Jag har aldrig förstått vad svagt/starkt psyke betyder. För mig framstår dylika definitioner som fruktansvärt klumpiga och banala och därför otillräckliga för att på ett rättvist sätt beskriva den mänskliga organismen och de förändringar som sker under påverkan av hallucinogener, således är de främmande för mig att använda. Svagt/starkt psyke = svag/stark själ?
Jag tycker också att det är motsägelsefullt att hävda att psykedelika haft så pass stark inverkan att det förändrat synen på livet samtidigt som man påstår att man har så "stark psyke" att man klarar psykedelika. Nonsens, syftet är att brytas ned och det är ditt undermedvetna som först tränger fram. Det handlar egentligen bara om att ha modet att fullständigt släppa kontrollen över psyket/själen.
Citat:
Ursprungligen postat av qdqdq
Ett starkt psyke handlar framförallt om.
Stresstålighet 1 – 10
Rädsla/panik 1 – 10
Mentalfokus 1 – 10
Acceptans 1 – 10
Ligger du på den över halvan då har du ett mer stark psyke, ligger du på den undre då har du ett svagare psyke. Det har inget att göra med den förändrade livssynen som man kan få.
Stressen uppkommer i vitt skilda situationer för olika individer. Det finns naturligtvis ingen generell stressnivå, det är kulturella fenomen som omöjligen låter sig fångas i de parametrar som kan vara användbara för individen i kunskapsökandet. Miljön är av avsevärt större betydelse för att göra en sådan utvärdering. Likaså
Rädsla/panik vilket givetvis inte går att generalisera i någon större omfattning, det, den som uppfattas som feg, är helt lugn med blir den kaxige livrädd för osv.
Mental fokus tycker jag däremot känns relevant och
acceptans är en intressant aspekt som jag tror få talar om i bemärkelsen starkt/svagt psyke då det snarare har en omvänd relation till möjligheten att
acceptera förluster.
Jo, hur du än vänder och vrider på saken är din upplevelse kopplad till ditt
psykes färdigheter.