• 1
  • 2
2011-02-16, 20:56
Medlem
Hej.

Jag tänkte frågar er här på flashback ett par frågor om matvanor osv. I hela mitt liv har jag aldrig kunnat äta mat från skolor även från folk som har bjudit på mat hemma hos sig. Äter bara mat som jag eller någon i min familj har lagat. Äter inte så hemskt många olika rätter heller, jag tycker att detta är ett stort problem. Känns som om jag är för feg för att prova på något nytt även fast jag vill.

Nu när jag börjat komma upp i åren tycker jag det är ett väldigt stort irritations moment när man vill bjuda folk eller bli bjuden så skulle gärna vilja ha lite tips om vad man kan göra åt den saken och lära sig äta mer olika saker, tips på vad jag skulle kunna göra för något, samt rätter som de flesta tycker om och är lätta att lära sig tycka om.

Känner att jag måste ta tag i det här och vill gärna lära mig äta allt! så en skjuts i rätt riktning skulle behövas så ge mig tips!

Mvh.
Citera
2011-02-16, 20:58
Medlem
Kanske börja äta på restaurang?
Citera
2011-02-16, 21:06
Medlem
På resturang blir det mest sån mat jag vet att jag redan tycker om, vill lära mig äta nya saker. saker som är lätta att äta och som är goda, sådant jag vill ha tips på!
Citera
2011-02-16, 21:12
Medlem
Har du nån typ av fobi? jag menar, det är ju bara att prova på.
Citera
2011-02-16, 21:14
Medlem
Fobi kan vi kalla det ja, tänker ungefär "har dem gjort något med maten?" osv osv.
Citera
2011-02-16, 21:57
Medlem
Så det största problemet är inte att det är äckligt eller gott, utan problemet sitter att du inte vågar äta saker du inte har kontroll över hur de blivit tillagade?
Citera
2011-02-16, 22:05
Medlem
ZoteXs avatar
Lider med exakt samma problem. Men vet du vad? Det går faktiskt bort med tiden!

Många gånger kan jag tycka en maträtt ser god ut, men mina smaklökar och jag är inte överens och det kan smaka antingen fruktansvärt eller så får jag kväljningar.

Det mest effektiva sättet jag har märkt att bli bättre är att prova alla nya saker på fyllan. Framförallt när man är fyllehungrig. Det har hjälpt mig långt!

Det är fan illa när man är 23 år och har nyss lärt sig äta en Big Mac! xD
Citera
2011-02-16, 22:14
Medlem
Lära sig äta mat måste även babysar göra. Som många vet är det inte alltid det lättaste att få dem att accceptera fast föda. Man måste vara bestämd.

Det måste även du vara. Vill du det här, så bestämm dig. Jag SKA äta sex tuggor. När det känns bra utöka,jag SKA äta halva port osv. Driv med dig själv om själva tillagningen, överdriv snukigheterna så att t.o.m du måste skratta åt det.

Det kommer säkert inte att bli lätt, och ingen kan göra det åt dig. Kämpa på och kom ihåg: Det sägs att det tar ca 15 smakprovningar innan man gillar en del maträtter.
Citera
2011-02-16, 22:26
Medlem
reWindizes avatar
Jag tänker att du lagar maten (med någon vän förslagsvis, du vet väl inte själv hur man lagar rätterna som du aldrig ätit så att de smakar bra) och går igenom alla steg så du vet precis vad som har hänt med maten.

Du kan passa på och provsmaka varje enskild ingrediens och tänka positivt om maträtten! Det blir så jäkla mycket roligare att äta maten om man är involverad och nyfiken!

Ha en intellektuell approach till det hela så ska det gå super!

Lycka till!
Citera
2011-02-16, 22:54
Medlem
Gör lumpen, där äter man vad man får.
Citera
2011-02-16, 23:01
Medlem
santamans avatar
Vet inte om du brukar luncha ute, lunchbuffé borde passa dig, speciellt indiskt,thai och övrigt utanför vår husmanskost. Vanliga bufféer ger säker smaklökarna nya resor med.
Billig peng att prova nytt, aldrig lika gott som menyn men det funkar bra.
Citera
2011-02-17, 07:30
Medlem
Tack för alla svar, även det har jag problem med. Att blanda olika ingridenser, så först och främst lär jag väl smaka av alla saker innan jag börjar hålla på att blanda. Lunchar ute gör jag aldrig.

Till zotex; så det finns alltså folk som är likadana, vilken lättnad. Då kanske du kan ge mig lite mera tips!

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in