2011-02-18, 21:42
Medlem
[quote=dgnrrd]
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Jag ser inga som helst anledningar till att du skulle sitta och leta i teistiska böcker om levnadsfilosofier om du inte själv känner att du har behov av det! JAG har inget behov av att du gör det!

Nej, religiös tro i sig är inte någon grund för att kritisera en annan människas beteende, såvida inte den personen delar din tro och dina värderingar. Det finns dock, för allas vår överlevnad, moralregler som styr våra liv, men de behöver inte längre någon religiös back-up, då de nu har rationaliserats och politiserats till den grad att de inte längre är tvivelaktiga. (Jag tror dock att de behövde det ganska länge!)

Ja nu är vi här igen, den ateistiska livsåskådningen. Det finns lika många varianter av ateistisk livsåskådning som det finns religiöst baserade dylika. Det rör sig som du själv skrev om innan, moral och etik. Kan därav diskuteras utan en religiös vinkel och ska därför kunna hanteras av ALLA även om du är troende och lämnar guden utanför. Innehållet är det samma även om källan anses ha olika ursprung. Så fort du blandar in gudar i det så blir det bråk om vilken gud som är bäst. Därav att den inte ens ska släppas in i det offentliga rummet. Religionen har inget att tillföra längre. Den skapar mer problem än den löser.

Det är inget förbud, det är en diplomatisk lösning för alla inblandade. Troende som icke troende.

Här är vi fullständigt överrens :-)
Citera
2011-02-18, 22:26
Medlem
noonesnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av existentialisten
TS, inser du inte att det är exakt samma sak att tro på tomten som att tro på "Gud"? Inser du då inte hur svårt det är att inte se ner på människor som väljer att inte tänka efter och inte ställa frågor, utan i stället lägga ifrån sig ansvaret om sitt liv i händerna hos någonting som inte existerar.

Jag ska inte behöva bevisa att "Gud" inte finns, då vetenskapen ett bra tag nu har slagit hål på den sanning som har levererats till människan de senaste 2000 åren.

Bevisbördan ligger hos er. En agnostiker såväl som en religiös människa gör ett stort misstag när denne börjar tala om att bevisa saker och ting.

Jo, men om man då hade sett tomten på riktigt och upplevt övernaturliga tomtesaker, är det då lika konstigt att tro på tomten?
Likväl menar jag att de flesta som är starkt troende har upplevt övernaturliga händelser och fått ett helt fantastiskt liv med sin tro. Är det då så konstigt att de fortsätter tro?

Ska man sluta äta mat bara för att man inte förstår sig på alla de kemiska/biologiska processerna i kroppen, när man fortfarande känner sig mätt och välmående efter en måltid?
Citera
2011-02-18, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lolzw00t
Varför kan du inte acceptera andras tro utan att behöva smutskasta dem?

Ifall det är mig du menar så : Har faktiskt ingen aning.. vill helst låta folk tro vad dem vill och kunna va nöjd med det fast det är som att jag har en plugg i hjärnan. Precis som när du kanske ser på white trash eller något liknande (ifall du har ett normalt svenskt liv) så smutskastar du deras levnadssätt. På samma sätt ser jag på religion, man kan säga att det är min åsikt.. Religion borde försvinna, människorna i religiösa grupper borde bli fria från trams och påhitt och börja leva i riktiga världen.
Citera
2011-02-19, 00:10
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnknownAwareness
Dom och dom... Jag personligen bryr mig inte om någon är troende, så länge dom inte försöker
köra ner sina fantasifigurer i min hals. Lev och låt leva.
Är det inte lika illa att köra ner sina Ateistiska åsikter i halsen på agnostiker eller troende bara för att man anser sig sitta på vad man själv ser som sanningen?
Detta var bara en fråga ingen anklagelse.
Citera
2011-02-19, 00:16
Bannlyst
Topp 5 saker jag retar mig på när det kommer till troende....

http://www.youtube.com/watch?v=Zcwz0suf9_0
Citera
2011-02-19, 01:07
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodlessFreedomNow
Topp 5 saker jag retar mig på när det kommer till troende....

http://www.youtube.com/watch?v=Zcwz0suf9_0
Fox News är inte samma sak som Gud. Ni måste lära er skilja på Gud som begrepp och den fanatiska kristna högern i USA och andra nötter.
Citera
2011-02-19, 01:26
Medlem
ToBeFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Fox News är inte samma sak som Gud. Ni måste lära er skilja på Gud som begrepp och den fanatiska kristna högern i USA och andra nötter.

Och då kan vi passa på att damma av den gamla floskeln "allting är relativt". Dom som tillhör den kristna höger i USA som du kallar fanatisk, anser dom själva att dom är fanatiska månntro? Finns det människor här på Flashback som tycker att du är fanatisk? Vem har rätt?
Citera
2011-02-19, 09:42
Medlem
dgnrrds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Och här behövs det en ökad medvetenhet! Att tala om troende som en enhetlig grupp är lika meningslöst som att tala om ateister som en enhetlig grupp!
Ja, så är det förstås. Men även övertygelser som innefattar en tro på Gud ska behandlas med respekt. Om inte, så utesluter du en stor mängd människor från den demokratiska processen, vilket jag inte tror att du vill.

Jag tror faktiskt inte att det stämmer. Religionen skapar också band mellan människor, och jag kan själv känna mer gemensamt med kristna eller muslimer i vissa livsåskådningsfrågor än med ateister, så jag tror att religion också kan vara en brygga mellan olika kulturer.

Jag hoppas, för allas vår framtid att jag har rätt i det fallet.

mvh
tt

Nej här har du fel. Att tala med troende i en enhetlig grupp fungerar inte, för troende har tolkningsfrågan av de heliga skrifterna så individualiserad att den kan spegla vad som helst, därav att troende inte kan hålla sams om vad deras böcker säger. Du kan rycka bitar ur den som säger "döda alla som inte håller med oss" till att "älska alla som finns". Med dom motsägelserna inom en och samma gruppering kan man inte bygga något. Fan det är ju full fight inom dom som shia/sunni, protestant/katolik. För att inte blanda in alla mindre avarter mildare/extremare avarter.

Ateister kan du däremot tala med som en enhetlig grupp då de har lämnat tolkningar av specifika luddiga skrifter bakom sig, det handlar om människans bästa och system uppsatta av oss för oss. Moral och etiska frågor i form av lagböcker, erkända filosofer och ren logik. Men lagar och till viss del logik biter bra på religiösa med, om de är något sånär sekulariserade. Kollar du de 10 budorden från bibeln tex så biter majoriteten av dem på vilken individ med sunt förnuft som helst, ateist som teist, de enda som behövs omformas är "du skall icke hava andra gudar jämte mig" osv. Allt sådant som påstår att endast denna bok har rätt.

Sen att du inte själv tror att det är så är för att du måhända är en trevlig människa och vill se det goda i saker, religion kan skapa bryggor osv. Dock är det så att många av de här religionerna vi ser som stora idag har samma grund och har bråkat hela tiden bara för att de byggde en ny bro från starten och sen satte eld på den när de passerat den. Allah och Jehova är samma gud, det enda som skiljer är profetens ideer.

Det hade dock funkat om det inte vore så att Gud vore inblandad i det, kan de tolka det som filosofi och inget annat så hade problemen inte varit så blodiga. Men nu är det så att det i slutändan är guds ord som står där och det är guds ord som är det viktigaste för en religiös, dvs nolltolerans för falska profeter så som oss ateister.
Citera
2011-02-19, 11:02
Medlem
jenna20s avatar
Om man tänder till och blir irriterad när ngn börjar prata om att gud finns så kan det bero på att dumhet är så vansinnigt provocerande!
Citera
2011-02-19, 13:59
Bannlyst
En bra förklaring varför folk blir trötta på predikande troende!

http://www.youtube.com/watch?v=8Eam-z1bwrk
Citera
2011-02-19, 15:31
Medlem
Bzzs avatar
Man kan konstatera att ateister likaväl som troende kan brista i respekt och saklig argumentation.
Anledningen är nog ofta argumentations-torka. De har inte tänkt igenom sin position och har inget bra att komma med.
Det kan också finnas en känsla av att man måste vinna. Så man undviker att försöka förstå vad motståndaren skriver för det kan ju vara något relevant.
Sedan finns säkert det STORA EGOT med på ett hörn också. En sjukdom som kan drabba religiösa likaväl som ateister.
Citera
2011-02-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dgnrrd
Du kan inte hantera ironi va?

Jag skrev inlägget för du drog "krulltottjudarna och islamisterna" över samma kam, formuleringen var sjukligt lik en frikyrklig inställning. Angående Darwin så nej, hans grundidé stämmer men han hade mycket fel i formationen av sin teori. Men en teori är dock evigt giltig då den är och måste vara öppen för förändringar efter nya upptäckter. Det som är själva konceptet med en teori. Annars hade det hetat "absolut sanning, guds ord".

Intressant dock hur du just tar upp en mildare smutskastning av Darwin med det hela, kreationism vs evolution är väl den mest löjligt fundamentalistiska fighten inom religion. Du kan ju inte direkt kalla dig själv ateist om du sväljer skapelsen ala adam och eva. Den är ju duktigt överbevisad i dagsläget.

Sen skulle jag vilja veta var den här hetsjakten på religiöst troende pågår någonstans? Talar du om våra kyrkorbrännande nattliga räder eller när vi kommer och ringer på din dörr och delar ut gratis illustrerad vetenskap? Bara det här trådnamnet talar ju lite emot ditt påstående. Vi jagar ingen, dock ifrågasätter vi når någon stirrig präst börjar spotta svavel över vår hedniska livsstil.

Ja just det, ironi, eller så kanske du bara var fel ute utan att kunna erkänna det.

"Krullitottjudar och islamister" låter ju väldigt frireligiöst, inte hört talars om att frireligösa är de största Israel-och judevännerna på denna jord?

Kreationism vs evolution? Hmmm..du är den enda som skrivit om kreationism, jag tycker för egen del att det är trams. Kan dock inte kräva att du känner till t.ex. epigenetik eller andra vetenskapliga rön som kommit efter Darwin. Intressant förresten hur du beskriver min "smutskastning av Darwin". Det låter lite som profeten Muhammed-reaktionerna

Med tanke på ditt förvirrade inlägg har du fortfarande inte förstått att jag till skillnad från dig inte är troende. Min uppfattning om fanatiska ateister har stärkts.
Senast redigerad av Cykel-Ingemar 2011-02-19 kl. 19:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in