Citera
2011-02-18, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jouweil
Det finns ju flera dokumentärer om hur LOTR gjordes. Dem är ganska bra och roliga att kolla på.
Måste även finnas om Star Wars-filmerna.

Grattis till ditt första inlägg!

Ja, dom är underhållande håller jag med om! Det har ju ochså gjorts filmer om hur man gjorde exempelvis Titanic, eller The Crow för att nämna några andra filmer

Men på nåt sätt känns det som efterhandskonstruktioner, och inte riktigt ärligt visade hur det verkligen gick till.

Jag kommer ihåg hur man i dokumentären om The Shining, man kunde se hur Shelley Duvall plågades, när Standley Kubrick, för 81:a gången ville ta om en scen han inte var nöjd med...

För övrigt måste jag klaga på att SVT inte visar Oscarsgalan för 4:e året i rad. Om det finns någon slags kultur som de flesta medborgare i det här landet gillar så är det väl faktiskt film. Det är lite tragiskt, därför att köpa in det, kostar säkert lika mycket som någon deltävling i skidskytte, eller karjala cup i ishockey.

Det är tragiskt hur dom prioriterar hos statstelevisionen.
Citera
2011-02-18, 17:01
Bannlyst
Christian Bale & Brad Anderson: The Making of "The Machinist"
http://www.youtube.com/watch?v=tLJ7SqIrXeE

Rätt okej, 30 min
Citera
2011-02-18, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EyeFartedLOL
Christian Bale & Brad Anderson: The Making of "The Machinist"
http://www.youtube.com/watch?v=tLJ7SqIrXeE

Rätt okej, 30 min

Tack för tipset.
Citera
2011-02-18, 17:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Tack för tipset.

Lungt!

Ett annat tips. Sök på Youtube:
"the making of"
"the making of part"
"behind the scenes"
"behind the scenes part"

Du kommer hitta många!!
Citera
2011-02-18, 17:27
Medlem
saftad_burks avatar
Burden of Dreams - om inspelningen av Fitzcaraldo. Mycket Herzog-monologer och annat gott, men sparsamt med Kinski-utbrott.
Mein liebster Fiend innehåller material från alla filmer som gjordes av Herzog/Kinski. Det läggs inte särskilt fokus på någon (möjligen att Aguirre fick lite mer än de andra), men dokumentären i sig är otroligt bra. 5/5.

Murnau: Die Sprache der Schatten - kort om Murnau och hans filmer, sedan fokus på hur Nosferatu spelades in.
Spelfilmen Shadow of the Vampire handlar om samma sak. John Malkovich spelar Murnau.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in