2011-02-18, 15:19
Medlem
Jag känner till en person, en mycket märklig person.
Hennes katt dog för ett tag sedan och hon ska nu ha fryst in katten i frysen för att till våren tina upp katten och "kremera" i trädgården.
Hon hävdar att det ska inte vara några problem.

Men visst är det inte bara att tända en brasa? Det krävs väl en väldigt hög temperatur för att kroppen ska förkolnas?
Jag tänker mig själv hur katten kommer bli som en stor vidbränd köttfärslimpa formad som en katt.
Citera
2011-02-18, 15:23
Bannlyst
Personligen aldrig försökt kremera en frysskadad katt men om hon bygger en stor majbrasa i stil med indiernas människobål på Ganges borde det funka.
Citera
2011-02-18, 15:23
Medlem
Viggebaggens avatar
haha, gud va äckligt xD Kan hon inte bara gräva ner fanskapet?? haha
Citera
2011-02-18, 15:27
Medlem
Ja, jag tycker själv att det hela känns väldigt osmakligt och väldigt snålt.
Jag har ingen aning om varför hon inte bara kan gräva ner den.
Men hon har en massa principer hon följer som inte går förstå sig på.
Citera
2011-02-18, 16:00
Medlem
Ja, man kan kremera själv om det gäller hundar eller katter, men det förutsätter att man bor så att man kan göra upp eld.
Man kan kremera i en tunna om djuret rymms där, men man måste sätta brännbart som tex ved eller annat som brinner med och inte endast djurkroppen.
Om man kremerar öppet så måste man använda ved och sedan lägga djuret med ett lager ved över, så brinner allting till aska.
Inte skall man frysa ned djur för att vänta på kremering, för på vintern kan man ju alltid kontakta en veterinär som vet var man kan få döda djur kremerade. Djur klininker,större sådana, kremerar ju också hästar mm. så de gör säkert samma med små djur.
Citera
2011-02-18, 16:03
Medlem
Det går alldeles utmärkt att kremera frysta djur, om du har en riktig förbränningsugn.

Fast inte ens då kommer du upp i såna temperaturer att hela skelettet förkolnas.

Tipsa henne om att lämna in katten på ett ställe som sköter kremering av djur, så får hon sen hem askan i en liten urna hon lätt kan begrava.

Om detta är för kostsamt så kan hon ju begrava katten som den är, fast hon får ju ner och gräva rätt djupt....

Jag var vid Ganges en gång, och såg deras kremering, det var väldigt mkt stora skelettdelar kvar, hela bröstkorgen var intakt mm.....
Citera
2011-02-20, 04:01
Medlem
porterpottys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazchaos
Jag känner till en person, en mycket märklig person.
Hennes katt dog för ett tag sedan och hon ska nu ha fryst in katten i frysen för att till våren tina upp katten och "kremera" i trädgården.
Hon hävdar att det ska inte vara några problem.

Men visst är det inte bara att tända en brasa? Det krävs väl en väldigt hög temperatur för att kroppen ska förkolnas?
Jag tänker mig själv hur katten kommer bli som en stor vidbränd köttfärslimpa formad som en katt.

hahahhhahaha! älskar såna här "speciella" människor, hur fan kan man få för sig att kremera sin egna katt?
Citera
2011-02-20, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porterpotty
hahahhhahaha! älskar såna här "speciella" människor, hur fan kan man få för sig att kremera sin egna katt?

Det är en mycket bra fråga.
För den här kvinnan är i princip alla såna idéer möjliga att få i huvudet.
Hon är...mycket speciell om man ska beskriva henne snällt.
Citera
2011-02-20, 20:42
Medlem
Nu är det väl oxå förbjudet att elda kadaver. Fast kan inte se att det gör någon större skada, det kommer bli ben kvar förvisso.
Citera
2011-02-21, 02:14
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazchaos
Det är en mycket bra fråga.
För den här kvinnan är i princip alla såna idéer möjliga att få i huvudet.
Hon är...mycket speciell om man ska beskriva henne snällt.

Men vet du om hon vill kremera själv pga att hon inte vill betala vad det kostar, eller är det av någon annan anledning hon vill göra det själv?

Båda mina katter är kremerade, har askan kvar i urnorna (lådorna) man får från krematoriet. Den ena kremeringen skötte veterinären, jag bara hämtade askan, men den andra fick jag "sköta själv" pga att jag inte hade pengar så det räckte. Fick alltså avliva katten hos veterinären, sedan åka till krematoriet själv, efter tidsbeställning.

Har dock inte för mig att det var några fruktansvärda summor det handlade om, men det var inte direkt billigt heller. Men måste ju vara pengarna det handlar om?
Citera
2011-02-21, 06:52
Medlem
Imperors avatar
Sannolikt så är det väl snarare ritualen det handlar om än pengarna.
En öppen brasa måste vara rätt j-a stor för att kunna förbränna ben, man kan öka på brännpunkten med ordentligt med olja eller annan accelerator (som de som har råd gör i Indien). Kanske mest tilltalande i rituellt syfte. Annars så underlättar någon form av förbränningsugn, en tunna bör duga för en katt, häller du olja på veden i den med så ska du ganska garanterat kunna förbränna även ben, kan du även tillsätta luft med pump/fläkt/bälg så kommer du upp i ruskiga temperaturer utan problem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in