2011-02-17, 20:02
Medlem
bombaccis avatar
Tror världen hade varit sämre utan religion på så sätt att fler mått sämre.

lätt att peka på allt negativt med religion, men finns väldigt mycket positivt med.

Många krig har ju egentligen ingenting med religion att göra ( utan blir mer något man tar till). De två stora världskrigen hade inte religionen som utlösande faktor.
Citera
2011-02-17, 23:19
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsmannen
Jag är så J*vla trött på religion så det är ofattbart!

Hade inte religion funnit så tror jag människan hade levt i en bättre och friare värld med mindre krig och skit.

Grejen är att jag bryr mig inte om du tror på gud, jag bryr mig inte om du går runt med slöja, jag bryr mig inte om du går runt med ett kors runt halsen, jag bryr mig inte om du gör något i guds namn, MEN FÖR H*LVETE HÅLL DET HEMMA. ska du ut och handla? ska du ut i samhället? ska du ens utanför din dörr? då tar du av dig din slöja, då lever du i ett neutralt land!

Du får tro, du för göra vad du vill, men gör det hemma, vare sig du är kristen eller muslim. Religion är EN av alla saker som särskiljer alla människor. Om alla bara kunde leva som ett folk så hade det fungerat så mycket bättre!

men till mitt diskussionsunderlag, hur tycker ni det ska vara? fritt? utöva religion hemma och i kyrka/moské? eller ingen religion alls?
Hade världen varit bättre utan religion? sämre?
Människans behov av att kriga och vålda är konstant. Religion är bara en förklädnad för att få kriga. Ofta har sk "religionskrig" handlat om något annat i botten. Det handlar helt enkelt om makt. Med eller utan Gud som förkläde
Citera
2011-02-18, 02:30
Medlem
Heladageniskogens avatar
Sverige är ett kristet land, naturligtvis skall kristendomen prägla landet. Andra religioner skall det däremot inte.

Ingen kristendom = inget Sverige.
Citera
2011-02-18, 23:32
Bannlyst
håller med, fast jag tycker ju också att människor inte borde fått komma till från början.
Citera
2011-02-19, 19:10
Medlem
musse4711s avatar
Det spelar ingen roll, om religion förbjuds, om så med dödsstraff.
Människorna hittar jenast på något nytt att tro på. det är mänsklighetens
förbannelse, att utala sig och tro på det ingen någonsin kommer att få kunskap om.
Det är onekligen bättre att veta än att tro. Men vadå! spelar roll? Om det inte låg så mycket pengar
i potten. mvh
Citera
2011-02-19, 20:25
Medlem
hazard simpsons avatar
Världen utan religion hade varit en klart bättre värld. Den skapar motsättningar. Hade väl funnits ändå, men inte lika starka.
Citera
2011-02-19, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Människans behov av att kriga och vålda är konstant.
våld och krig ligger inte i människans natur, de är bara naturliga konsekvenser som sker när människors behov inte är uppfyllda. pengar är den största orsaken till krig

http://www.youtube.com/watch?v=1gKX9TWRyfs
Senast redigerad av ikosaedri 2011-02-19 kl. 21:05.
Citera
2011-02-19, 21:39
Medlem
"Topic" Du är lägre stående oavsett ^^

Religion är endat ett verktyg för att förslava psykiskt svaga individer. Världen skulle vara mkt bättre utan alla religiösa muppar
Citera
2011-02-19, 21:49
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
våld och krig ligger inte i människans natur, de är bara naturliga konsekvenser som sker när människors behov inte är uppfyllda. pengar är den största orsaken till krig

För en gångs skull så tror jag nog att jag måste hålla med dig.

Krig och våld ligger i samhällets natur och uppmanar till det mer än vad man tror, det ligger inte i människans natur.
Citera
2011-02-19, 21:51
Medlem
hitchmemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Världen utan religion hade varit en klart bättre värld. Den skapar motsättningar. Hade väl funnits ändå, men inte lika starka.

Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri

Mannens tro har alltid från urminnestider varit maktfullkomlighetens tyranni som sedan skiftat lite med gudar.

Köper inte religöst snack om moral mm Gör det enkelt, vill ni tro på något så har kvinnor och barn sunt förnuft! Övrig tro är bara ord i oändlig följd. Men en tro är riktigt vidrig. Kolla upp den och lägg energin där!
Citera
2011-02-19, 21:53
Medlem
simon556s avatar
Varför inte sätta igång lite gaskammare för kristna och muslimer i Sverige. Det funka ju för tyskarna det finns ju väldigt få judar kvar i Europa.
Citera
2011-02-19, 23:39
Medlem
3rikons avatar
Vi kan ju lämna vetenskapen hemma också!
TS, har du någonsin tänkt på att det finns saker som du som människa inte kan förstå? Någonting som står utanför logikens lagar, som ditt sinne inte kan tolka en sekund? Testa att öppna ditt sinne, inse hur obetydlig du är i universum, så kanske du inser att de som inte är ateister kanske har tänkt längre än vad du har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in