Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Ja det kan vara väldigt farligt för katten att få i sig lite kortison då och då. Hon får ingen akut förgiftning, men långsiktig användning sätter bla ned immunförsvar och påverkar även organ i kroppen, katten kan även få bestående sjukdom. (Beror naturligtvis på vilka mängder det är fråga om och hur länge och hur ofta det har pågått.)
Problemet är att man inte bör avsluta kortisongiva helt tvärt. Kortisonet katten fått i sig har "tryckt ned" kattens egen kortisonproduktion, om man slutar helt tvärt så kommer katten ha en alldeles för låg egen kortisonnivå i kroppen, vilket kan utlösa allvarlig sjukdom. I detta fallet har ju katten fått i sig kortisonet av misstag, men vid medicinering med kortison så trappas normalt dosen ned gradvis innan det tas bort helt.
Jag tycker att du bör ta kontakt med veterinär direkt för råd, samt för att få veta hur du kan se om katten börjar må dåligt, och hur du då ska göra.
Jisses O.O Jag visste att det inte var bra men inte att det kunde vara så illa. Jag har verkligen undanhållit händerna från henne så det är absolut inga stora mängder det handlar om.
Eksemen är väldigt mild, oftast märker jag inte av den, utan det är under månaderna december-februari det är som jobbigast och som jag använder starkare preparat än vanlig handkräm. Jag undviker att hantera henne när händerna är kladdiga och måste jag så använder jag vantar.
Kortisonet är den mildaste, receptfria, varianten och den har jag bara nattetid (med bomullsvantar) och inte mer än någon vecka sammanlagt under en tremånadersperiod. Hon har hållit på i två veckor och det var bara vid ett tillfälle jag hade kortison på händerna. I övrigt har det handlat om handkräm och dexem.