2011-02-18, 19:22
Medlem
moonclimbers avatar
Nej. Men ska du bildbeahandla eller rita så investera i en ritbräda.
Citera
2011-02-18, 20:49
Medlem
Glockens avatar
Jo, när man ska lira något så är det trevligt att ha en hederlig mus. Men annars nöjer jag mig med 'padden' till det mesta.
halvt ot, men om man vill få ut lite (mycket) mer av sin touchpad/mus så rekommenderar jag BetterTouchTool. Four finger swipe för att byta space är riktigt fint.
Citera
2011-02-18, 21:02
Medlem
Dum som man var köpte jag en Logitech MX Revolution och den har nästan bara samlat damm i tre år.
Tänkte att jag skulle använda den till bildredigering och spel, men föredrar faktiskt touchpaden till redigering (ska köpa ritplatta snart) och spela har jag inte gjort på datorn på flera år. Har t o m klarat CoD 4 på normal med touchpaden, så helt värdelös till spel är den inte heller.

Kommer nog aldrig köpa en mus igen, ska sälja den jag har då jag aldrig använder den.
Citera
2011-02-18, 22:22
Medlem
BesserWissers avatar
Nu har jag visserligen en MBA men jag använder mus endast vid två tillfällen:

1: Spel
2: Photoshop

Annars kör jag trackpaden till allt övrigt.
Citera
2011-02-19, 01:53
Bannlyst
Jag kan tänka mig att använda en mus vid spel och ingenting annat.
Till photoshop använder jag trackpad, om inte så vill jag använda ett ritbord (som jag inte har).

Otroligt att jag fastnade för trackpadden. Jag känner mig som ett barn i en godisaffär. Kommer aldrig någonsin använda en mus igen när det finns trackpad, fy FAN vad underbar den är!
Citera
2011-02-19, 02:10
Medlem
pikzels avatar
Trackpaden funkar till att slösurfa, det finns ingen chans i världen att jag byter min Logitech Performance MX till att göra musik, rita, vadsomhelst. Visst trackpaden bättre än de flesta laptopplattor, men det gör inte att musen är sämre. Av samma anledning använder jag fortfarande en separat skärm och ett riktigt tangentbord.
Citera
2011-02-19, 02:21
Medlem
AddeHs avatar
Hemma: macbook ansluten till 24" Samsung-skärm med Äpplets egna keyboard och magiska mus. Behöver en lite större skärm för forskning då jag gillar att ha olika dokument öppna och läsa/skriva/räkna parallellt. Musen används av bekvämlighetsskäl då själva macbooken står i ett opassande läge för att använda trackpad.

Borta/resor/mobilt: har inte ens med musen. Trackpaden funkar till allt, och på tåg/flyg tenderar den att inte få plats, oavsett om man reser vanligt eller förstaklass. Annat var det med min gamla Acer vars trackpad var 1/3 av macbooken—då satt jag nästan alltid med en mus på högra benet (no pun intended) och medföljande krångel till usb-sladd.

Om jag fick välja en enda sak på macbooken som äpplet verkligen lyckats med så vore det trackpaden. Den är beroendeskapande.
Citera
2011-02-19, 10:28
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Antar att jag faller in under Pro även om jag har en MB. Då jag har en MB-alu fan den blev en raritet direkt

Men nej jag har inte använt mus sedan jag köpte min MB-alu och tror inte att jag kommer att göra det heller. Till iMac:en på jobbet kör vi med Apples externa styrplatta sjukt bra.
Citera
2011-02-19, 10:33
Medlem
ganjamajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Nu har jag visserligen en MBA men jag använder mus endast vid två tillfällen:

1: Spel
2: Photoshop

Annars kör jag trackpaden till allt övrigt.

Precis, ^

Jag upplever att det inte finns nått smartare än trackpaden, enkelheten att zooma älskar jag!
+ http://www.jitouch.com/index.php?page=jitouch mitt liv har blivit enklare!
Senast redigerad av ganjamaja 2011-02-19 kl. 10:37.
Citera
2011-02-19, 10:48
Medlem
FFFFFs avatar
tänkte när jag köpte macen att jag skulle köpa till en mus då jag mest använder datorn till photoshop och klipper och klistrar mycket.. Blev aldrig av, de nya trackpadarna från 2008 och frammåt är såpass bra att mus inte behövs.

Nu kan man ju även köpa extern trackpad och det ser jag verklige som ett bevis på att musen är överflödig. Självklart är detta en smaksak, vissa gillar mus bättre och vice versa.
Citera
2011-02-19, 11:25
Medlem
apgujeongs avatar
När jag köpte min mac för ett par år sedan sedan så ville jag köpa en mus till då jag förstod att det inte ingick i paketet. Lyckligtvis lyckades försäljaren övertyga mig om att jag inte behövde en.

Det var en ganska lustig situation där säljaren ivrigt argumenterade för att jag INTE skulle köpa något. I efterhand förstår jag hur rätt han hade. Jag har aldrig saknat ett mus till min MacBook Pro.
Citera
2011-02-19, 11:35
Medlem
När jag ska spela eller arbeta en längre tid framför datorn använder jag min deathadder, annars är det alltid touchpaden som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in