Upproret i Libyen tycks mindre brett. folkligt och drivet av fattigdom samt törst på demokrati och mänskliga rättigheter jämfört med Egypten. Jag tror det närmar sig inbördeskrig i Libyen. Kanske mellan väst och öst. Mellan Tripolitanien och Cyrenaica. Gaddafi har fortfande stort stöd i huvudstaden Tripoli. Men i öst finns oljan och där har vissa militära enheter enligt AJ anslutit sig till demonstranterna. Dessutom påstås Gadaffi ha gynnat sin egen klan/stam och har ett stort stöd av dem. Det har också nämnts att "freedom fighters" har öppnat gränsen till Egypten och får hjälp därifrån.
Det finns alltså en risk att Libyen får en på många sätt sämre situation än vad de har nu. Samtidigt sitter västvärlden och tittar på. USA har idag sagt att man är emot våld, mmm - vass utrikespolitik. UK har reagerat något idag. Jag undrar vad Shell och BP gör nu?
Och det är mycket svårt att få tillförlitig information från Libyen. Jag tror jag har tre dagar i rad nu hört Benghazi utropas "fritt".
Man blir ju bara irriterad av att läsa CB:s blog, men den här gången verkar hans strategi vara att det är någon annan som ska göra något:
"Den svenska närvaron i Libyen är mycket begränsad, och våra förbindelser med landet knappast nära. Andra EU-länder är i en dramatiskt annorlunda situation. Jag utgår från att de använder de kanaler de kan ha för att försöka att påverka utvecklingen."
Alla dessa dagar, idag
Jamen då har du ju ryggen fri Kalle