• 1
  • 2
2011-02-17, 11:55
Medlem
Buckshootas avatar
* Skanna datorn med ett AV och MBAM.
* Installera CCleaner & Tungspets.
* Skippa gagdet (ta bort samt inaktivera) och installera SpeedFan.
* Gå in i BlackViper och stäng ner onödiga tjänster som du inte ens använder.
* Installera Ad-block om du använder Firefox (rekommenderar inte IE - Opera, FF och Google är de bästa).
* Avinstallera gamla program som du inte använder.
* Analysera din hårdisk efter fel (TuneUp) = (menar CHKDSK).
* Msconfig och kolla autostart.
* Defragmentera (diskrening behövs ej CCleaner ta bort allt där).
* Om du har massor av genvägar i skrivbordet rensa.
* Msconfig -> Systemstart -> Avancerat -> Processorer (kryssa) -> 2 OCH OK!
* Ta bort Cache/kakor osv ifrån både IE och din webbläsare samt tror inte att du ska ha något i temp efter du kört CCleaner men för säkerheten skull = Kör sedan %TEMP%.
* Rensa allt i C:\Windows\Prefetch samt C:\Windows\Temp
* om du har Win 7 gå in i lägg till program och funktioner sedan aktivera och inaktivera funktioner, ta bort saker som du inte använder som Tablet eller XPS-
* Kolla efter processor och vilka som tar mycket, samt googla på de.
* Dammsug och använd tryckluft.
* Rensa gamla filer som genvägar som du inte använder program som ligger i C:\ men du har avinstallerat men deras mappar är kvar.
* Om du har 1TB filmer flytta över dessa till externa.
* Kolla tempen och eventuellt bättre system för kylen.
* Ladda ner senaste drivrutinerna.
* Stäng av indexerings tjänsten.
* Stäng av UAC.
* Stäng av systemåterställning samt fjärrstyrning.
* Ändra batteritypen till prestanda.
* Gör så att du är admin och det finns inga fler användare, sparar tid i början.
* Brukar själv gå in i regedit och ta bort gamla register över program som jag tagit bort men detta är valfritt.
* Uppdatera med Windows Update.

Sedan finns det register tweaks och Aero men orkar inte ta det nu med dig utan du får själv söka. Om du fortfaranade klagar efter du gjort alla dessa steg får du köpa en ny dator
Senast redigerad av Buckshoota 2011-02-17 kl. 12:00.
Citera
2011-02-17, 21:01
Medlem
RenkrigarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshoota
* Skanna datorn med ett AV och MBAM.
* Installera CCleaner & Tungspets.
* Gå in i BlackViper och stäng ner onödiga tjänster som du inte ens använder.
* Installera Ad-block om du använder Firefox (rekommenderar inte IE - Opera, FF och Google är de bästa).
* Avinstallera gamla program som du inte använder.
* Analysera din hårdisk efter fel (TuneUp) = (menar CHKDSK).
* Msconfig och kolla autostart.
* Defragmentera (diskrening behövs ej CCleaner ta bort allt där).
* Om du har massor av genvägar i skrivbordet rensa.
* Msconfig -> Systemstart -> Avancerat -> Processorer (kryssa) -> 2 OCH OK!
* Ta bort Cache/kakor osv ifrån både IE och din webbläsare samt tror inte att du ska ha något i temp efter du kört CCleaner men för säkerheten skull = Kör sedan %TEMP%.
* Rensa allt i C:\Windows\Prefetch samt C:\Windows\Temp
* om du har Win 7 gå in i lägg till program och funktioner sedan aktivera och inaktivera funktioner, ta bort saker som du inte använder som Tablet eller XPS-
* Kolla efter processor och vilka som tar mycket, samt googla på de.
* Dammsug och använd tryckluft.
* Rensa gamla filer som genvägar som du inte använder program som ligger i C:\ men du har avinstallerat men deras mappar är kvar.
* Om du har 1TB filmer flytta över dessa till externa.
* Kolla tempen och eventuellt bättre system för kylen.
* Ladda ner senaste drivrutinerna.
* Stäng av indexerings tjänsten.
* Stäng av UAC.
* Stäng av systemåterställning samt fjärrstyrning.
* Ändra batteritypen till prestanda.
* Gör så att du är admin och det finns inga fler användare, sparar tid i början.
* Brukar själv gå in i regedit och ta bort gamla register över program som jag tagit bort men detta är valfritt.
* Uppdatera med Windows Update.

Sedan finns det register tweaks och Aero men orkar inte ta det nu med dig utan du får själv söka. Om du fortfaranade klagar efter du gjort alla dessa steg får du köpa en ny dator

Haha!, inte illa! fick låna 2 externa hårddiskar av en polare så det blev ominstallation men tack ändå för svar!
Citera
2011-02-17, 21:07
Medlem
Plottis avatar
Vad är det för hårddisk du har i datorn? Mekanisk eller SSD hårddisk?
Citera
2011-02-17, 22:18
Medlem
Citat:

SpeedFan ska man inte installera, det slöar ner fläktarna en aning och är inte bra..
Brukar finnas ett program med moderkortet som visar temperatur etc...
Citera
2011-02-17, 22:35
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JumpStyleBooi
SpeedFan ska man inte installera, det slöar ner fläktarna en aning och är inte bra..
Brukar finnas ett program med moderkortet som visar temperatur etc...

Skitsnack, SpeedFan kollar tempen bara han behöver bara ha igång det för att kolla tempen någon gång i veckan. Du menar Everest Home Edition eller CPU-Z förmodligen. Jag använder själv SpeedFan med Rainmeter så skitsnack det du säger eller ge mig källa innan du skriker ut dina påstående.

Citat:
Ursprungligen postat av RenkrigarN
Haha!, inte illa! fick låna 2 externa hårddiskar av en polare så det blev ominstallation men tack ändå för svar!

Bra, men onödigt att du gör det när du inte kan underhålla din dator. Se till åtminstone kolla på min lista där viktiga saker som tjänster, autostart, program, drivrutinerna, CCleaner tas upp som behövs för att datorn ska kunna få en större livslängd och såklart inte bli seg.

Citat:
Ursprungligen postat av Karvozhort
Kör diskrensning.
Kör diskdefragmentering.

Jävligt moget att skriva detta när jag gjort en lista samt att han redan formaterat, läs tråden nästa gång!
Senast redigerad av Buckshoota 2011-02-17 kl. 23:01.
Citera
2011-02-17, 22:48
Medlem
Kör diskrensning.
Kör diskdefragmentering.
Citera
2011-02-18, 11:11
Medlem
SaintJonahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wazziz
Jag skulle nog föreslå att du börjar med att rensa alla gamla temp internetfler.

Adressfältet kan du skriva %temp% för att få fram hela mappen och rensa den då det lagras väldigt mycket skit där.

Alternativ seg uppstart stänga av program från autostart med start-kör- skriv in msconfig klicka vidare till autostart och kryssar av allt onödigt i uppstarten.

Samt köra en defragmentering hur gammal är datorn?

Är det bara att radera allt i den mappen. Hittade mycket skit i den som jag inte fattar ett jota av, men jag är riktigt blå när det gäller datorer och vill inte radera någon dumt!
Citera
2011-02-18, 17:29
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaintJonah
Är det bara att radera allt i den mappen. Hittade mycket skit i den som jag inte fattar ett jota av, men jag är riktigt blå när det gäller datorer och vill inte radera någon dumt!

Japp, det kan du göra eller använda CCleaner.
Citera
2011-02-18, 18:58
Medlem
SaintJonahs avatar
Citat:
Japp, det kan du göra eller använda CCleaner.

Använde CCleaner, men det tar inte bort allt ur mappen. Så jag raderade resterande.

Min dator går inte precis segt, men finns det flera sånna mappar man kan radera skit ur som man absolut inte behöver?
Citera
2011-02-18, 20:00
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaintJonah
Använde CCleaner, men det tar inte bort allt ur mappen. Så jag raderade resterande.

Min dator går inte precis segt, men finns det flera sånna mappar man kan radera skit ur som man absolut inte behöver?

Kryssa i fler alternativ i System på CCleaner "Tempolära filer" så ska det gå
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in