2012-07-15, 11:09
Medlem
Simsonites avatar
Jag tycker att benämningen "vänner" är ganska missvisande. Jag har själv 1000+ "vänner" på FB men jag inbillar mig inte på något sätt att jag är vän med alla. Kontakter, ytliga som djupa, är en bättre benämning. Att det har blivit så många kontakter för min del beror på att jag har figurerat i många olika sammanhang. Utbytesår i USA på gymnasiet (och därmed 2 olika gymnasieklasser inkl. parallellklasser i sverige), lumpen, jorden runt i 6 månader, 2 år på universitet i sverige och ett år på universitet utomlands. Jag kan förstå att det låter mycket för någon som bara har bott i samma stad hela sitt liv utan att någonsin provat sina vingar på något annat ställe. Själv kollar jag aldrig på hur många "vänner" någon har. Fullkomligt ointressant enligt mig.

Facebook blir ju också vad man gör det till. Själv ser jag det som en mer lätthanterlig telefonbok. De kontakter jag har kvar är alla sådana som jag skulle kunna tänka mig att ta en bärs med om vi råkade befinna oss på samma plats. Själv lägger jag upp ganska många foton och statusuppdateringar, men detta är också ganska ytligt. Mer personliga saker, t ex mina egna problem, har inte där att göra. Samma sak med Flashback. Det jag skriver här är sådant jag skulle kunna ta face-to-face med vem som helst. Återigen, det blir vad man gör det till. Visst finns det folk som hävdar att alla som lägger upp bilder och roliga kommentarer på facebook bara gör det för att få självbekräftelse, men so what? Jag tycker det är trevligt att se vad mina vänner/kontakter har för sig, helt enkelt för att jag på något plan bryr mig om dem, och jag utgår från att fler än jag ser det på detta sätt.

Jag tycker det är onödigt och dumt att sätta sig på en hög häst och utdela domar över folk som inte använder facebook på samma sätt som de själva. Alla gör det till sin egen upplevelse. Jag kan förstå folk som verkligen tar det med "vänner" seriöst och håller sig till den närmsta vänkretsen. Själv har jag valt att använda facebook på ett annat sätt. Om någon på ett konkret och sansat sätt kan förklara för mig varför jag rent objektivt gör fel ska jag lyssna på det argumentet, men när folk skriver "alla med *** vänner och fler är attention whores" tar jag det som ett uttryck för att man inte kan föreställa sig att folk faktiskt tänker annorlunda än en själv.
Citera
2012-08-21, 14:34
Medlem
Måste bara fråga... andvänder nästan aldrig facebook själv så vad tror ni folk tänker, då dom söker upp ens namn på facebook och sedan ser en helt tom logg utan profilbild och kanske ett och annat "grattis" och lite över 100 vänner också... taggad i några bilder från flera år tillbaka, funderar på att antingen ta bort det helt eller bara rensa hela loggen och börja andvända det seriöst, alltid lika pinsamt då någon frågar vad man heter ( troligtvis för och kolla upp på facebook ) och sen får dem se detta. Har heller aldrig skickat en vänförfrågan, de har fått komma till mig

så va tycker ni, ska man ta bort det eller kanske börja andvända det mera seriöst? själv bryr jag mig inte om hur måna vänner folk har på facebook men får känslan av att folk tänker nått i stil med nörd/tråkig/dryg osv hur tänker ni?
Citera
2012-08-21, 14:59
Medlem
Insanedudes avatar
Omg mannen, 400-800 vänner är ingenting. Jag har 11000 vänner, fan ni måste komma ikapp!
Citera
2013-01-06, 19:16
Medlem
RedCrabs avatar
För mig är det inte viktigt att ha många vänner , säg att man har 1000 vänner men endast 40 grattar dig, då förstår du att de andra inte är dina vänner så att säga.

Det är nog antal gillar som är status nuförtiden, eller?
Citera
2013-01-06, 19:27
Medlem
Nekro.s avatar
Det är viktigt att ha fetaste gearet och vapen med maxlvl i spel med, nej men seriöst facebook är lika viktigt som vilket jävla spel som helst.

Jag har en bred umgängs krets och använder inte facebook längre(slutade 2009).
Citera
2013-01-06, 19:31
Medlem
Klart det är. Tjejer dras till killar med hög status, många vänner och att man är populär (många gillningar m.m) indikerar på hög social status. Själv har jag ca 600 och det hjälper mig med brudarna haha.
Citera
2013-01-06, 19:31
Medlem
anjer2s avatar
På min facebook är det många som har 600-800 vänner. Är inte det ganska sjukt egentligen? Har sett enstaka exempel på folk som har över 2000. Det hela med antal vänner på facebook har spårat ur och blivit en idiotisk tävling.
Citera
2013-01-06, 19:35
Medlem
RedCrabs avatar
som sagt känns det som att de med under 100 vänner är osociala typ.
Citera
2013-01-06, 19:38
Medlem
Samma sak med instagram, följer du exvis dubbelt så många fler än antalet som följer dig så säger den endel om din sociala status. Det är bara att delta i den sociala statustävlingen för alla vet vi vart vi ligger.
Citera
2013-01-07, 00:11
Bannlyst
Nej det är inte viktigt och facebook håller på att dö sotdöden.
Citera
2014-06-08, 10:39
Bannlyst
Har själv typ 15-20 vänner på facebook forever alone
Nää, vill inte bara ha vänner som jag inte riktigt känner på min facebook. Har t.o.m inte min brosa vän elr min kusin lol
Citera
2016-11-07, 13:07
Medlem
En person som inte besitter någon social talang kommer ändå oavsett hur många eller få vänner den har på Facebook bli sedd som avvikande.

Folk struntar fullkomligt i hur många kontakter en person som fungerar normalt i sociala sammanhang har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in