Citat:
Ursprungligen postat av cryptome
http://twitter.com/ArabRevolution
segern är nära? Måtte dessa rapporter stämma. Faller Gaddafi faller resten av Arabvärlden också, och snart sprider sig revolutionen till Pakistan och Kina. Håll i er!
Om det stämmer som dom påstår att polisen i Tripoli gått över till andra sidan, då är han officiellt körd.
Frågan är bara vad som kommer därefter i så fall? Libyens regim har varit mer hårdför än Egyptens; de har inte ens den sortens låtsatsdemokrati som Mubarak hade, och därför verkar det inte finnas några politiska oppositionsgrupper överhuvudtaget. Kombinera detta med de etniska motsättningarna och hur våldsamt det nu gått till i Libyen, och det blir osäkert om det som kommer ur detta blir särkilt mycket bättre än det dom har nu.
När det gäller Kina vet jag inte om jag tror det är sannolikt. Och är det ens önskvärt i detta skede? Det finns en viktig skillnad mellan Kina och t.ex. Egypten, och det är att medan Egyptens ekonomi stagnerat så har Kina en högst imponerande tillväxtstakt. De senaste 30 åren har hundratals miljoner människor ryckts upp ur absolut fattigdom. Vad jag menar här är att det kanske eventuellt är bättre om Kina genomgår sin industrialiseringsfas och utveckling mot ett modernt samhälle innan man inför demokrati? Däremot skulle jag vara den första att gratulera om man mjukade upp det politiska förtrycket av oliktänkande och förbättrade rättstaten.