2011-02-18, 14:48
Medlem
Ballfagers avatar
Jag tänkte tillaga oxfilé (med dagens datum som bäst före datum) och vill ha den lika blodig som en begagnad tampong. Är den ätbar även imorgon om den förvaras i kylskåp efter tillagning?
(Känns mer vettigt att göra så än att låta den ligga en dag till över bäst före datum.)
Citera
2011-02-18, 14:50
Bannlyst
Ja du kan äta den imorgon också.
Citera
2011-02-18, 14:53
Medlem
Denoms avatar
Om du gör det enbart för att bäst-före datumet är idag, låt bli! Köttet blir bara bättre efteråt och jag själv föredrar att tillaga kött någon vecka efter bäst-före datumet då det blir mycket mörare. Så var inte rädd för att tillaga det imorgon istället.

Edit: En uppmaning, lär er skillnaden mellan bäst-före datum och sista förbrukningsdag!
Senast redigerad av Denom 2011-02-18 kl. 14:56.
Citera
2011-02-18, 15:32
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om du gör det enbart för att bäst-före datumet är idag, låt bli! Köttet blir bara bättre efteråt och jag själv föredrar att tillaga kött någon vecka efter bäst-före datumet då det blir mycket mörare. Så var inte rädd för att tillaga det imorgon istället.

Hur förvarar du ditt kött efter förfallodatumet? I vakuumförpackningen? Är det risk att köttet blir dåligt och luktar/smakar illa?
Citera
2011-02-18, 15:51
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Hur förvarar du ditt kött efter förfallodatumet? I vakuumförpackningen? Är det risk att köttet blir dåligt och luktar/smakar illa?
Vakuumförpackat, om det luktar illa är det såklart en annan sak, oavsett om det är före eller efter bäst-före datum.
Citera
2011-02-18, 15:51
Medlem
dePauls avatar
https://www.flashback.org/t1044868
Citera
2011-02-18, 16:15
Medlem
Ballfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom

Edit: En uppmaning, lär er skillnaden mellan bäst-före datum och sista förbrukningsdag!
OK mister jag tackar er och följer ert råd, betänk dock att det är ni som är ansvarig om jag får våldsamma diarréer imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in