2011-03-02, 13:04
Medlem
Hej! Jag har en kort och ganska enkel fråga!
Jag har precis skaffat två kattungar och dom är hur mysiga som helst, min fråga handlar om deras ögon. Dom får en slags massa som stelnar precis utanför deras ögon som en liten klump, jag har varit lite irriterad på de så ja har pillat bort dem, men finns det nått man kan göra för att undvika att dom får de så mycket? Dom får ny gegga i ögonen varje dag
De är nästan som när vi får sömn i ögonen...
Vår förra katt fick inget sånt så nu tänkte jag bara om det är ovanligt eller om man ska använda ögondroppar eller nått?
Citera
2011-03-02, 13:18
Medlem
Beldarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Ja det kan vara väldigt farligt för katten att få i sig lite kortison då och då. Hon får ingen akut förgiftning, men långsiktig användning sätter bla ned immunförsvar och påverkar även organ i kroppen, katten kan även få bestående sjukdom. (Beror naturligtvis på vilka mängder det är fråga om och hur länge och hur ofta det har pågått.)

Problemet är att man inte bör avsluta kortisongiva helt tvärt. Kortisonet katten fått i sig har "tryckt ned" kattens egen kortisonproduktion, om man slutar helt tvärt så kommer katten ha en alldeles för låg egen kortisonnivå i kroppen, vilket kan utlösa allvarlig sjukdom. I detta fallet har ju katten fått i sig kortisonet av misstag, men vid medicinering med kortison så trappas normalt dosen ned gradvis innan det tas bort helt.

Jag tycker att du bör ta kontakt med veterinär direkt för råd, samt för att få veta hur du kan se om katten börjar må dåligt, och hur du då ska göra.

Jisses O.O Jag visste att det inte var bra men inte att det kunde vara så illa. Jag har verkligen undanhållit händerna från henne så det är absolut inga stora mängder det handlar om.

Eksemen är väldigt mild, oftast märker jag inte av den, utan det är under månaderna december-februari det är som jobbigast och som jag använder starkare preparat än vanlig handkräm. Jag undviker att hantera henne när händerna är kladdiga och måste jag så använder jag vantar.

Kortisonet är den mildaste, receptfria, varianten och den har jag bara nattetid (med bomullsvantar) och inte mer än någon vecka sammanlagt under en tremånadersperiod. Hon har hållit på i två veckor och det var bara vid ett tillfälle jag hade kortison på händerna. I övrigt har det handlat om handkräm och dexem.
Senast redigerad av Beldarna 2011-03-02 kl. 13:21.
Citera
2011-03-02, 17:52
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beldarna
Hon har hållit på i två veckor och det var bara vid ett tillfälle jag hade kortison på händerna. I övrigt har det handlat om handkräm och dexem.

Det borde nog inte vara någon fara då, men låt henne inte slicka nå mera.
Citera
2011-03-02, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollii
Jag har precis skaffat två kattungar och dom är hur mysiga som helst, min fråga handlar om deras ögon. Dom får en slags massa som stelnar precis utanför deras ögon som en liten klump, jag har varit lite irriterad på de så ja har pillat bort dem, men finns det nått man kan göra för att undvika att dom får de så mycket? Dom får ny gegga i ögonen varje dag
Vår förra katt fick inget sånt så nu tänkte jag bara om det är ovanligt eller om man ska använda ögondroppar eller nått?

Det där bör kollas upp. Katter kan råka ut för klamydia i ögonen, det kännetecknas av bla rinniga, variga ögon. Eftersom detta är något som drabbar ett helt katteri så bör du fråga/informera din uppfödare. Ögon är något som man ska ta på allvar, hellre en koll för mycket.
Citera
2011-03-02, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Det där bör kollas upp. Katter kan råka ut för klamydia i ögonen, det kännetecknas av bla rinniga, variga ögon. Eftersom detta är något som drabbar ett helt katteri så bör du fråga/informera din uppfödare. Ögon är något som man ska ta på allvar, hellre en koll för mycket.

Oj ja visste inte att det fanns! då ska ja genast kolla det! Tack så mycket
Citera
2011-03-02, 22:48
Medlem
Softin har nu ultraljudats. Visade en stor infektion/inflammation ungefär där livmodern suttit fast och en rest lämnats kvar vid tidigare operation. Får nu antibiotika och inflammatorika och får tvättning av området dagligen av vetrinären. Mycket piggare, luktar inte längre, går ganska långa promenader, svansen hänger inte mer utan är gladare. Kan fortfarande vara en tumör men det går att se först när inflammationen/infektionen är helt hävd. Ser bra ut.

Tack snälla djursjukvårdare för uppmaning att söka vetrinär. Hade gjort det men har nu bytt till en betydligt bättre.
Citera
2011-03-02, 22:55
Medlem
memixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBean
Ser inte så bra på min dator, men det ser mest rött och irriterat ut. Är hon där och slickar eller river med baktassarna?

Om det är en mekanisk irritation så skulle jag försöka skydda med en liten tröja eller liknande (inte lätt på en busig valp, jag vet)

Om det är torrt, och inte kladdar eller vätskar sig så skulle jag inte tvätta överhuvudtaget....

Lycka till.

är precis vad det är, börjar bli jätte tort nu när jag har börjat tvätta det satt precis och funderade på ifall man ska tvätta och sen på med någon salva av något slag men vet inte vilken bara.
Men det har blivigt lite bättre tycker jag iaf men får fortsätta och se efter det
Citera
2011-03-02, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trasdockansmage
Och glöm inte att du inte skall ens fundera på att avla på din lilla tik.
Jag skulle lugna mig med allt tvättande, en gång per dag och sen någon kladda på lite Inotyol som ger lindring och huden chans att läka. Det ser inte så farligt ut så du kan vara lugn. Jo, massera naverlbråcket försiktigt då och då, vissa kan gå tillbaka av sig själva.

Citera
2011-03-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollii

Hej! Som LingonGrovan sa så bör du kolla upp det hos en veterinär. Katter kan, precis som sagts, få klamydia och det yttrar sig ofta som en konjunktivit (dvs inflammation i ögonen) och det är inte säkert att de får några andra symtom. Har katterna haft några andra sjukdomssymtom, till exempel förkylningssymtom (rinnande näsa, nyser mm)? Då är det stor klamydiavarning. Hur ser ögonen ut i övrigt? Är slemhinnorna röda, är tredje ögonlocket synligt när katten har öppna ögon? Dessutom kan katter råka ut för flera immunosupressiva sjukdomar (dvs att immunförsvaret sätts ner) och det kan yttra sig i upprepade inflammationer här och var, bland annat i ögonen. Men om katterna är pigga och friska i övrigt och ögonen ser fina ut i övrigt så skulle jag kanske inte vara så orolig men jag skulle ändå rådgöra med en veterinär. Det kan vara ofarligt men det kan också vara symtom på något allvarligare. Lycka till!

Vad roligt förresten att det är fler som svarar i denna tråden och vad kunniga de flesta verkar vara! Har vi fler djursjukvårdare här eller är det "bara" engagerade djurägare? Roligt även att folk som dissade tråden i början nu skriver och är aktiva
Citera
2011-03-06, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusse
Softin har nu ultraljudats. Visade en stor infektion/inflammation ungefär där livmodern suttit fast och en rest lämnats kvar vid tidigare operation. Får nu antibiotika och inflammatorika och får tvättning av området dagligen av vetrinären. Mycket piggare, luktar inte längre, går ganska långa promenader, svansen hänger inte mer utan är gladare. Kan fortfarande vara en tumör men det går att se först när inflammationen/infektionen är helt hävd. Ser bra ut.

Tack snälla djursjukvårdare för uppmaning att söka vetrinär. Hade gjort det men har nu bytt till en betydligt bättre.

Vad skönt att hon verkar repa sig! Hoppas det inte blir en lika brant nedförsbacke i fortsättningen utan att ni nu kan få en fin sista tid tillsammans.
Citera
2011-03-06, 16:06
Medlem
Jag har en fråga nu.

Min gammla katt får parrafinolja i en spruta i munnen. för han blir oftast hård i magen och min mamma gav alltid det till sin gammla katt. fast den fick det blandat i burkmaten fast min katt äter bara torrfoder och det går inte så bra att blanda för han äter inte och blir bara kladdig i morhhåren. Jag fick en dosseringspruta på apoteket. ska jag ge en hel spruta eller blir det för mycket. Han får det båden morgon och på kvällen men jag kan gå hem på lunchen om det är bättre att ge mindre men ofta.
Citera
2011-03-06, 16:15
Medlem
TireFires avatar
Jag har också en fråga gällande honkatter. Tror detta varit uppe förut men du kan kanske ge ett utförligt svar.

Kan de komma in i "klimakteriet" när de når en viss ålder precis som våra mänskliga sliddjur så att de då slutar löpa helt eller löper en honkatt alltid livet ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in