Har fixat en ny dator och det mesta fungerar bra förutom att win 7 viloläge krånglar med viloläget.
Av ca 10 försök har det utmynnat i:
4 ggr - viloläge/vakna fungerar normalt
4 ggr - datorn "vaknar upp" av sig självt efter ca 5-10 min
2 ggr - datorn "fastnar i viloläge", vilket har krävt 5-6 på varandra följande kallstarter för att överhuvudtaget komma in i windows igen.
Detta är mycket frustrerande då jag frekvent använder viloläget (har alltid många program och fönster aktiva).
Att den vaknar upp av sig själv kan ha med massa olika saker att göra. Trådlös mus/tangentbord som skickar signaler för att behålla kontakt med mottagaren. WOL (Wake on LAN) som sätter igång datorn så fort signaler skickas till nätverkskortet.
Testa att koppla ur allt förutom skärmkabel och strömkabel, se om problemet kvarstår.
Samma mus/tangentbord använder jag även till en annan burk och då fungerar viloläget utmärkt.
"WOL (Wake on LAN) som sätter igång datorn så fort signaler skickas till nätverkskortet. " <-- Ska testa om det kan vara problemet. Tack för tipset!
"Kör diskresning och radera alla vilolägesfiler."
Hmm... hur gör man detta? Datorn är nyformaterad. Vad menar du med diskrensning, och hur vet jag vilka filer som styr viloläget? Om jag nu hittar alla vilolägesfiler så behöver de väl ersättas med några nya...?
Inga tips ang. Windows tyvärr.
Men nästa gång du byter, byt till en Mac. Detta är den största skillnaden mellan Mac och PC: På Mac fungerar viloläget flawless. Varje gång. Man öppnar skärmen och är igång direkt. Alltså inte "direkt" som i "direkt när datorn dragit i gång och varvat upp disken etc" utan som i "direkt". Perfekt om man tex avbryter för att fortsätta jobba på tåget, eller har barn som avbryter en, eller om man bara i allmänhet inte tycker det är jättekul att sitta och vänta medans Windows gör vad det nu är windows gör innan den (eventuellt) går igång igen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!