• 1
  • 2
2011-02-17, 18:35
Medlem
När varje noob frågar om "man ska testa" lsd eller annan hallucinogen så svarar dom flesta -ja om du har starkt psyke. Samma personer skriver om att hallucinogena har förändrat deras syn på livet osv, hur går det ihop?

Hallucinogena bryter ner ditt psyke hur starkt det än är.
Jag vill att ni ska definiera "starkt psyke", jag rekomenderar hallucinogent till varje människa med normalt psyke iaf.
LSD blir vad man gör det till, har man en dålig känsla så ökar den, har man en bra känsla så boostar den.
Man kommer inte riktigt förstå innebörden med det förrän man provar själv,

kortsagt, när du i vanliga när du är lite nere har svårt för att ta dig upp på fötter inom en kort stund och få dig själv i andra tankar, testa det inte.
Citera
2011-02-17, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plharmony
När varje noob frågar om "man ska testa" lsd eller annan hallucinogen så svarar dom flesta -ja om du har starkt psyke. Samma personer skriver om att hallucinogena har förändrat deras syn på livet osv, hur går det ihop?

Jag vill att ni ska definiera "starkt psyke", jag rekomenderar hallucinogent till varje människa med normalt psyke iaf.
LSD blir vad man gör det till, har man en dålig känsla så ökar den, har man en bra känsla så boostar den.

kortsagt, när du i vanliga när du är lite nere har svårt för att ta dig upp på fötter inom en kort stund och få dig själv i andra tankar, testa det inte.

och då kommer frågan till dig.. vad menar du med "normalt psyke" definiera..

edit: stavfel
Citera
2011-02-17, 18:41
Medlem
Sjograss avatar
Har också tänkt på det, det är en väldigt luddig term. En mer relevant fråga är kanske, "mår du bra allmänt?". En person som har "svagt psyke" men mår allmänt bra kanske får "starkare psyke" efter en tripp.
Citera
2011-02-17, 18:45
Ptjaa.. om du mår så jäkla dåligt över de skuggor som du konfronteras med så att du väljer att ta livet av dig - ingen höjdare väl? Om effekten blir ångest och att du konfronteras med din egen existens samt inte kan hantera det, kan också få långtgående effekter, antar jag?

Att laborera med det egna psyket är inget man skall syssla med på egen hand om man mår dåligt eller har trauman/ mörka skuggor från det förflutna eller allmänna anlag för schizofreni/ psykoser etc.. under kontrollerade former kan hallucinogener säkert bidra till att ledsna människor mår bättre, men jag tror att en restruktiv/ försiktig hållning är att föredra om du har ett trasigt psyke..

Peace
Citera
2011-02-17, 18:54
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plharmony

Exakt, och har man ett svagt psyke/dåligt självförtroende/etc så är risken för dessa dåliga känslor enormt mycket större, vilket gör hallucinogena droger till tidsbomber om man mår tillräckligt dåligt.
Citera
2011-02-17, 19:02
Medlem
FelGuds avatar
det med stark psyke är en jävligt dålig definition men kan säga för att "öka" chansen för att få en roligt upplevelse så är det viktigt att man inte har någon:

ångest, nedstämdhet, självmordstankar, schizofreni, bipolär, extrem stress,stora kärleks problem/grubblerier eller något liknande

Om du inte har något av de ovanstående så kan du säga att du har ett "starkt" psyke och om du har läst på ordentlig om droger du ska ta så kan jag säga att du är så redo du kan bli för att ta en hallucinogen drog

Lycka till!
Citera
2011-02-17, 19:09
Medlem
Tycker att hallucinogener kan vara bra för dem med svagt psyke också. Vet inte någon tripp för mig som aldrig vänt från det "dåliga" till något bra. Brukar alltid acceptera faktumet om att jag mår dåligt och inse att det är mitt eget fel och då först brukar obehaget släppa och man börjar må bra igen eller så måste man brytas ner och "byggas" om på nytt helt enkelt
Citera
2011-02-17, 19:12
Medlem
Diablesss avatar
Det sägs rätt ofta att de med svagt psyke eller de som "mår piss" rent allmänt löper större risk för obehagliga snedtrippar än övriga. Sant/falskt?
Citera
2011-02-17, 19:15
Medlem
Kartoffelkopfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
det med stark psyke är en jävligt dålig definition men kan säga för att "öka" chansen för att få en roligt upplevelse så är det viktigt att man inte har någon:

ångest, nedstämdhet, självmordstankar, schizofreni, bipolär, extrem stress,stora kärleks problem/grubblerier eller något liknande

Om du inte har något av de ovanstående så kan du säga att du har ett "starkt" psyke och om du har läst på ordentlig om droger du ska ta så kan jag säga att du är så redo du kan bli för att ta en hallucinogen drog

Lycka till!

Jag prickar av flera på den listan. Funkar utmärkt för mej att trippa för det. Så länge man inte har seriös ångest just vid intaget funkar det, har även tagit när jag känt mej nere osv o det har gått bra det med. Cannabis däremot går inte, det har skadat mej psykiskt på riktigt, LSD gör mej självsäker och utåtriktad vilket är långt ifrån hur jag är som nykter. Men å andra sidan har mina trippar inte varit helt felfria, tror att jag spenderar mer tid åt att tänka på saker när jag trippar än vad mina kompisar som mår bättre gör.
Citera
2011-02-17, 19:34
Medlem
qdqdqs avatar
Ett starkt psyke handlar framförallt om.

Stresstålighet 1 – 10
Rädsla/panik 1 – 10
Mentalfokus 1 – 10
Acceptans 1 – 10

Ligger du på den över halvan då har du ett mer stark psyke, ligger du på den undre då har du ett svagare psyke. Det har inget att göra med den förändrade livssynen som man kan få.
Citera
2011-02-17, 20:06
Medlem
knuzlas avatar
Jag har aldrig förstått vad svagt/starkt psyke betyder. För mig framstår dylika definitioner som fruktansvärt klumpiga och banala och därför otillräckliga för att på ett rättvist sätt beskriva den mänskliga organismen och de förändringar som sker under påverkan av hallucinogener, således är de främmande för mig att använda. Svagt/starkt psyke = svag/stark själ?

Jag tycker också att det är motsägelsefullt att hävda att psykedelika haft så pass stark inverkan att det förändrat synen på livet samtidigt som man påstår att man har så "stark psyke" att man klarar psykedelika. Nonsens, syftet är att brytas ned och det är ditt undermedvetna som först tränger fram. Det handlar egentligen bara om att ha modet att fullständigt släppa kontrollen över psyket/själen.

Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Ett starkt psyke handlar framförallt om.

Stresstålighet 1 – 10
Rädsla/panik 1 – 10
Mentalfokus 1 – 10
Acceptans 1 – 10

Ligger du på den över halvan då har du ett mer stark psyke, ligger du på den undre då har du ett svagare psyke. Det har inget att göra med den förändrade livssynen som man kan få.

Stressen uppkommer i vitt skilda situationer för olika individer. Det finns naturligtvis ingen generell stressnivå, det är kulturella fenomen som omöjligen låter sig fångas i de parametrar som kan vara användbara för individen i kunskapsökandet. Miljön är av avsevärt större betydelse för att göra en sådan utvärdering. Likaså Rädsla/panik vilket givetvis inte går att generalisera i någon större omfattning, det, den som uppfattas som feg, är helt lugn med blir den kaxige livrädd för osv. Mental fokus tycker jag däremot känns relevant och acceptans är en intressant aspekt som jag tror få talar om i bemärkelsen starkt/svagt psyke då det snarare har en omvänd relation till möjligheten att acceptera förluster.

Jo, hur du än vänder och vrider på saken är din upplevelse kopplad till ditt psykes färdigheter.
Senast redigerad av knuzla 2011-02-17 kl. 20:38.
Citera
2011-02-17, 20:14
Medlem
Glisseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kartoffelkopf
Så länge man inte har seriös ångest just vid intaget funkar det, har även tagit när jag känt mej nere osv o det har gått bra det med. Cannabis däremot går inte, det har skadat mej psykiskt på riktigt, LSD gör mej självsäker och utåtriktad vilket är långt ifrån hur jag är som nykter.
Hur har CB påverkat dig psykiskt?

Rent teoretiskt så borde det ju garantera en tripp om man tar ångestdämpande eller övriga substanser som får en att må bra? Morfin eller något liknande kanske.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in