2011-02-17, 05:48
Medlem
cochabambas avatar
Pantbrev,hur fungerar det? Har sökt och förstått att pantbrev räknar vad fastigheten kan intecknas upp till.

Min fråga är. Ponera att det finns en villa till salu för 50 000 med pantbrev värda 100 000, betyder det då¨att jag har möjlighet att låna upp till 100 000 för att köpa villan

alternativt betyder det att jag kan köpa huset och sedan belåna det upp till 100 000 med huset som säkerhet?
Citera
2011-02-17, 06:06
Medlem
Evaristos avatar
Att det finns pantbrev innebär bara att man inte behöver betala avgift för utfärdande av nya pantbrev för inteckningar som håller sig inom de befintliga pantbrevens belopp. Belånar man fastigheten utöver detta så ska nytt pantbrev utfärdas för det överskjutande beloppet, och då får man betala 2 % av detta belopp i avgift.
Citera
2011-02-17, 06:25
Medlem
cochabambas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Att det finns pantbrev innebär bara att man inte behöver betala avgift för utfärdande av nya pantbrev för inteckningar som håller sig inom de befintliga pantbrevens belopp. Belånar man fastigheten utöver detta så ska nytt pantbrev utfärdas för det överskjutande beloppet, och då får man betala 2 % av detta belopp i avgift.
tack för svaret, det jag frågar är mer att om det tex finns pantbrev värde 100 000 på ett hus som är till salu för 50 000, betyder det att jag har möjlighet att läna 100 000 för att köpa huset?

Om jag är fri från skulder anmärkningar, beviljar banken ett lån på ett hus endast genom att kolla pantbrevets värde? om man så att säga lägger huset som säkerhet
Citera
2011-02-17, 08:26
Medlem
Nej.

Om banken för ett lån tar ett pantbrev på 100k i pant så innebär det bara att 100k är max (inte riktigt, de kan få lite tillägg) som de kan få om huset säljs exekutivt. Om huset säljs för 50k så får de inte mer än så även fast de har ett pantbrev på 100k.

Således kommer inte banken låna ut 100k om fastigheten bara är värd 50k.

Pantbrev är inte tekniskt sett någon indikation på fastighetens värde. Du kan ta ut pantbrev på 6 miljarder på din fritidstomt som är värd 50k. Det kommer dock kosta dig massa pengar och inte ge så mycket nöje.
Citera
2011-02-17, 08:46
Medlem
cochabambas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Nej.

Om banken för ett lån tar ett pantbrev på 100k i pant så innebär det bara att 100k är max (inte riktigt, de kan få lite tillägg) som de kan få om huset säljs exekutivt. Om huset säljs för 50k så får de inte mer än så även fast de har ett pantbrev på 100k.

Således kommer inte banken låna ut 100k om fastigheten bara är värd 50k.

Pantbrev är inte tekniskt sett någon indikation på fastighetens värde. Du kan ta ut pantbrev på 6 miljarder på din fritidstomt som är värd 50k. Det kommer dock kosta dig massa pengar och inte ge så mycket nöje.

men vad är då meningen med pantbrev? alltså om jag har ett hus jag köpte för 50 000 och det har pantbrev på 100 000, vad gör pantbreven för nytta om jag ändå inte kan belåna huset på 100 000.

Kort sagt, jag köper ett j-la hus för 50 000, huset har pantbrev värda 100 000, när jag köpt det huset kommer jag få ett lån på 100 000 då eller inte?

tack för era svar förresten !
Citera
2011-02-17, 09:40
Medlem
Konsult TTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochabamba
men vad är då meningen med pantbrev? alltså om jag har ett hus jag köpte för 50 000 och det har pantbrev på 100 000, vad gör pantbreven för nytta om jag ändå inte kan belåna huset på 100 000.

Kort sagt, jag köper ett j-la hus för 50 000, huset har pantbrev värda 100 000, när jag köpt det huset kommer jag få ett lån på 100 000 då eller inte?

tack för era svar förresten !
Pantbrevet är bankens säkerhet för lånet. Eftersom banken inte kan lägga huset i sitt bankvalv som säkerhet så används pantbrev istället. Säljs huset på exekutiv auktion sker sedan utdelning från försäljningen i den ordning pantbreven är tecknade. Det som ligger i "botten" får utdelning först osv.

/ TT
Citera
2011-02-17, 12:06
Medlem
cochabambas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsult TT
Pantbrevet är bankens säkerhet för lånet. Eftersom banken inte kan lägga huset i sitt bankvalv som säkerhet så används pantbrev istället. Säljs huset på exekutiv auktion sker sedan utdelning från försäljningen i den ordning pantbreven är tecknade. Det som ligger i "botten" får utdelning först osv.

/ TT

jo det förstår jag, men när banken ger ut lån på huset , tittar dom på pantbrevets värde eller husets marknadsvärde?
Citera
2011-02-17, 13:11
Medlem
Banken bryr sig inte om pantbreven vidare mycket. De är intresserade av husets värde och din inkomst, hur mycket du får låna bestäms efter det. Det är bra för dig om du får låna 100 000 och det finns pantbrev för samma belopp, men för banken betyder det ingenting, det är ju ändå du som betalar för pantbreven om de saknas.

Du kommer mest troligt aldrig få låna mer än vad huset är värderat till även om pantbreven uppgår till ett högre belopp. Möjligen om du renoverar och på så sätt får upp värdet på huset.
Citera
2011-02-17, 13:48
Medlem
grovsmides avatar
Befintliga pantbrev är bara positivt, det har troligtvis varit värderat högre än 50000:- tidigare men nu mer eller mindre förfallit och om marknadsvärdet är 50000:- betyder det att om säljarna sitter på lån på hela pantbrevs beloppet 100000:- är denne överbelånad. Inga problem så länge han betalar räntan visserligen..

Du kan få låna på hela pantbrevs beloppet om du låter värdera eller på annat sätt övertygar banken att husets värde är högre än du nyss köpt det för (kanske inte så troligt) plus att du godkänns som låntagare. (bolån på både 50 och 100k är pisspengar som jag inte tror särskilt många banker frivilligt vill ta sig tid med)

Köp huset cash, renovera upp lite grann och gå sen till din befintliga bank och be om att lägga upp ett lån på hela befintliga pantbrevet.
Citera
2011-02-17, 15:40
Medlem
Jag skrev ju klart och tydligt att pantbrevets storlek inte är det som påverkar hur stort lån en bank beviljar.

Ett pantbrev ger företrädesrätt i det fall fastigheten skulle säljas exekutivt. Om kronofogden säljer ditt hus så ska pengarna fördelas till de som du är skyldig pengar.
Om det finns fler än ett pantbrev uttaget så gäller de i den ordning i vilken de togs ut.
Pantbrevets storlek är då det maximala belopp med vilken pantbrevsinnehavaren har företräde gentemot andra fodringsägare.

Om du har skulder på 500k varav 100k till Bank A som har ett pantbrev på 50k. Ditt hus tas och säljs av kronofogden och säljs för 100k. Bank A får då 50k och de resterande 50k fördelas på de resterande fodringsägarna.

Om istället Bank A har en fodran på 100k och ett pantbrev på 100k och huset säljs för 50k så får bank A bara 50k. Resten blir en oprioriterad fodran som kan bli svår att driva in. Du har ju inga stålar kvar liksom.

Banker lånar alltså helst ut pengar mot någon form av säkerhet. Att erbjuda banken att få maximalt 100k i säkerhet i ett hus värt 50k innebär ju inte att de blir villiga att låna ut 100k till dig.

Tänk dig att du har din kompis har en x-box värd 1000kr. Din kompis behöver nu lite stålar och ber dig om ett lån på 8000kr mot att du får x-boxen i pant... Ingen vidare deal va? Du skulle ju som mest vara beredd att låna ut 1000kr då.

(för de som är petiga så finns det även utrymme för tillägg. Det hjälper dock inte för att illustrera exemplet)
Citera
2011-02-17, 17:24
Medlem
grovsmides avatar
Berätta mer om tillägg då det låter som att du pratar om annat än vanlig blanco?
Citera
2011-02-18, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grovsmide
Berätta mer om tillägg då det låter som att du pratar om annat än vanlig blanco?

Ja blanco är det definitivt inte.

Det är så att om du har ett pantbrev på säg 100k så har du företrädesrätt till 100k plus 15%+refränta+4% från det att fastigheten utmättes enl 6:3 JB.

Tanken är då egentligen mest att du som bank om du har en fodran på 100k och ett pantbrev på 100k ska kunna begära gäldenären i konkurs och få täckning även för räntan på din fodran.

När det kommer till att förklara hur pantbrev förhåller sig till en fastighets marknadsvärde så har det liten betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in