• 1
  • 2
2011-02-18, 11:10
Medlem
Mohaves avatar
De storbenta kamkatjkakakrabborna invaderar den norska kusten och käkar upp många andra goda havsdjur och förstör - enligt rapporter - den marina miljön. Detta är ett seriöst problem.

Men medan någon (eller vi) löser det (eller inte), så kan man ju passa på att äta dem. Hur äter du din kamkatjakakrabba? Mitt tips är att doppa den i lime och aioli.
Citera
2011-02-18, 11:24
Bannlyst
Jag googlade – vilka bestar! Vad kostar en sådan rackare och var får man tag på dem?
Citera
2011-02-18, 11:34
Medlem
dePauls avatar
Trots att dessa förpestar i miljoner hela Norska kusten och börjar sprida sig nedåt kusterna så är priset för konsumeterna patetiskt högt. Frågan är varför? Det bör ju bli ungefär samma fasta kostnader för de fiskare som sysslar med dessa krabbor som för fiskare generellt? Eller t o m mindre? Så vem är det som tjänar de grova pengarna egentligen?

Jag har m a o aldrig köpt på mig en sådan krabba. Vad jag förstår så lagas den på många varierande sätt. Grillad skall tydligen vara en höjdare. Personligen hade jag kokat den på samma sätt som kräftor.

~Paul~
Citera
2011-02-18, 11:53
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gultshirt
Jag googlade – vilka bestar! Vad kostar en sådan rackare och var får man tag på dem?
450 kr per kilo i saluhallen här. Jag köpte två fylliga ben. De kostade ungefär 180 kr.

Det som är så sjukt är att de smakade himmelskt. Och samtidigt får man dåligt samvete för deras tydligen hemska påverkan på havsmiljön.

Om du bor i en större stad kan du nog hitta dem i fiskdisken hos din saluhall. Snart blir de nog svartlistade. Och det kan vara rätt så.
Citera
2011-02-18, 13:03
Medlem
siddharthas avatar
DePaul: Som jag förstått det handlar det höga priset om att bara ett fåtal fiskare får fiska krabban. Den ligger ju konstigt nog nära priset på hummer! Jag ställde mig också den frågan när jag såg priset, och ärligt talat tycker jag att smaken är överskattad. Men tydligen är frågan om fisket en politisk fråga, Ryssland kanske är inblandat. Kan dock inte bekräfta dessa rykten med källhänvisningar.
Citera
2011-02-18, 13:18
Medlem
Quorthons avatar
Varför skulle den bli svartlistad? Om den utgör ett problem borde väl fiskare och konsumenter snarare uppmuntras att ta tillvara på denna resurs. Fisket borde släppas fritt på dessa krabbor.
Citera
2011-02-18, 13:51
Medlem
Tasken1s avatar
Fattar ingenting. Om den nu utgör ett hot mot det marina, varför skulle den då svartlistas? Borde väl vara tvärtom? Och varför kallar ni dem "Kamtjakakrabba" när dem brukar kallas kungskrabba? Förövrigt en av de godaste skaldjuren. Benen då vill säga.
Citera
2011-02-18, 16:08
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Trots att dessa förpestar i miljoner hela Norska kusten och börjar sprida sig nedåt kusterna så är priset för konsumeterna patetiskt högt. Frågan är varför? Det bör ju bli ungefär samma fasta kostnader för de fiskare som sysslar med dessa krabbor som för fiskare generellt? Eller t o m mindre? Så vem är det som tjänar de grova pengarna egentligen?

Jag har m a o aldrig köpt på mig en sådan krabba. Vad jag förstår så lagas den på många varierande sätt. Grillad skall tydligen vara en höjdare. Personligen hade jag kokat den på samma sätt som kräftor.

~Paul~
Jag har också undrat över det där! Per ton så måste ju Kungskrabba inhämta ett bra mycket högre kilopris än torsk och kolja. Nu har ju jag ingen som helst insikt i hur produktionskostnaderna kungskrabba Vs. torks/kolja/räkor ser ut, men kan det vara så enkelt som att den norska fiskeflottan har blivit för toppstyrd och industriell, och därmed blivit mindre flexibla i nytänkande? Eller har kanske den norska staten väldigt strikta regler när det gäller krabbfiske?
Dags för nytänkande är det iaf!

OnT: Kungskrabban gillar jag som den är. Kokt i saltvatten och möjligtvis dippad i litet skirat smör.
Det är synd att maskera den fina och subtila smaken bakom en massa annat tycker jag.
Citera
2011-02-18, 16:23
Medlem
Quorthons avatar
Det har med utbud och efterfrågan att göra. När det är kvoterat får vi då heller inte marknadseffektiv prissättning.
Citera
2011-02-18, 17:20
Medlem
rayraviolis avatar
En annan möjlighet är ju att krabbinvasionen i fråga är överdriven.
Citera
2011-02-18, 17:40
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
En annan möjlighet är ju att krabbinvasionen i fråga är överdriven.

Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Det har med utbud och efterfrågan att göra. När det är kvoterat får vi då heller inte marknadseffektiv prissättning.
Rayravioli: Nog är väl spridningen av kungskrabban hyfsat väldokumenterad ändå, eller menar du att det ligger någon oligarkisk utsugarkomplott bakom?

Quorthon: Så fisket är kvoterat? Det kan förklara priset. Dags för det norska fiskeriverket att lätta litet på reglerna isof. Det är inte ont om kungskrabban direkt.
Senast redigerad av Kattolf 2011-02-18 kl. 18:11.
Citera
2011-02-18, 17:49
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~
Rätta mig om jag har fel men jämfört med t ex hummer eller vanlig krabba så får man ju betydligt högre kött/skal-ratio på en såndär bjässe. På en hummer slänger (eller kokar fond) man ju säkert 50% av vikten. Handlar man ett såntdär stort krabben är det ju i princip bara kött förutom ett tunt lager skal. Det gör ju att priset på själva köttet minskar, ungefär som med pilgrimsmusslor där man får 100% kött.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in