• 1
  • 2
2011-02-17, 19:04
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...a-inflationen/

Intressant lnk, den sparas
Citera
2011-02-17, 21:21
Medlem
Liston Crests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
S r det verkligen inte betydligt hgre inflation n vad RB beskriver?

Dom borde ju inte kunna mrka inflationen, men vem vem fan vet? Dom r vl rdda fr att beskriva den faktiska inflationen, eller uppfattar inte ni andra som inflationen blivit dyrare?

Det beror ju p vad du kper. Frbrukar mycket bensin och el, ter mycket ris, vete och majs etc har du de senaste ren haft mycket hgre kostnadskningar n KPI. Har du stora ln kommer du under de nrmsta ren ha ytterligare kostnadskningar. Dessutom r den riktiga inflationen hgre n KPI-kningarna.

Dremot har viss mat, elektronik, klder etc blivit billigare de senaste ren. Men klder verkar iaf vnda upp nu med kade bomullspriser.

KPI som ligger till grund fr det som brukar kallas inflation r ju en sammanvgning av en massa olika produkter och viktningen ndras varje r.
Senast redigerad av Liston Crest 2011-02-17 kl. 21:25.
Citera
2011-02-17, 21:29
Medlem
Hmm jag hrde p nyheterna fr ngon mnad sedan att fr en svensson med "mycket" ln och s s har inflationen hamnat p runt 2-2,5% senaste ret medans en person utan ln etc. baara upplever en inflation p runt 0,8%.

Siffrorna hrde jag rtt men kommer inte exakt ihg hur det var.

Nr SCB rknar ut inflationen, lgger de ihop alla sorters priskningar och skriver ut ett medeltal d som de frsker hlla p 2% eller hur gr de till?

MVH
Citera
2011-02-18, 09:52
Medlem
mattmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
80-talet? nu hnger jag inte med riktigt, kanske ldern (40r) r det bensinpriset jag nmnde eller vad menar du?
Menar att mnga nmner 70/80-talet som att det var 20 r sedan (menade att 6 kr/litern fr 20 r sedan lt verdrivet), nu nr jag kikade efter sg jag dock att det stmde.. fel av mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in