2011-02-16, 21:14
Medlem
buddahsmokins avatar
Hellu, nu har jag bestämt mig för att ta mig an o skaffa mc-kort, då jag inte har något vanligt bilkörkort kan det innebära problematik för mig att skaffa den obegränsade ?

För jag vill ju inte ta för enbart lätt mc jag vill ju köra en tung, men vanligt b körkort kanske inte spelar in där ? det var någon som sa det till mig men jag tyckte det lät skevt..

Sen, några bra körskolor i gbg som är bra o inte lurar av en alla pengarna på lektioner som är överflödiga, några tips?

jag är så sugen på detta, hur är det med att köpa helt ny mc utan körkort ? några komplikationer där ?

tacksam för svar, så tack på förhand..
Citera
2011-02-16, 21:25
Medlem
Att du inte har bilkörkort spelar ingen som helst roll. Och för att få köra tung obegränsad så tror jag att man behöver vara 20? Rätta mig om jag har fel. Du får ju köpa en helt ny motorcykel om du vill, utan körkort, du kanske enbart ska ha den för att kolla på den?
Citera
2011-02-16, 21:27
Medlem
HassePasses avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Motorcykel

Där har du svar på alla dina frågor....
Och ja du kan köra ny hojj utan kort, du kan även köpa bil utan körkort...
Det bryr sig inte säljaren om.
Citera
2011-02-16, 21:27
Medlem
buddahsmokins avatar
ah men nice, för det kändes lite luddigt det där med obegränsad om man va tvungen att va över 21 och att ha det andra..

inga problem för mig då jag passerat det sträcket för ett tag sedan..

nu måste jag kolla skolor och sånt o ta kortet så jag kan få åka i sommar ^^
Citera
2011-02-16, 21:28
Medlem
Svurts avatar
B-kort behöver du inte ha. Jag tog mitt begränsade innan bilkortet.

Körskolor i gbg kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Angående förra posten så är väl begränsad 18?
Citera
2011-02-16, 21:29
Medlem
buddahsmokins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassePasse
http://sv.wikipedia.org/wiki/Motorcykel

Där har du svar på alla dina frågor....
Och ja du kan köra ny hojj utan kort, du kan även köpa bil utan körkort...
Det bryr sig inte säljaren om.

Tänkte mer om dem begär körlegitimation osv vid köp vid t.ex honda mc center gbg..
Citera
2011-02-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svurt
B-kort behöver du inte ha. Jag tog mitt begränsade innan bilkortet.

Körskolor i gbg kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Angående förra posten så är väl begränsad 18?
Begränsad tung är 18 ja, men obegränsad så var det tydligen 21
Citera
2011-02-16, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddahsmokin
Tänkte mer om dem begär körlegitimation osv vid köp vid t.ex honda mc center gbg..

Nej det skiter dom i. Dom vill bara åt dina pengar, så det är lugnt att du inte har körkort än
Citera
2011-02-17, 10:37
Medlem
MC-körning ställer stora krav på hur du kan köra i trafiken generellt sett. Detta är mycket billigare att öva i en bil än att öva på en motorcykel.

Dessutom skulle jag inte rekommendera någon att börja köra motorcykel utan gedigen bilisterfarenhet. Att försöka tyda vad medtrafikanterna tänker och kan göra är som att spela poker på hög nivå ibland.
Citera
2011-02-17, 11:58
Medlem
buddahsmokins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fdols
MC-körning ställer stora krav på hur du kan köra i trafiken generellt sett. Detta är mycket billigare att öva i en bil än att öva på en motorcykel.

Dessutom skulle jag inte rekommendera någon att börja köra motorcykel utan gedigen bilisterfarenhet. Att försöka tyda vad medtrafikanterna tänker och kan göra är som att spela poker på hög nivå ibland.

ja om man är helt retarderad, vilket jag inte är.
Trafikvett är väl common sense och att kunna förutse den andres tankar någorlunnda, lär du dig lika bra i bil som mc skulle jag tro.
Jag vill inte ha bil kommer aldrig skaffa bil, men mc ska jag ha utöver det åker jag kollektivt.

Tack ändå.
Citera
2011-02-19, 21:30
Medlem
Inga problem, leta upp en vettig körskola. Den moderna utbildningen och kraven för A-kort är på en så hög nivå att det går fint och du kommer att upptäcka detta när du ger dig ut i trafiken på egen hand efter utbildningen:

Det finns tre saker som du skall hålla så långt avstånd till som möjligt.
1. Kvinnor med mobiltelefon. De är helt enkelt impulsiva och livsfarliga, vrid på rullen!
2. Invandrare och direktörsgubbar i dyra bilar. De har liten kuk, kasst självförtroende och något att bevisa, vrid på rullen och lär dem precis hur fel det är att försöka mopsa sig mot ett vikt/effektförhållande som närmar sig 1:1 och se till att få ett ordentligt avstånd till dessa tokar.
3. Kärringar och gubbar som står vid utfarter och plirar genom flaskbottnar till glasögon. Stanna eller dö typ för de kommer garanterat att tycka att du ju är så himla långt bort och säkert är en moped om de ens sett dig genom den grå starren och därför svänga ut precis framför dig. Stanna för alla gamlingar eller byt fil!
4. Att du har körkort innebär inte att du kan köra och polisen kommer gladeligen informera dig om att ditt körkort inte är din ägodel.

Oavsett hur bra du är på att köra så bör du inte sätta dig på värsta racerhojen med en gång. Rent statistiskt så har de mc-förare som fortfarande lever efter mer än 30 år i sadeln gjort som så att de avancerat upp i kubikstorlek genom åren.
Senast redigerad av Einar-Fredrik 2011-02-19 kl. 21:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in