Ursprungligen postat av LabanAlban
Jag har en fråga nu.
Min gammla katt får parrafinolja i en spruta i munnen. för han blir oftast hård i magen och min mamma gav alltid det till sin gammla katt. fast den fick det blandat i burkmaten fast min katt äter bara torrfoder och det går inte så bra att blanda för han äter inte och blir bara kladdig i morhhåren. Jag fick en dosseringspruta på apoteket. ska jag ge en hel spruta eller blir det för mycket. Han får det båden morgon och på kvällen men jag kan gå hem på lunchen om det är bättre att ge mindre men ofta.
Citat:
Ursprungligen postat av Cephalica
Hej! Om du köpte oljan på apoteket så borde det stå på den hur mycket du ska ge per dag, men 1-2 ml 2 gånger per dag borde vara lagom. Om den ska ha hela sprutan beror ju såklart på hur mycket sprutan innehåller

Har du varit hos en veterinär med katten och fått oljan ordinerad? Paraffinolja ska man inte ge själv mer än ett par tre veckor, har katten inte blivit bättre i magen då så bör man kontakta veterinär, dels eftersom det inte är bra att ge paraffinolja för länge och dels eftersom man bör komma till rätta med vad som orsakar den hårda magen. Det sägs att man kan ge katter messmör också mot hård mage (1 tsk om dagen) men jag har själv ingen erfarenhet av det.
NEJ NEJ NEJ - Ge INTE katten paraffinolja med en spruta i munnen!!!
Paraffinolja är smak- och luktfritt, och stimulerar därför inte kattens svalgreflex, det finns stor risk att katten får en sk lipidpneumoni (lunginflammation till följd av inandning av fett eller oljerika ämnen) Katten kan inte ta upp eller bryta ned paraffinolja, så tänk vad som händer om den drar ner det i lungorna!
Det är ok att ge det uppblandat i mat, som din mamma gjorde, men det finns bättre preparat som en veterinär kan skriva ut, tex Laktulos, men katten ska först undersökas för att få fram orsaken till ev förstoppning.