Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Trots att dessa förpestar i miljoner hela Norska kusten och börjar sprida sig nedåt kusterna så är priset för konsumeterna patetiskt högt. Frågan är varför? Det bör ju bli ungefär samma fasta kostnader för de fiskare som sysslar med dessa krabbor som för fiskare generellt? Eller t o m mindre? Så vem är det som tjänar de grova pengarna egentligen?
Jag har m a o aldrig köpt på mig en sådan krabba. Vad jag förstår så lagas den på många varierande sätt. Grillad skall tydligen vara en höjdare. Personligen hade jag kokat den på samma sätt som kräftor.
~Paul~
Jag har också undrat över det där! Per ton så måste ju Kungskrabba inhämta ett bra mycket högre kilopris än torsk och kolja. Nu har ju jag ingen som helst insikt i hur produktionskostnaderna kungskrabba Vs. torks/kolja/räkor ser ut, men kan det vara så enkelt som att den norska fiskeflottan har blivit för toppstyrd och industriell, och därmed blivit mindre flexibla i nytänkande? Eller har kanske den norska staten väldigt strikta regler när det gäller krabbfiske?
Dags för nytänkande är det iaf!
OnT: Kungskrabban gillar jag som den är. Kokt i saltvatten och möjligtvis dippad i litet skirat smör.
Det är synd att maskera den fina och subtila smaken bakom en massa annat tycker jag.