• 1
  • 2
2011-02-17, 14:01
Medlem
Aktieklipparns avatar
Det pratas ju en heldel om inflationen vs den faktiska inflationen.
Jag kan inte få det att gå ihop när RB pratar om ca: 2%. Tycker allt blivit betydligt dyrare.
Kanske känns det som så eftersom dom lägre bostadsräntorna har gjort sitt.

Så jag tycker att det hade varit intressant att höra vad olika saker kostade förr?

Har för mig att tex bensinen kostade runt 6:- för 20år sen, och ett biobesök 8:- för 30år sen.

Jag är skadad sedan 11år tillbaka och numera sjukpensionerad, så jag har svårt att jämföra hur mkt mera jag skulle haft i inkomst om jag arbetade jäntemot vad jag hade för 11år sedan.

Fyll gärna på med historiska priser och även inkomstökningar som skett över åren.
Citera
2011-02-17, 14:06
Medlem
Mattias_Cs avatar
hmm dosa snus 15:- nånstans i början av 90-talet, en dosa idag 40-45:-
Citera
2011-02-17, 14:15
Medlem
Ett paket corner(nuvarande pall mall) gick på 26:- för 5-6 år sedan kom jag ihåg, idag 40 kr
Citera
2011-02-17, 14:31
Medlem
Aktieklipparns avatar
Så är det verkligen inte betydligt högre inflation än vad RB beskriver?

Dom borde ju inte kunna mörka inflationen, men vem vem fan vet? Dom är väl rädda för att beskriva den faktiska inflationen, eller uppfattar inte ni andra som inflationen blivit dyrare?
Citera
2011-02-17, 15:26
Medlem
mattmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Det pratas ju en heldel om inflationen vs den faktiska inflationen.
Jag kan inte få det att gå ihop när RB pratar om ca: 2%. Tycker allt blivit betydligt dyrare.
Kanske känns det som så eftersom dom lägre bostadsräntorna har gjort sitt.

Så jag tycker att det hade varit intressant att höra vad olika saker kostade förr?

Har för mig att tex bensinen kostade runt 6:- för 20år sen, och ett biobesök 8:- för 30år sen.

Jag är skadad sedan 11år tillbaka och numera sjukpensionerad, så jag har svårt att jämföra hur mkt mera jag skulle haft i inkomst om jag arbetade jäntemot vad jag hade för 11år sedan.

Fyll gärna på med historiska priser och även inkomstökningar som skett över åren.
Liksom många andra (äldre) anser du att 20 år sedan var 80-talet dvs ni har fastnat vid milleniumskiftet men visst har priserna höjts något ofantligt.
Citera
2011-02-17, 15:40
Medlem
Citat:
Har inte skatten på bensin höjts samt att den "vanliga" skatten har höjts? Vi har väl inte haft 25% moms i alla tider? Eller?

Sedan minskar tillgången på bensin vilket gör att priserna går upp. Hellre är väl att jämföra med produkter som har en ganska konstant tillgång, typ mjölk?
Citera
2011-02-17, 16:24
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattma
Liksom många andra (äldre) anser du att 20 år sedan var 80-talet dvs ni har fastnat vid milleniumskiftet men visst har priserna höjts något ofantligt.
80-talet? nu hänger jag inte med riktigt, kanske åldern (40år) är det bensinpriset jag nämnde eller vad menar du?
Citera
2011-02-17, 18:00
Medlem
Citat:
80-talet? nu hänger jag inte med riktigt, kanske åldern (40år) är det bensinpriset jag nämnde eller vad menar du?
Tror han menar att när någon säger "jag köpte ett hus för 20 år sedan" så finns det en del som tolkar detta som att husets köptes under 80-talet.
Dvs tidräkningen har på någotvis fastnat på 00-talet. Kanske pga vi knappt påbörjat 10-talet.
Citera
2011-02-17, 18:40
Medlem
Blocket.ses avatar
postade denna tabell i en annan tråd, men den säger iaf någonting
http://www.aktiespararna.se/upload/U...tiekurvan2.gif

Om jag utläser den rätt så ska priserna ha ökat med 18kr sedan 1945 ?
Citera
2011-02-17, 18:58
Medlem
biljons avatar
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...a-inflationen/

Här kan ni räkna på inflationen. Gräv fram gamla kvitton och inse att SCB och RB har fel.
Har ni inte gamla kvitton kan ni alltid titta på RB:s hemsida om 50-öringen som försvinner.
http://www.50oringenforsvinner.nu/
Längst ner så finner ni en skala på vad man har fått för 50-öre genom åren.
Tex tror SCB att en biobiljett idag kostar 13 kr, bensin 7 kr, en dagstidning 2 kr osv.
Citera
2011-02-17, 18:59
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se

1 Miljon blir 18 miljoner på 65år, men å andra sidan så fick man jävligt mkt för 1 Miljon 1945

Undra hur mkt man tjänat på en fastighet under motsvarande tid, betydligt mer antar jag
Citera
2011-02-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se

18 kronor per krona, ja. Eller, 1800%.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in