Det blev lite osammanhängande det där hehe, jag får nog ta och försöka förklara min infallsvinkel lite bättre
Det jag gör är att dela upp verkligheten i 3 delar:
(
1) Först har vi
verkligheten, den objektiva.
(
2) Sedan har vi våran
verklighetsuppfattningen, våra sinnesuppfattningar i nuet.
(
3) Och till sist har vi
den intellektuella bearbetningen av denna verklighetsuppfattningen, alltså våra tycken, tid, värderingssystem osv som vi skapat kring våran verklighetsuppfattning.
Och att
3 står i psykotiskt förhållande till
2, eftersom våran kontakt med verkligheten (
2) blir förändrad och neddragen av förhållningssätt, personliga värderingar och tycken, osv (
3).
Men i.o.m. det så säger jag ju att personlighet och allt sådant är omedvetna psykoser. känns ju som ganska drastiskt..
Och med ovanstående post menar jag att
2 (och därmed
3) inte står i psykotiskt förhållande till
1 eftersom vi inte har upplevelsen av den, från vilken avvikelsen står i kontrast med.
Citat:
Ursprungligen postat av wikipedia
Psykos (från grekiska ψυχή "psyke", för hjärna eller själ, och -οσις "-osis", för abnormalt tillstånd), med adjektivet psykotisk, betyder bokstavligen att hjärnan befinner sig i ett abnormalt tillstånd, och är en generell psykologisk term som används för ett mentalt tillstånd som ofta beskrivs som att involvera "förlust av kontakt med verkligheten". Personer som lider av psykos kallas för psykotiska. Personer som upplever en psykos kan uppleva hallucinationer eller vanföreställningar, och kan uppvisa personlighetsförändringar och tankestörningar. Detta kan vara kombinerat med ovanligt eller bisarrt beteende, samt svårigheter att genomföra sociala interaktioner och en svårighet att fullfölja aktiviteter kombinerade med vardagligt liv...
Nä,, det känns som att jag är ute och cyklar..