2013-03-30, 22:10
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det var riktigt snålt. Jag kommer ihåg att jag fick en skiss över hur många kameror som behövde sättas ut och vad kostnaden skulle vara jämfört med en fotbollsmatch. Det kan dock inte ha varit hela sanning eftersom "kollen", precis som du skriver, skulle produceras av NRK i alla fall. Jag har en känsla av att det inte fanns så många längdintresserade på "Sportredaktionen" då för tiden. Kommer ihåg att Kjell Andersson var den som ofta hade kommentatorsansvaret vid de få tävlingar som visades. Minns även att Hyland gjorde ett utskällt inhopp vid OS 1976. Han sa inte mycket och det han sa hade oftast inte med tävlingen att göra. Det påstods att han druckit något helt annat än blåbärssoppa före och under det uppdraget. Det var nog hans sista kommentatorsuppdrag vill jag minnas.
Bara det faktum att du fick en skiss är ju hur bra som helst. Kanske också ett tecken på att det inte var "hela sanningen", just för att han verkligen måste bevisa hur dyrt det var.
Har ingen större koll på vilka som huserade på TV-sporten men Plex var ju intresserad iaf. Vet du eller någon annan förresten vilket Skid-VM som var det första att visas direkt i (svensk) TV? 1974 vet jag, men 1970 från Tjeckoslovakien känns inte lika givet. Däremot producerades ju VM 1966 och visades åtminstone i NRK. De har ju sin "röda lada" i form av en snötäckt gran där Germnud Eggen "må komme" om han ska vinna guld därifrån. En gran som ett reporterteam för övrigt försökte återfinna under Skid-VM 2011.
Kan det ha varit så att VM 66 visades i SVT? Det låter osannolikt tidigt för jag har fått för mig att någon av olympiaderna 1968 var den första direktsända idrotten i svensk television.
Edit: Ska sluta redigera nu, det kan "lika gärna" varit OS 64 eller 60. Jag vet helt enkelt inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
Jag kommer ihåg Hålands vinst i Falun 1989, mest för att det hade varit en så extremt mild vinter och tidig vår, så när det var dags för skidspelen fanns det nästan ingen snö kvar överhuvudtaget. Jag kan fortfarande se framför mig den där smala, sorgliga slingan av ihopskottad brun snö som de åkte på. Jag minns också stafetten, där Sverige åkte på en ovanlig förlust mot Sovjetunionen.
Apropå skidlopp i TV på 1980-talet är det ganska kul att tänka tillbaka på hur exklusivt det fortfarande kunde kännas på den tiden när man skulle få se direktsänd sport i TV. Jag kommer bland annat ihåg helgen före jul 1988, som jag hade sett fram emot i flera veckor eftersom jag hade sett på Text-TV att TV inte bara skulle sända DC-finalen i tennis mot Västtyskland, utan även från en världscuptävling på skidor i Italien. Söndagen skulle verkligen bli en höjdpunkt med ett direktsänt världscuplopp på förmiddagen, följt av två spännande och med all sannolikhet avgörande singelmatcher i tennis mot västtyskarna.
Men naturligtvis åkte Mats Wilander på en chockartad förlust mot den okände unge västtysken Carl-Uwe Steeb i förstasingeln trots ledning med 2-0 i set och eftersom Boris Becker var omutlig, var tennisen avgjord redan efter lördagen. På söndagsmorgonen fick man dessutom reda på att det hade utbrutit en vild strejk på RAI, så TV kunde inte sända längdskidorna. Ett sådant där antiklimax som man fortfarande minns 25 år senare...
Men det var bara att ta nya tag och gå vidare - det var ju trots allt bara några månader kvar till VM i Lahtis och nästa chans att få se skidor på TV...
Apropå skidlopp i TV på 1980-talet är det ganska kul att tänka tillbaka på hur exklusivt det fortfarande kunde kännas på den tiden när man skulle få se direktsänd sport i TV. Jag kommer bland annat ihåg helgen före jul 1988, som jag hade sett fram emot i flera veckor eftersom jag hade sett på Text-TV att TV inte bara skulle sända DC-finalen i tennis mot Västtyskland, utan även från en världscuptävling på skidor i Italien. Söndagen skulle verkligen bli en höjdpunkt med ett direktsänt världscuplopp på förmiddagen, följt av två spännande och med all sannolikhet avgörande singelmatcher i tennis mot västtyskarna.
Men naturligtvis åkte Mats Wilander på en chockartad förlust mot den okände unge västtysken Carl-Uwe Steeb i förstasingeln trots ledning med 2-0 i set och eftersom Boris Becker var omutlig, var tennisen avgjord redan efter lördagen. På söndagsmorgonen fick man dessutom reda på att det hade utbrutit en vild strejk på RAI, så TV kunde inte sända längdskidorna. Ett sådant där antiklimax som man fortfarande minns 25 år senare...
Men det var bara att ta nya tag och gå vidare - det var ju trots allt bara några månader kvar till VM i Lahtis och nästa chans att få se skidor på TV...
Härliga minnen som vanligt. Intressant angående strejken. Det bör handla om detta lopp: http://www.fis-ski.com/uk/604/610.ht...CC&raceid=2015
Jag har nämligen 35 minuter från italiensk TV från den tävlingen (fristilsdelen från en jaktstart med uppehåll). Minns du något mer om vad strejken handlade om? Varför det inte kunde visas i Sverige.
Stafetten 1989 har jag lagt upp något klipp om på youtube. Var väl då som "Dalarna lag 1" ledde efter två eller tre sträckor. Benny Kohlberg, Thomas Eriksson, Håland & kanske Sven-Erik Danielsson åkte. Hyfsat distriktslag...
Tror också att Wassberg gjorde någon minicomeback och åkte för Jämtland.
Edit: Blandade ihop det med stafetten 1988. Sovjet kom inte till start då det ansågs vara viktigare med en mottagning i kreml än att kämpa om världscuppoängen i Falun.
Glöm det med comeback på Wassberg. Var bara sista VC-tävlingen för honom och han åkte för "Jämtland/Härjedalen".
http://www.youtube.com/watch?v=1jDRDcmWryA
Senast redigerad av ZRyden 2013-03-30 kl. 22:32.
Senast redigerad av ZRyden 2013-03-30 kl. 22:32.