2011-02-17, 19:38
Medlem
Fick precis ett telefonsamtal från min bror att han har skabb och nu ska behandlas. För 3 veckor sen var han hemma och då umgicks vi väldigt mycket och sov bl.a. i samma säng i ungefär en veckas tid. När han var hemma så hade han mycket utslag och liknande som vi trodde var eksem men som det har visat sig är skabb. Till poängen, hur stor risk är det att jag smittats? Jag har inte märkt av några utslag eller klåda men jag är ändå nervös som fan! Är skabb verkligen så smittsamt som man tror eller finns det en chans att jag har klarat mig?
Citera
2011-02-17, 19:41
Medlem
Myrtens avatar
Vad för slags skabb?
Citera
2011-02-17, 19:43
Medlem
GL.Terrors avatar
Det hade nog börjat klia på dej redan om du hade det.
Citera
2011-02-17, 19:51
Medlem
Myrtens avatar
Snackar du rävskabb så smittar det lättast från räv till andra djur/människor. Från hund smittar det inte lika bra, nära kontakt under längre tid möjligen. Mellan människor smittar det dåligt, inte troligt att du är smittad.

Faktiskt upp till din brors läkare att informera om smittrisk mm!!!!!!!!
Citera
2011-02-17, 19:58
Medlem
cuttings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cedex
Fick precis ett telefonsamtal från min bror att han har skabb och nu ska behandlas. För 3 veckor sen var han hemma och då umgicks vi väldigt mycket och sov bl.a. i samma säng i ungefär en veckas tid. När han var hemma så hade han mycket utslag och liknande som vi trodde var eksem men som det har visat sig är skabb. Till poängen, hur stor risk är det att jag smittats? Jag har inte märkt av några utslag eller klåda men jag är ändå nervös som fan! Är skabb verkligen så smittsamt som man tror eller finns det en chans att jag har klarat mig?

Skabb är smittsamt men inte så extremt som många tror. Som vanligt är det orättvist vem som drabbas - en del klarar sig fast de haft sex med en smittad och en del gör det inte. Om du inte haft någon klåda på tre veckor är det ett gott tecken. Klådan kan komma senare men brukar ge sig till känna inom en månad. Håll uppsikt över klåda och ev utslag, som du har gjort, och koppla av om någon vecka eller så.

Och skulle olyckan vara framme så finns det bra behandling!
Citera
2011-02-17, 19:58
Medlem
Mellan människor smittar det rätt lätt också ..

Om du är osäker så finns de en receptfri salva att köpa på apoteket som är skabbdödande

http://www.umo.se/Sex/Konssjukdomar/Skabb/
Senast redigerad av Puzcko 2011-02-17 kl. 20:01.
Citera
2011-02-17, 20:01
Medlem
Myrtens avatar
Human skabb är tydligen mycket smittsamt (Wikipedia). Fråga din brorsa, läkarn måste ha sagt något.
Citera
2011-02-17, 20:08
Medlem
Alla som har varit i kontakt med den personen som har skabb ska egentligen behandlas.
Man behöver inte ha varit i intim kontakt utan det räcker med att man haft en vardagligt umgänge med den "smittade" personen.

Så hade jag varit du , hade jag pallrat mig iväg till närmsta apotek när de öppnar för att köpa den där salvan. Dock så har salvan en rätt äcklig lukt och man ska ha den i 24 timmar .. :P
Byta alla lakan och tvätta allt man haft på sig.

Skabb behöver inte komma direkt , utan kan "blossa" ut senare också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in