2011-02-20, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cryptome
Maffioson Berlusconi håller sin bäste vän Gaddafi om ryggen:

Prime Minister Silvio Berlusconi said on Saturday he will not 'bother' Libyan leader Muammar Gaddafi, a close friend, who faces an unprecedented challenge to his rule.

'I haven't heard from him,' Mr Berlusconi told reporters when asked whether he had been in contact with the Libyan strongman after human rights sources claimed Gaddafi's security forces killed more than 80 anti-regime protesters.

'The situation is not clear, so I will not bother anybody,' Ansa news agency quoted him as saying.

'We are concerned by whatever happens in the region.' Opposition leaders slammed Mr Berlusconi's muted response after Tripoli pledged to crush any opposition to Khadafi, who has been in power since 1969.

Walter Veltroni of the main opposition PD party said Berlusconi's silence was 'terrible and deafening'.

'In Libya, we witness a silent massacre of young intellectuals and workers who protest against a liberticidal regime,' said centrist UDC leader Pier Ferdinando Casini. He asked the Italian parliament to 'clearly and firmly' condemn the Libyan crackdown.

AFP
Å andra sidan är det positivt med uppriktiga politiker som Berlusconi som säger vad dem tycker, inte som clittan clinton och obama som säger en sak och gör en annan.
2011-02-20, 21:42
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Å andra sidan är det positivt med uppriktiga politiker som Berlusconi som säger vad dem tycker, inte som clittan clinton och obama som säger en sak och gör en annan.

Vad har han den lilla hunden som försöker vara en stor hund dvs Bildt sagt? Inte ett jävla skit.
2011-02-20, 21:46
Medlem
cryptomes avatar
Även om Gaddafi skulle slå ner revolutionen i Libyen är hans tid förbi. När du skjutit ditt eget försvarslösa folk är du såld helt enkelt. Gaddafi och hans galna klan vet om detta. De påminner om snubben i Scarface-filmen som pepprar på till det bittra slutet. Tragiskt att svenska regeringen var i Libyen för något år sedan och sålde övervakningssystem för att ta kål på libyer som försökte fly landet. Sveriges handelsminister Eva Björling prostituerade sig å det grövsta för den libyska mördarregimen:

http://www.quistbergh.se/view/1613

För fem år sedan var vice statsminister Bosse Ringholm i Libyen för att slicka regimen för Göran Perssons räkning.

Sverige har Libyens blod på sina händer.
2011-02-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Några enstaka militära fordon gör knappast till eller från. Det viktiga är snarare om militären och polisen har splittrats som det ryktas om. Att en del anslutit sig till folket. Och om andra åtminstone drar sig från ren skottlossning mot sina landsmän, så man bevisligen måste hämta in knektar utifrån. I så fall börjar nog Khadaffis position se något skakig ut.

Jag menar hur många dödsoffer kommer veliga militärer acceptera? Hur stora massakrer är man beredda att genomföra innan det hela blir ohållbart om demonstranterna inte backar. Hur resonerar de som eventuellt bytt sida, de kan knappast vända tillbaka.
Ja, det är uppenbarligt en fråga om militärens förmåga att skjuta sin egen civilbefolkning.
2011-02-20, 23:39
Medlem
Madagascars avatar
Jaha, ny ryktar AJ om att Gadaffi har lämnat landet. Är det samma falska dramaturgi som de spelade upp med Mubarak i huvudrollen för ett par veckor sedan? Eller kan någon kötta till det här påståendet lite?
Senast redigerad av Madagascar 2011-02-20 kl. 23:50.
2011-02-20, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jaha, ny ryktar AJ om att Gadaffi har lämnat landet. Är det samma falska dramaturgin som de spelade upp med Mubarak för ett par veckor sedan? Eller kan någon kötta till det här påståendet lite?

Ja, det ryktades ju allt möjligt där ett tag innan vi fick klarhet. Så jag väntar nog tills konkreta bevis kommer fram innan jag tar ut något i förskott i detta fall så att säga.

Ot: föresten, såg ni på nyheterna om Tunisiens Ben Alis rikedomar och värdesaker dom hittat? Svinet har uppenbarligen myglat undan hur mycket som helst från folket.
2011-02-20, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Vad har han den lilla hunden som försöker vara en stor hund dvs Bildt sagt? Inte ett jävla skit.

appapp, det var faktiskt "medelstor hund med attityd som en stor hund", ganska träffande beskrivning och bildt var nog lite stolt över den i smyg
2011-02-20, 23:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Ja, det ryktades ju allt möjligt där ett tag innan vi fick klarhet. Så jag väntar nog tills konkreta bevis kommer fram innan jag tar ut något i förskott i detta fall så att säga.

Ot: föresten, såg ni på nyheterna om Tunisiens Ben Alis rikedomar och värdesaker dom hittat? Svinet har uppenbarligen myglat undan hur mycket som helst från folket.

Nej, jag missade det. Hoppas de rikedomarna återförs till landet.

Igår dödförklarade MB Ben Ali på ett Sudiskt sjukhus, men idag verkar AJ ha återfört honom till MENA-sjukan coma igen. Vet någon här SANNINGEN?
2011-02-20, 23:55
Medlem
cryptomes avatar
http://twitter.com/ArabRevolution

segern är nära? Måtte dessa rapporter stämma. Faller Gaddafi faller resten av Arabvärlden också, och snart sprider sig revolutionen till Pakistan och Kina. Håll i er!
2011-02-20, 23:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

"Den svenska närvaron i Libyen är mycket begränsad, och våra förbindelser med landet knappast nära. Andra EU-länder är i en dramatiskt annorlunda situation. Jag utgår från att de använder de kanaler de kan ha för att försöka att påverka utvecklingen."
Alla dessa dagar, idag

Låter mer som ett mjau än ett skall... Som väntat tyvärr
2011-02-21, 00:01
Medlem
mb20guys avatar
Citat:

segern är nära? Måtte dessa rapporter stämma. Faller Gaddafi faller resten av Arabvärlden också, och snart sprider sig revolutionen till Pakistan och Kina. Håll i er!

Länge leve demokrati! De sista folket som får det blir Nordkorea dessa stackars satar men om Kina föll vore det helt fantastiskt. Långt bort än dock men jag gillar utvecklingen!! Roligt och ett privilegium att få uppleva något sådant under sin livstid faktiskt.
2011-02-21, 00:04
Medlem
Citat:

Om det stämmer som dom påstår att polisen i Tripoli gått över till andra sidan, då är han officiellt körd.

Frågan är bara vad som kommer därefter i så fall? Libyens regim har varit mer hårdför än Egyptens; de har inte ens den sortens låtsatsdemokrati som Mubarak hade, och därför verkar det inte finnas några politiska oppositionsgrupper överhuvudtaget. Kombinera detta med de etniska motsättningarna och hur våldsamt det nu gått till i Libyen, och det blir osäkert om det som kommer ur detta blir särkilt mycket bättre än det dom har nu.

När det gäller Kina vet jag inte om jag tror det är sannolikt. Och är det ens önskvärt i detta skede? Det finns en viktig skillnad mellan Kina och t.ex. Egypten, och det är att medan Egyptens ekonomi stagnerat så har Kina en högst imponerande tillväxtstakt. De senaste 30 åren har hundratals miljoner människor ryckts upp ur absolut fattigdom. Vad jag menar här är att det kanske eventuellt är bättre om Kina genomgår sin industrialiseringsfas och utveckling mot ett modernt samhälle innan man inför demokrati? Däremot skulle jag vara den första att gratulera om man mjukade upp det politiska förtrycket av oliktänkande och förbättrade rättstaten.
Senast redigerad av griffen 2011-02-21 kl. 00:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in