• 1
  • 2
2004-08-28, 17:47
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Återigen, vad är GI?
Glykemiskt index.

edit: stavade 2 ord som en fitta.
Citera
2004-08-28, 18:09
Medlem
Balkongståarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
En gnutta socker ska man ha i också, så blir det perfekt.

Återigen, vad är GI?

Lite socker är alltid bra.
GI är kort förklarat hur långvarig påverkan en produkt har på blodsockernivån. En produkt med högt GI höjer blodsockret snabbt, men det sjunker snabbt igen. Lågt GI höjer blodsockret under en längre tid, vilket gör att det inte sjunker lika fort igen.Lågt GI är alltså bättre eftersom suget inte sätter in direkt.
Citera
2004-08-28, 18:14
Medlem
Mockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkongståarn
Lite socker är alltid bra.
GI är kort förklarat hur långvarig påverkan en produkt har på blodsockernivån. En produkt med högt GI höjer blodsockret snabbt, men det sjunker snabbt igen. Lågt GI höjer blodsockret under en längre tid, vilket gör att det inte sjunker lika fort igen.Lågt GI är alltså bättre eftersom suget inte sätter in direkt.

Tack för förklaringen om GI, du, och Älska mig. Har aldrig hört begreppet tidigare.
Men vad sjutton har hälsoeffektrna med god mat att göra? All mat som är god är nyttig tycker jag.
Citera
2004-08-29, 02:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
Glykemiskt index.

edit: stavade 2 ord som en fitta.
De enda 2 ord som stavas som en fitta är "en fitta".

Nu borde jag egentligen skriva något on topic här också, men jag skyller på spriten och slutar skri
Citera
2004-08-29, 05:50
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HA.
Ngn som har koll på ifall det blir skillnad på näringsinnehåll etc ifall man pressar kokt potatis, jämfört med att äta den kokt dvs... Utan att tillföra några tillsatser!

Hört att man förlorar ngt på att pressa den, dock så borde det ju inte vara ngn skillnad från att tugga potatisen... ngn som vet?
Näringsinnehåll pressad potatis.

C-vitamin kan förbrukas i större mängd av den ökade kontaktyta med luftens syre som pressningen innebär.
Citera
2004-08-29, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HA.
Ngn som har koll på ifall det blir skillnad på näringsinnehåll etc ifall man pressar kokt potatis, jämfört med att äta den kokt dvs... Utan att tillföra några tillsatser!

Hört att man förlorar ngt på att pressa den, dock så borde det ju inte vara ngn skillnad från att tugga potatisen... ngn som vet?
Apropå finfördelning: man sväljer väl inte den kokta potatisen hel heller. Eftersom man tuggar den till mos innan man sväljer borde det bli samma GI som pressad.

Smaka på den du, Paulun.
Citera
2004-08-29, 17:32
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
De enda 2 ord som stavas som en fitta är "en fitta".

Nu borde jag egentligen skriva något on topic här också, men jag skyller på spriten och slutar skri
vad snackar du om? jag svarade på en helt relevant fråga ON TOPIC och förklarade sedan för det var edit på mitt inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in