2011-03-07, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LabanAlban
Jag har en fråga nu.

Min gammla katt får parrafinolja i en spruta i munnen. för han blir oftast hård i magen och min mamma gav alltid det till sin gammla katt. fast den fick det blandat i burkmaten fast min katt äter bara torrfoder och det går inte så bra att blanda för han äter inte och blir bara kladdig i morhhåren. Jag fick en dosseringspruta på apoteket. ska jag ge en hel spruta eller blir det för mycket. Han får det båden morgon och på kvällen men jag kan gå hem på lunchen om det är bättre att ge mindre men ofta.

Hej! Om du köpte oljan på apoteket så borde det stå på den hur mycket du ska ge per dag, men 1-2 ml 2 gånger per dag borde vara lagom. Om den ska ha hela sprutan beror ju såklart på hur mycket sprutan innehåller Har du varit hos en veterinär med katten och fått oljan ordinerad? Paraffinolja ska man inte ge själv mer än ett par tre veckor, har katten inte blivit bättre i magen då så bör man kontakta veterinär, dels eftersom det inte är bra att ge paraffinolja för länge och dels eftersom man bör komma till rätta med vad som orsakar den hårda magen. Det sägs att man kan ge katter messmör också mot hård mage (1 tsk om dagen) men jag har själv ingen erfarenhet av det.
Citera
2011-03-07, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TireFire
Jag har också en fråga gällande honkatter. Tror detta varit uppe förut men du kan kanske ge ett utförligt svar.

Kan de komma in i "klimakteriet" när de når en viss ålder precis som våra mänskliga sliddjur så att de då slutar löpa helt eller löper en honkatt alltid livet ut?

En honkatt löper och kan vara sexuellt aktiv livet ut, precis som mänskliga kukdjur (även om det hos dessa brukar avta i 25-årsåldern).
Citera
2011-03-09, 18:24
Medlem
Jag har en fråga nu.

Min gammla katt får parrafinolja i en spruta i munnen. för han blir oftast hård i magen och min mamma gav alltid det till sin gammla katt. fast den fick det blandat i burkmaten fast min katt äter bara torrfoder och det går inte så bra att blanda för han äter inte och blir bara kladdig i morhhåren. Jag fick en dosseringspruta på apoteket. ska jag ge en hel spruta eller blir det för mycket. Han får det båden morgon och på kvällen men jag kan gå hem på lunchen om det är bättre att ge mindre men ofta.

Citat:
Ursprungligen postat av Cephalica
Hej! Om du köpte oljan på apoteket så borde det stå på den hur mycket du ska ge per dag, men 1-2 ml 2 gånger per dag borde vara lagom. Om den ska ha hela sprutan beror ju såklart på hur mycket sprutan innehåller Har du varit hos en veterinär med katten och fått oljan ordinerad? Paraffinolja ska man inte ge själv mer än ett par tre veckor, har katten inte blivit bättre i magen då så bör man kontakta veterinär, dels eftersom det inte är bra att ge paraffinolja för länge och dels eftersom man bör komma till rätta med vad som orsakar den hårda magen. Det sägs att man kan ge katter messmör också mot hård mage (1 tsk om dagen) men jag har själv ingen erfarenhet av det.

NEJ NEJ NEJ - Ge INTE katten paraffinolja med en spruta i munnen!!!

Paraffinolja är smak- och luktfritt, och stimulerar därför inte kattens svalgreflex, det finns stor risk att katten får en sk lipidpneumoni (lunginflammation till följd av inandning av fett eller oljerika ämnen) Katten kan inte ta upp eller bryta ned paraffinolja, så tänk vad som händer om den drar ner det i lungorna!

Det är ok att ge det uppblandat i mat, som din mamma gjorde, men det finns bättre preparat som en veterinär kan skriva ut, tex Laktulos, men katten ska först undersökas för att få fram orsaken till ev förstoppning.
Citera
2011-03-15, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBean
Jag har en fråga nu.

NEJ NEJ NEJ - Ge INTE katten paraffinolja med en spruta i munnen!!!

Paraffinolja är smak- och luktfritt, och stimulerar därför inte kattens svalgreflex, det finns stor risk att katten får en sk lipidpneumoni (lunginflammation till följd av inandning av fett eller oljerika ämnen) Katten kan inte ta upp eller bryta ned paraffinolja, så tänk vad som händer om den drar ner det i lungorna!

Det är ok att ge det uppblandat i mat, som din mamma gjorde, men det finns bättre preparat som en veterinär kan skriva ut, tex Laktulos, men katten ska först undersökas för att få fram orsaken till ev förstoppning.

Det är absolut inte bra att få ner paraffinolja i lungorna men risken för detta är ganska liten om man vet vad man gör och är försiktig. Men som sagt så ska man ej ge oljan mer än ett par tre veckor eftersom ett långvarigt bruk kan påverka näringsupptaget. Laktulos är ju receptfritt? Det är dessutom smakligare än paraffinolja så det kan vara ett bra alternativ.
Citera
2011-03-15, 13:26
Bannlyst
Smörjer man en klick på katten, typ kring munnen, så tvättar/slickar han väl i sig det?
Citera
2011-03-15, 13:33
Medlem
Slingersvanss avatar
Vi avlivade våran hund för inte så länge sedan och precis innan han somnade in så blev han väldigt aggressiv, han började b.l.a hugga och skälla. Kan man inte bara ge hunden en större dos gift, eller vad det nu är ni ger han? Det svider i hjärtat att se sin älskade hund så aggressiv.
Citera
2011-03-15, 16:55
Medlem
Finns ju de veterinärstationer som har som praxis att inte ge lugnande innan själva överdosen, för de tycker djuren blir stressade av det. (?) Sist jag avlivade hund så fick han en redig dos metadon och liksom bara försvann utan kramp eller hugg. Trist att du fick vara med om det.
Citera
2011-03-21, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slingersvans
Vi avlivade våran hund för inte så länge sedan och precis innan han somnade in så blev han väldigt aggressiv, han började b.l.a hugga och skälla. Kan man inte bara ge hunden en större dos gift, eller vad det nu är ni ger han? Det svider i hjärtat att se sin älskade hund så aggressiv.

Olika kliniker/veterinärer verkar ha olika rutiner kring detta med avlivning. På de flesta håll brukar dock ett lugnande medel (acepromazin, detomidin eller xylazin) eller en kombination av lugnande och smärtstillande, (detomidin/medetomidin kombinerat med butorfanol) ges innan själva avlivningsvätskan injiceras. Detta gör djuret lugnt och avtrubbat. Vet inte om det är så vanligt att ge metadon då det i första hand är ett analgetikum och det finns andra läkemedel med större (och effektivare) sedativ effekt, dessutom är metadon dyrt. Ges bara avlivningsvätska (ofta pentobarbital) så är risken större för att djuret exciterar, men det är också individuellt och beror ofta på om djuret är stressat innan osv. Den enda anledningen jag kan komma på varför man inte ska ge lugnande innan är att lugnande medel slöar ner blodcirkulationen så att det tar längre tid innan djuret dör av avlivningsvätskan. Det rör sig dock om sekunder, absolut max minuter, och jag kan tycka att det är ganska betydelselöst i sammanhanget.

Om du måste avliva ett djur igen, försäkra dig då om att djuret får lugnande innan. Då är det mycket mindre risk för att samma sak upprepas och du kan ta avsked i lugn och ro.
Citera
2011-03-21, 16:36
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Olika kliniker/veterinärer verkar ha olika rutiner kring detta med avlivning. På de flesta håll brukar dock ett lugnande medel (acepromazin, detomidin eller xylazin) eller en kombination av lugnande och smärtstillande, (detomidin/medetomidin kombinerat med butorfanol) ges innan själva avlivningsvätskan injiceras. Detta gör djuret lugnt och avtrubbat. Vet inte om det är så vanligt att ge metadon då det i första hand är ett analgetikum och det finns andra läkemedel med större (och effektivare) sedativ effekt, dessutom är metadon dyrt. Ges bara avlivningsvätska (ofta pentobarbital) så är risken större för att djuret exciterar, men det är också individuellt och beror ofta på om djuret är stressat innan osv. Den enda anledningen jag kan komma på varför man inte ska ge lugnande innan är att lugnande medel slöar ner blodcirkulationen så att det tar längre tid innan djuret dör av avlivningsvätskan. Det rör sig dock om sekunder, absolut max minuter, och jag kan tycka att det är ganska betydelselöst i sammanhanget.

Om du måste avliva ett djur igen, försäkra dig då om att djuret får lugnande innan. Då är det mycket mindre risk för att samma sak upprepas och du kan ta avsked i lugn och ro.

Lugnande är bra i de flesta fall. Acepromazin är ett bättre alternativ än dex/medetomidin eller xylazin då det inte i samma utsträckning ger vasokonstriktion och därmed inte påverkar cirkulationen i samma utsträckning (alfa-1- & dopaminreceptor antagonist). Man ska dock beakta känslighet på individ och rasnivå, acepromazin sänker tröskeln för kramp och bl.a. boxer är extra känsliga (1/2-1/3-dels dos). En annan fördel är att man kan administrera det på flera sätt men ändå får samma effekt.

Xylazin kan framkalla kräkning vilket inte är så trevligt, dessutom är xylazin & dex/medetomidin alfa-2-receptoragonister vilket innebär att det inducerar vasokonstriktion och inducerar reflektorisk bradykardi. Det resulterar i sämre blodflöde och därmed risk för sämre verkan på avlivningsvätskan och försvårar dessutom för sköterskan iom att kärlen kan bli svåra att "hitta".

Medetomidin kan utlösa kramper, ylande och agonala suckar flera minuter efter avlivningsvätskan givits, inte alltid men risken är betydligt högre än vid giva av acepromazin. Att kombinera med butorfanol är inte heller helt optimalt. Är hunden redan sederad med alfa2-agonister och butorfanol är det bättre att ge lite propofol innan avlivningsvätskan så kan man minska risken agonala suckar.
Citera
2011-03-21, 16:59
Medlem
Gidellas avatar
Om en katthona på 10 månader genomgår sterilisering men sedan inte vaknar efteråt under den tidsintervall som de vanligtvis gör, utan först kvicknar till bra mycket senare - beror det på för hög dos av narkos eller nåt annat? Vi fick ingen förklaring av veterinären på varför det dröjde, men de var väldigt oroliga för henne och vägrade låta henne åka hem till att börja med och det var tal om att hon skulle vara kvar över natten m.m. (då hade hon opererats tidigt på morgonen).

Kan tilläggas att olika provtagningar som togs bara visade bra värden o.s.v (som de tog när hon inte vaknade). Med andra ord kan det inte bero på någon bakomliggande sjukdom. Och enligt veterinären så genomgick hon steriliseringen utan komplikationer. Likaså mådde hon utmärkt dagen efter, och åt och drack utan problem, kräktes inte eller något sånt.
Citera
2011-03-21, 17:14
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gidella
Om en katthona på 10 månader genomgår sterilisering men sedan inte vaknar efteråt under den tidsintervall som de vanligtvis gör, utan först kvicknar till bra mycket senare - beror det på för hög dos av narkos eller nåt annat? Vi fick ingen förklaring av veterinären på varför det dröjde, men de var väldigt oroliga för henne och vägrade låta henne åka hem till att börja med och det var tal om att hon skulle vara kvar över natten m.m. (då hade hon opererats tidigt på morgonen).

Kan tilläggas att olika provtagningar som togs bara visade bra värden o.s.v (som de tog när hon inte vaknade). Med andra ord kan det inte bero på någon bakomliggande sjukdom. Och enligt veterinären så genomgick hon steriliseringen utan komplikationer. Likaså mådde hon utmärkt dagen efter, och åt och drack utan problem, kräktes inte eller något sånt.

Det finns massor av olika anledningar till det, men ska man generalisera så har din katt antingen legat för djupt i narkosen (fel på utrsutning, strul under operationen vilket gjort att man måste iterera, slarv, otur m.m.) eller är din katt extra känslig mot något av de preparat de använt (finns flera orsaker till det också.) Men alla djur är individer och reagerar olika på samma preparat.

Ett stressat djur är svårare att få ner i narkos vilket gör att man måste öka dosen, lägg därtill att din katt tex är lite känslig mot ett visst preparat och utöver det kanske dom var tvungna att "fylla på" om operationen strulat något.
Citera
2011-03-21, 20:43
Medlem
Slingersvanss avatar
Citat:

Tack så mycket för svaret, jag ska ha det i åtanke om vi blir tvungna att avliva ytterligare en hund
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in