Svenska turister ska ha funnnits ombord på en turistbåt som sjunkit i Vietnam. Flera turister har drunknat, men oklart om några svenskar finns bland offren:
Citat:
En utflyktsbåt med 19 utländska turister sjönk i Halongbukten nära Titov Island på torsdagen.
– Några turister är döda eller saknas men vi har inget exakt antal, sade en representant för kultur- sport- och turistdepartementet i Quang Ninh-provinsen.
Nio turister och samtliga sex besättningsmän ska ha räddats och tolv kroppar uppges ha bärgats. Med på båten fanns också en guide.
Uppgifterna om antalet döda varierar.
Enligt Reuters har tolv personer omkommit och nio turister räddats. AFP uppger sex döda.
Nättidningen Dab Tri citerade Do Thong, vice guvernör i provinsen, som sade att turisterna ombord kom från elva länder: USA, Storbritannien, Frankrike, Ryssland, Danmark och Sverige.
Enligt de senaste uppgifterna har nio utländska turister räddats och sex ur besättningen.
Tre utländska turister har förts till Bai Chay-sjukhuset med lindriga skador. Dessa kommer från USA, Frankrike och Schweiz.
Lite mer info. Olyckan skedde under natten och turisterna låg av allt att döma och sov. De som klarade sig sov på övre däck:
Citat:
Local Vietnamese media named the boat as the cruise ship Truong Hai QN5198 and reported that it was cruising overnight in Halong Bay before experiencing engine problems and sinking near Ti-Top island.
The Dan Tri news website reported that the victims were sleeping in their cabin when the ship sank. The other tourists and crew survived as they were on the deck of the boat.
All of the bodies had been sent to Bai Chay Hospital for identification. Efforts to find the others were still ongoing.
Några bilder och en google-översättning för oss som inte kan vietnamesiska.
Ser inte ut att ha varit särskilt djupt där eftersom masten sticker en bra bit ovanför ytan, men de låg väl och sov under däck som antyds. http://translate.google.se/translate...%26prmd%3Divns
har 2 tjejkompisar i VN just nu. när jag såg den första bilden höll jag på att kissa ner mig. ena tjejen äger ett liknande linne. men man tror det värsta så klart. pratade med flickornas föräldrar nyss och det var inte dom.
Vilket linne?
Jag ser inget linne på någon av dem bilderna. Eller menar du den blåa plasttunnan?
1. Konstigt att de inte lyckades ta sig ut ur båten? Fick de panik? Sov de igenom allt lol?
2. Varför kom ingen av de andra på båten till undsättning? Någon måste väl ha känt till att dem två kvinnorna befann sig nere på däck.
Tyvärr kommer väl allt detta att avskräcka svenskar från att turista i Vietnam.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!