• 1
  • 2
2011-02-16, 01:01
Medlem
Flickvaens avatar
Jag måste reda ut ett par funderingar.

Ska börja plugga till hösten i Göteborg och funderar på att köpa lägenhet. Siffrorna nedan är bara tagna ur luften, jag har egentligen ingen koll.
Om jag tar ett lån på 1 miljon (Vi förutsätter att detta är fullt möjligt) och köper en lägenhet för hela lånet. Sen tar jag csnlån på 7k i månaden.

Kommer jag kunna betala tillbaka på lånet och samtidigt ha råd att leva?
Kan man välja att betala tillbaka ett lån på 1 miljon över hur lång tid man vill? Tex 30år?
Citera
2011-02-16, 07:58
Medlem
Maximatuss avatar
Tror det är rätt svårt att få ett lån på 1 mille godkänt om man inte har fast inkomst.
Citera
2011-02-16, 08:35
Medlem
du kommer aldrig att få det lånet. stigande räntor gör det än värre. tänk dig att du ska betala tillbaka kanske 2000 i månaden på lånet, sen amortering, avgift för lägenheten OCH dessutom ev resa till skolan, studieböcker osv. inte en chans att du har råd att "leva" då.

boendet skulle kosta kanske 4500 om du har tur. 500 för färdkort. 1500 mat och hygien. bredband och telefon 500. örsäkring 200, böcker till studierna från 0 - 1000. det blir över 7000 utan att ha räknat med kläder eller något sånt. ej rimligt att leva så som student.
Citera
2011-02-16, 10:31
Medlem
Om du har fast jobb nu antar jag att du kan få lån. Kommer som ovanstående sagt bli väldigt dyrt, så jag skulle fundera en gång till om jag visste att jag kommer ha en låg inkomst flera år framöver när räntorna kan gå upp mer än de är idag också. Men köper du en lägenhet som du kan dela med någon minskar du förstås månadskostnaden en del
Citera
2011-02-16, 10:46
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovelorn
du kommer aldrig att få det lånet. stigande räntor gör det än värre. tänk dig att du ska betala tillbaka kanske 2000 i månaden på lånet, sen amortering, avgift för lägenheten OCH dessutom ev resa till skolan, studieböcker osv. inte en chans att du har råd att "leva" då.

boendet skulle kosta kanske 4500 om du har tur. 500 för färdkort. 1500 mat och hygien. bredband och telefon 500. örsäkring 200, böcker till studierna från 0 - 1000. det blir över 7000 utan att ha räknat med kläder eller något sånt. ej rimligt att leva så som student.
CSN lån + bidrag är det som gäller. Och en boendekostnad på 4500 är inte orimlig även om det lite i det högsta laget. Sedan kan man jobba lite brevid studierna, eller i studierna som labb/övningsledare e.dyl, för att dra in lite extra. Om det inte går att få jobb kan man få bostadsbidrag på upp till strax över 1000kr i månaden.

Det hela förutsätter givetvis att man har en inkomst också under sommarhalvåret. Och att man klarar av sina studier.

Nä om det bara är ränta och eventuellt amortering med i beräkningarna vore det inga problem. Nu måste man dock ta med en eventuell förlust vid försäljningen i beräkningarna. En minskning med 15% under 5 år leder till en extrakostnad (efter avdrag) på strax under 2000kr i månaden i ett lån på en miljon. Detta förutsätter att man får sålt bostaden direkt om man behöver göra så, vilket inte brukar vara så lätt i en trög bostadsmarknad. Mest sannolikt behöver man dras med dubbel kostnad ett tag om man tvingas flytta. I dagsläget är det oerhört dumt att köpa en bostad.
Citera
2011-02-16, 13:00
Medlem
Snurrens avatar
Att ingen har nämnt att avdragsrätten för räntorna är knuten till inkomst. Har man CSN har man ingen inkomst man betalar skatt på och kan därför inte göra avdrag. Skatteavdraget är på 30% av räntekostnaden.
Citera
2011-02-16, 21:33
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Att ingen har nämnt att avdragsrätten för räntorna är knuten till inkomst. Har man CSN har man ingen inkomst man betalar skatt på och kan därför inte göra avdrag. Skatteavdraget är på 30% av räntekostnaden.
Om jag minns rätt får man dra av samma år man gör förlusten. Vanligtvis säljer man väl sin lägenhet efter studierna är klara och man vill eller måste flytta någon annanstans. Då har man ett tag på sig att betala skatt som man kan dra av

EDIT: Jag menar alltså det avdrag man kan göra vid en försäljning av bostadsrätt med förlust. Räntereduktion går givetvis inte att få om man inte betalar skatt!
Senast redigerad av Rizado 2011-02-16 kl. 21:39.
Citera
2011-02-16, 21:38
Medlem
Snurrens avatar
Räntekostnader är icke en förlust i deklarationssammanhang.
Citera
2011-02-16, 21:47
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Räntekostnader är icke en förlust i deklarationssammanhang.
Nej det stämmer, jag läste inte ditt inlägg tillräckligt noga
Citera
2011-02-16, 22:46
Moderator
rotadents avatar
Bostad --► Privatekonomi

//Mod
Citera
2011-02-16, 22:52
Medlem
pikzels avatar
Tänk på att du inte får låna till hela köpeskillingen. Du måste lägga upp 15 % kontant.
Citera
2011-02-16, 23:14
Medlem
Betala lån med lån

Som tur är så lär du inte få lån ändå!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto