2011-02-16, 18:07
Bannlyst
Jag är så J*vla trött på religion så det är ofattbart!

Hade inte religion funnit så tror jag människan hade levt i en bättre och friare värld med mindre krig och skit.

Grejen är att jag bryr mig inte om du tror på gud, jag bryr mig inte om du går runt med slöja, jag bryr mig inte om du går runt med ett kors runt halsen, jag bryr mig inte om du gör något i guds namn, MEN FÖR H*LVETE HÅLL DET HEMMA. ska du ut och handla? ska du ut i samhället? ska du ens utanför din dörr? då tar du av dig din slöja, då lever du i ett neutralt land!

Du får tro, du för göra vad du vill, men gör det hemma, vare sig du är kristen eller muslim. Religion är EN av alla saker som särskiljer alla människor. Om alla bara kunde leva som ett folk så hade det fungerat så mycket bättre!

men till mitt diskussionsunderlag, hur tycker ni det ska vara? fritt? utöva religion hemma och i kyrka/moské? eller ingen religion alls?
Hade världen varit bättre utan religion? sämre?
Citera
2011-02-16, 18:15
Medlem
64550.s avatar
Som att säga till en A-lagare att lämna spriten hemma.

Ont: jag tror vi hade klarat oss fint utan religion och hållit oss till verkligheten.
Senast redigerad av 64550. 2011-02-16 kl. 18:17.
Citera
2011-02-16, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 64550.
Som att säga till en A-lagare att lämna spriten hemma.

Ont: jag tror vi hade klarat oss fint utan religion och hållit oss till verkligheten.

haha sjukt trolig jämförelse men även sann!
Citera
2011-02-16, 18:20
Medlem
seydoukeitas avatar
Som sagt är det ett fritt land och du har ingen rätt att ta bort religion.
Religion var ju från början mest en förklaring till hur världen fungerar.
Jag tycker dock tvångsteism är lika fel som tvångsateism.

Religion är en viktig del i vår historia, där begrepp som moral och rättvisa har
uppståt. Blir dock jävligt förbannad på teister som vägrar att ens fundera
om det här stämmer som skrevs för 10 00 år sen

Vill påpeka här att jag är agnostiker
Citera
2011-02-16, 18:22
Medlem
Knoppys avatar
Inte för att jag är troende, men det har alltid funnits någon typ av tro hos människan, oavsett om det är på återfödelse, ett högre väsen som styr våra liv eller en liten tomte som bor under marken som man inte får hälla hett vatten på, eftersom han då blir arg.

Visst är religionen skapare av mycket ont i världen, men man måste ju också säga att den har sina fördelar också? Oavsett om man är ateist eller inte.

Dock tror jag aldrig att vi kommer att komma ifrån religionsaspekten i våra samhällen idag.
Citera
2011-02-16, 18:44
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seydoukeita
Som sagt är det ett fritt land och du har ingen rätt att ta bort religion.
Religion var ju från början mest en förklaring till hur världen fungerar.
Jag tycker dock tvångsteism är lika fel som tvångsateism.

Religion är en viktig del i vår historia, där begrepp som moral och rättvisa har
uppståt. Blir dock jävligt förbannad på teister som vägrar att ens fundera
om det här stämmer som skrevs för 10 00 år sen

Vill påpeka här att jag är agnostiker

Tror nog folk hade någon slags grundläggande moral & rättvisa även innan religion, hade vart intressant att se hur den skulle utvecklas om religion inte fanns.
Citera
2011-02-16, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Tror nog folk hade någon slags grundläggande moral & rättvisa även innan religion, hade vart intressant att se hur den skulle utvecklas om religion inte fanns.

håller med dig, tror inte att folk var vilse innan religionen UPPFANNS, sen undrar jag även hur det hade sett ut utvecklingsmässigt inom vetenskapen. så mycket frågor men så få svar..
Citera
2011-02-16, 21:38
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsmannen
håller med dig, tror inte att folk var vilse innan religionen UPPFANNS, sen undrar jag även hur det hade sett ut utvecklingsmässigt inom vetenskapen. så mycket frågor men så få svar..
Religion är ju inget som ett par farbröder har uppfunnit (inte för att du påstår det heller, jag raljerar lite för att 'prove my point'.
Religion uppstår när människor tillsammans lägger samman berättelser, myter, riter, symbolik och tro. Allteftersom förändras dessa system, vissa saker faller bort, vissa saker tillkommer. Människan är av naturen en sökare, och därför är även religion en del av vår natur. Så precis som vetenskapen, så är religion en ovillkorlig process. Kristendomen är ju faktiskt bara 2000 år - en tämligen kort stund i religionens historia.
Citera
2011-02-16, 21:49
Medlem
danthedudes avatar
Jag står väl ungefär på samma ställe som dig när det gäller det här med religion. Jag anser att du själv ska ha möjligheten att välja om du ska vara muslim eller jude etc. MEN håll inte på och lär din ungar att de är okej att ha ihjäl någon pga en annan tro.

Religion är grunden till allt ont... För att det finns människor som är som dem är, storhetsvansinne och utnyttjar religionen och folks desperata tänkande om att de finns något som kan rädda mig.

Citat ur dokumentären Religulous. Då han talar med en biskop/präst (ska i ärlighetens namn säga att jag inte kommer ihåg vem han talade med).

- Do you believe in Peter Pan?
"Prästen" - No, of course not, that's a made up fictional character from a childerns book.

- You don't believe in Peter pan that's been told about in a book.. But the fact is, you believe in a talking snake, handing over apples?
Citera
2011-02-16, 23:05
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:

Hade inte religion funnit så tror jag människan hade levt i en bättre och friare värld med mindre krig och skit.

Grejen är att jag bryr mig inte om du tror på gud, jag bryr mig inte om du går runt med slöja, jag bryr mig inte om du går runt med ett kors runt halsen, jag bryr mig inte om du gör något i guds namn, MEN FÖR H*LVETE HÅLL DET HEMMA. ska du ut och handla? ska du ut i samhället? ska du ens utanför din dörr? då tar du av dig din slöja, då lever du i ett neutralt land!

Du får tro, du för göra vad du vill, men gör det hemma, vare sig du är kristen eller muslim. Religion är EN av alla saker som särskiljer alla människor. Om alla bara kunde leva som ett folk så hade det fungerat så mycket bättre!

men till mitt diskussionsunderlag, hur tycker ni det ska vara? fritt? utöva religion hemma och i kyrka/moské? eller ingen religion alls?

när du står inför Jesus på domedagen så förstår du nog varför vi gärna pratade om det

(sorry, kunde inte låta bli)
Citera
2011-02-16, 23:10
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danthedude
Religion är grunden till allt ont... För att det finns människor som är som dem är, storhetsvansinne och utnyttjar religionen och folks desperata tänkande om att de finns något som kan rädda mig.

vill bara upplysa dig om att du har en kristen person på din avatar

http://www.lifesitenews.com/?/news/actor-sylvester-stallone-returns-to-christian-faith-includes-conversion-in-
Citera
2011-02-16, 23:13
Medlem
Krafses avatar
Citat:

Det är snarare pengar och rädsla som skapar alla problem. Religion har knappast varit upphov till lika många döda som pengar har varit.
Håller dock med ändå, religiösa borde hålla sin tro för sig själva och inte trycka in det i samhället. Nu är jag lite halvt kristen (BEROENDE på hur jag tolkar bibeln och Jesus och allt vad det är), men jag tycker likt förbannat det är åt helvete att skolbarn tvingas lära sig det i skolan. Vad fan liksom, ska vi inte lära oss vetenskap, sunt förnuft, etik och moral?
Nääää, tryck in lite religiöst mumbojumbo som folk riskerar att bli helt besatta av, så blir samhället skitbra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in