• 1
  • 2
2011-02-20, 21:28
Medlem
Kennie.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woot-hole
Otroligt fint inlägg! Tusen tack! Mycket info.
Lite för mycket, kanske. Ett enkelt "ja" hade räckt gott och väl som svar på frågan om det är en bra övning, men vad fan. Jag tycker som sagt att det är viktigt att man förstår varför man gör vissa övningar, för då blir det enklare att utföra dem korrekt.

Är du tyngdlyftare, eller vad handlar det här om?
Citera
2011-02-21, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennie.
Lite för mycket, kanske. Ett enkelt "ja" hade räckt gott och väl som svar på frågan om det är en bra övning, men vad fan. Jag tycker som sagt att det är viktigt att man förstår varför man gör vissa övningar, för då blir det enklare att utföra dem korrekt.

Är du tyngdlyftare, eller vad handlar det här om?
Haha, wannabetyngdlyftare är väl mer korrekt. Är en nybörjare som vill lära mig helt enkelt. Tar dock träningen 100% seriöst, men jag tävlar inte.
Citera
2011-02-21, 01:41
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Kennie. (och woot-hole)

Bra. Texten "sammanfattar" mekaniken bakom SJ. Att på så sätt kunna effektivisera hjärnans och muskel/senspolarnas komunikation till att använda sin styrka på ett mer effektivt sätt. Samtidigt tränas senstrukturerna att överföra muskelkraften effektivare till skelettet, genom att bli "stelare".
Detta görs ju också av en stor dos koordinationsträning på samma gång, vilket gör denna träningstypen till en ganska tidskrävande träning, och man får därför helst avsätta en enskild period för just detta.

Perioden bör således vara mot slutet i en styrke/byggperiod, då man ska anpassa sin nyförvärvade styrka/massa neuromuskulärt.
Träningstypen passar de idrottsmännen/kvinnorna som har en eller flera explosiva rörelser i sitt tävlingsutförande, och passar egentligen den vanlige gymmaren tämligen dåligt.

Det man kan tänka på om man vill tillämpa SJ eller någon form av plyometrisk träning är att anpassa den efter sin idrottsgren. SJ är bara ett av många tillämpningsbara varianter. Fäktare, tyndlyftare, trestegare, höjdhoppare, tennisspelare, squashspelare, badmintonspelare, mfl bör anpassa sin spänstträning för sig.
Det man måste tillägga i detta är att det är inte endast benen och vaderna som ska tränas för att förbättra spänsten. Har man inte bål och överkroppsstyrka som backar upp, blir SJ och liknande träning lite uddlös.
Citera
2011-04-10, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av woot-hole
Det är väl inte reps jag frågar om i tråden? Är du helt bakom flötet?

Otroligt fint inlägg! Tusen tack! Mycket info.

sök tuben på Frogsquats
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in