2011-02-22, 12:32
Medlem
Tror ni att FFL pa Korsika, dvs fallskärmsbataljonen är beredd att ga in och lyfta ut européer och medborgare ifran NATO-länder?
2011-02-22, 12:38
Medlem
zappzapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Tror ni att FFL pa Korsika, dvs fallskärmsbataljonen är beredd att ga in och lyfta ut européer och medborgare ifran NATO-länder?
Ingen aning men rent instinktivt verkar det skötas rätt effektivt så som det fungerar nu, med extrainsatta flygturer ut ur landet och i bland myndighetsstödda flygningar. Som jag har fått för mig av denna situationen och andra där helvetet har brakat löst finns det rätt bra beredskap för att få ut utlänningar. Sen om det är bättre i långa loppet vet jag inte, kan tänka mig att lokalbefolkningen riskerar att bli våldtagen på nya nivåer när det inte finns någon från utlandet som kan föra ut historierna.
2011-02-22, 12:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappzapp
Jag förstår inte hatet mot just Bildt i den här frågan. Och att kräva hans avgång när fokus borde ligga på att visa sitt stöd till det Libyska folket leder bara till en distortion av fokus.

Jag hatar absolut inte Carl Bildt, jag bara tycker han sköter sitt jobb fruktansvärt dåligt. Jag försöker inte bidra till att störa fokus. Men i Sverige kan vi inte göra så mycket. En sak vi kan göra är att se till att vi har en utrikesminister som sköter sitt jobb. I Sverige kan vi använda våra lagliga mänskliga rättigheter och demonstrera, utan risk att bli avrättad, och kräva Carl Bildts avgång om vi önskar det.

Det finns förstås inget egenvärde i att göra CB arbetslös, syftet är ju att skapa en bättre svensk utrikespolitik i Libyenfrågan (eller liknande utrikespolitiska frågor). Människor dör i kamp för reformer, mänskliga rättigheter och demokrati, självklara saker i Sverige. Att kräva att Bildt avgår är en av mina reaktioner på det.

Jag tycker det är en självklar sak att en utrikesminister ska kräva en diktators avgång efter att det förefaller ytterst sannolikt att denne använt stridsflyg och skjutit mot i stora delar fredliga demonstranter. Jag hade dessutom gärna sett att Bildt hade bidragit till ett totalt svenskt stopp av handel med Libyen också t ex (jmf med vad UK har gjort). Men om du hellre vill ha en utrikesminister som svamlar ord om "ytterst orolig", "stabilitet", "rimlig utveckling" som ger dig en känsla att det pågår något viktigt diplomatiskt spel i bakgrunden som vi inte har insyn i och där Bildt gör nytta så kan du anordna en motdemonstration till stöd för honom. Det får man i Sverige.

Jag menar att jag inte är naiv. Jag har varit naiv förut. Jag menar att de ord som diplomaterna hasplar ur sig måste ha en innebörd, en gemensam mening med vad vi anser, ett informationsvärde, en koppling till verkligheten. Jag menar att det har blivit så urvattnat att det knappt finns någon substans alls i vad Bildt, EU och USA ordbajsar. De har blivit i stora delar obsoleta.

Detta är inte min huvudkritik av CB i den här frågan, men det finns skäl att misstänka att Bildt har kontakter till t ex Lundin Oil och Vostok som påtagligt grumlar hans oberoende, analys och polititk.
Senast redigerad av Madagascar 2011-02-22 kl. 13:23.
2011-02-22, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zappzapp
Ingen aning men rent instinktivt verkar det skötas rätt effektivt så som det fungerar nu, med extrainsatta flygturer ut ur landet och i bland myndighetsstödda flygningar. Som jag har fått för mig av denna situationen och andra där helvetet har brakat löst finns det rätt bra beredskap för att få ut utlänningar. Sen om det är bättre i långa loppet vet jag inte, kan tänka mig att lokalbefolkningen riskerar att bli våldtagen på nya nivåer när det inte finns någon från utlandet som kan föra ut historierna.
Portugal och Österrike har använt militära transportflyg och evakuerat sina medborgare ifran
Libyen, Portugal gjorde det samma i Egypten tidigare.
Tydligen flydde 4 personer ombord pa Mirage F-1orna, antar att detta plan har navigatör och pilot?
http://www.aljazeera.com/news/articles/39/Libya-descends-into-unprecedented-chaos.html
Dessutom har franska oljearbetare flytt med helikopter utan tillstand, 7 stycken.
2a fallskärmsförbandet finns stationerat i Tchad och Korsika, sa logiskt att dom griper in och evakuerar folk nu.
2011-02-22, 13:06
Medlem
Madagascars avatar
Tråd om krav på Bildts avgång:
https://www.flashback.org/p29057449#p29057449
2011-02-22, 13:19
Medlem
cryptomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Bra att ha någon inne i Libyen. Framförallt för demonstranternas säkerhet.
Nu är Ben i Tobruk:
http://twitter.com/bencnn

Ben är mycket sympatisk och en oerhört bra journalist. Det är bra att CNN nu insett att Al Jazeera gått om och förbi CNN med stormsteg. Må Ben vara välsignad i Libyen och inte råka illa ut.

On one wall in Torbuk saw grafitti: "freedom=AlJazeera" #Libya

http://twitter.com/bencnn
2011-02-22, 13:32
Medlem
Portugisiska flygvapnet flög en C130 Hercules till Tripoli och lyfte ut 80 av sina medborgare och 34 av andra nationaliteter till Italien.
Totalt bor det 200 portugiser i Libyen, allt enligt dagens tidning.
2011-02-22, 13:37
Medlem
Krollums avatar
Någon som kan bekräfta att dessa legoknektar som är inhyrda för att skjuta på folket, är det "vita" alltså Italienare eller består det bara av Afrikaner?
2011-02-22, 13:39
Medlem
cryptomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Portugisiska flygvapnet flög en C130 Hercules till Tripoli och lyfte ut 80 av sina medborgare och 34 av andra nationaliteter till Italien.
Totalt bor det 200 portugiser i Libyen, allt enligt dagens tidning.

25000 turkar sitter fast, och en miljon egyptier. Den egyptiska armén har mobiliserat vid libyska gränsen. Om något så blir det en invasion från dessa länder för att rädda sina egna medborgare. Man hoppas det libyska folket slår ner regimen på egen hand, men många rapporter om att det libyska folket slåss mot främmande makt, bl a Guinea, Nigeria och Tchad, kan tvinga Egypten att gå in och hjälpa sina libyska bröder.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krollum
Någon som kan bekräfta att dessa legoknektar som är inhyrda för att skjuta på folket, är det "vita" alltså Italienare eller består det bara av Afrikaner?
Libyiska statsledningen litar inte pa européer, av god grund, alldeles för farligt att anlita dom för smutsiga arbeten.
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krollum

Det är en mycket intressant fråga, men det finns inga säkra uppgifter om det. Jag tvivlar dock starkt på att det finns italienska legosoldater i Libyen som skjuter demonstranter.
2011-02-22, 13:42
Medlem
cryptomes avatar
http://www.twitvid.com/videos/LibyanThinker

Flera nya video från Libyen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här