2011-02-16, 12:47
Medlem
michaellights avatar
Precis som topic lyder: varför hatar du Madoff? Om du inte hatar honom, varför tror du andra gör det? Han fick trots allt ett straff på 100 år.

Min hypotes är att folk blir avundsjuka på de som fuskar till sig rikedom. Dubbel avundsjuka. Speciellt i Sverige där ingen har pengar.
Citera
2011-02-16, 12:52
Medlem
Han var kriminell, folk brukar i regel tycka illa kriminella människor.
Jag varken hatar eller gillar denna Madoff.
Citera
2011-02-16, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av michaellight
Precis som topic lyder: varför hatar du Madoff? Om du inte hatar honom, varför tror du andra gör det? Han fick trots allt ett straff på 100 år.

Min hypotes är att folk blir avundsjuka på de som fuskar till sig rikedom. Dubbel avundsjuka. Speciellt i Sverige där ingen har pengar.

Att prata om avundsjuka är bara löjligt.

Mannen var/är helt galen, han lurade sina vänner på pengar, han lurade av människor sin trygghet som dom skapat genom hårt arbete i många år.
Citera
2011-02-18, 09:05
Medlem
louisalouisas avatar
Tror inte din hypotes stämmer.
Han tog kundernas pengar, låtsades investera dem, rapporterade fiktiv avkastning, lockade nya kunder och använde dem för att betala ut vinster till gamla kunder.

Väldigt många människor fick sina liv förstörda när dom förlorade alla sina besparingar och pensioner. En total summa på 65 miljarder dollar.
Senast redigerad av louisalouisa 2011-02-18 kl. 09:09.
Citera
2011-02-18, 09:49
Medlem
bernankes avatar
Delvis medhåll från min sida. Jag skulle hellre låta Madoff gå fri än slumpmässig våldsbrottsling.
Citera
2011-02-18, 09:57
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Delvis medhåll från min sida. Jag skulle hellre låta Madoff gå fri än slumpmässig våldsbrottsling.

Om jag lurat dig på stora summor pengar då vore det på grund av avundsjuka du hatade mig. Inte på grund av att jag lurat dig? Att jag blev straffad vore heller inte så viktigt, det var ju bara dina besparingar och pension jag snott. Så länge en slumpmässig våldsbrottsling går fri skulle du uppmuntra polisen att inte göra något åt saken och jaga våldsbrottslingar istället?
Senast redigerad av Lommi 2011-02-18 kl. 10:02.
Citera
2011-02-18, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JAE
Att prata om avundsjuka är bara löjligt.

Mannen var/är helt galen, han lurade sina vänner på pengar, han lurade av människor sin trygghet som dom skapat genom hårt arbete i många år.

Det krävs en väldigt skruvad psykopat för att se ens vänner och bekanta (i många fall änkor utan möjlighet att försörja sig) i ögonen, lova dem guld och gröna skogar och veta att man lurar dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in