2013-03-30, 22:10
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det var riktigt snålt. Jag kommer ihåg att jag fick en skiss över hur många kameror som behövde sättas ut och vad kostnaden skulle vara jämfört med en fotbollsmatch. Det kan dock inte ha varit hela sanning eftersom "kollen", precis som du skriver, skulle produceras av NRK i alla fall. Jag har en känsla av att det inte fanns så många längdintresserade på "Sportredaktionen" då för tiden. Kommer ihåg att Kjell Andersson var den som ofta hade kommentatorsansvaret vid de få tävlingar som visades. Minns även att Hyland gjorde ett utskällt inhopp vid OS 1976. Han sa inte mycket och det han sa hade oftast inte med tävlingen att göra. Det påstods att han druckit något helt annat än blåbärssoppa före och under det uppdraget. Det var nog hans sista kommentatorsuppdrag vill jag minnas.

Bara det faktum att du fick en skiss är ju hur bra som helst. Kanske också ett tecken på att det inte var "hela sanningen", just för att han verkligen måste bevisa hur dyrt det var.

Har ingen större koll på vilka som huserade på TV-sporten men Plex var ju intresserad iaf. Vet du eller någon annan förresten vilket Skid-VM som var det första att visas direkt i (svensk) TV? 1974 vet jag, men 1970 från Tjeckoslovakien känns inte lika givet. Däremot producerades ju VM 1966 och visades åtminstone i NRK. De har ju sin "röda lada" i form av en snötäckt gran där Germnud Eggen "må komme" om han ska vinna guld därifrån. En gran som ett reporterteam för övrigt försökte återfinna under Skid-VM 2011.

Kan det ha varit så att VM 66 visades i SVT? Det låter osannolikt tidigt för jag har fått för mig att någon av olympiaderna 1968 var den första direktsända idrotten i svensk television.

Edit: Ska sluta redigera nu, det kan "lika gärna" varit OS 64 eller 60. Jag vet helt enkelt inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
Jag kommer ihåg Hålands vinst i Falun 1989, mest för att det hade varit en så extremt mild vinter och tidig vår, så när det var dags för skidspelen fanns det nästan ingen snö kvar överhuvudtaget. Jag kan fortfarande se framför mig den där smala, sorgliga slingan av ihopskottad brun snö som de åkte på. Jag minns också stafetten, där Sverige åkte på en ovanlig förlust mot Sovjetunionen.

Apropå skidlopp i TV på 1980-talet är det ganska kul att tänka tillbaka på hur exklusivt det fortfarande kunde kännas på den tiden när man skulle få se direktsänd sport i TV. Jag kommer bland annat ihåg helgen före jul 1988, som jag hade sett fram emot i flera veckor eftersom jag hade sett på Text-TV att TV inte bara skulle sända DC-finalen i tennis mot Västtyskland, utan även från en världscuptävling på skidor i Italien. Söndagen skulle verkligen bli en höjdpunkt med ett direktsänt världscuplopp på förmiddagen, följt av två spännande och med all sannolikhet avgörande singelmatcher i tennis mot västtyskarna.

Men naturligtvis åkte Mats Wilander på en chockartad förlust mot den okände unge västtysken Carl-Uwe Steeb i förstasingeln trots ledning med 2-0 i set och eftersom Boris Becker var omutlig, var tennisen avgjord redan efter lördagen. På söndagsmorgonen fick man dessutom reda på att det hade utbrutit en vild strejk på RAI, så TV kunde inte sända längdskidorna. Ett sådant där antiklimax som man fortfarande minns 25 år senare...

Men det var bara att ta nya tag och gå vidare - det var ju trots allt bara några månader kvar till VM i Lahtis och nästa chans att få se skidor på TV...

Härliga minnen som vanligt. Intressant angående strejken. Det bör handla om detta lopp: http://www.fis-ski.com/uk/604/610.ht...CC&raceid=2015

Jag har nämligen 35 minuter från italiensk TV från den tävlingen (fristilsdelen från en jaktstart med uppehåll). Minns du något mer om vad strejken handlade om? Varför det inte kunde visas i Sverige.

Stafetten 1989 har jag lagt upp något klipp om på youtube. Var väl då som "Dalarna lag 1" ledde efter två eller tre sträckor. Benny Kohlberg, Thomas Eriksson, Håland & kanske Sven-Erik Danielsson åkte. Hyfsat distriktslag...

Tror också att Wassberg gjorde någon minicomeback och åkte för Jämtland.

Edit: Blandade ihop det med stafetten 1988. Sovjet kom inte till start då det ansågs vara viktigare med en mottagning i kreml än att kämpa om världscuppoängen i Falun.

Glöm det med comeback på Wassberg. Var bara sista VC-tävlingen för honom och han åkte för "Jämtland/Härjedalen".

http://www.youtube.com/watch?v=1jDRDcmWryA
Senast redigerad av ZRyden 2013-03-30 kl. 22:32.
Citera
2013-03-30, 23:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Har ingen större koll på vilka som huserade på TV-sporten men Plex var ju intresserad iaf. Vet du eller någon annan förresten vilket Skid-VM som var det första att visas direkt i (svensk) TV? 1974 vet jag, men 1970 från Tjeckoslovakien känns inte lika givet. Däremot producerades ju VM 1966 och visades åtminstone i NRK.

Kan det ha varit så att VM 66 visades i SVT? Det låter osannolikt tidigt för jag har fått för mig att någon av olympiaderna 1968 var den första direktsända idrotten i svensk television.

Jag vet. Vysoké Tatry 1970 var det första VM:et som direktsändes. OS 1968 var den första direktsändningen överhuvudtaget. Jag såg dem båda. OS 1968 var ju speciellt eftersom det sändes i färg, för de få som hade färg-mottagare. Det hade nästan ingen privarperson 1968. Jag var hemma från skolan [sjuk] när Toini Gustafsson vann sina lopp. Det var en fantastisk upplevelse att få se. Minns även att jag och min far åkte till en restaurang, som hade färg-tv, för att se Jean-Claude Killy vinna störtloppet. Det var tider det. Lars-Göran Åslunds seger på 15 km 1970 var minst sagt oväntad. Han hade vita pjäxor minns jag.
Citera
2013-03-30, 23:34
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Härliga minnen som vanligt. Intressant angående strejken. Det bör handla om detta lopp: http://www.fis-ski.com/uk/604/610.ht...CC&raceid=2015

Jag har nämligen 35 minuter från italiensk TV från den tävlingen (fristilsdelen från en jaktstart med uppehåll). Minns du något mer om vad strejken handlade om? Varför det inte kunde visas i Sverige.

Jag tror att det hade något att göra med vilken nivå bildproducenterna skulle ha på OB-tillägget under helgerna... Nja, jag tycker att du ställer lite väl höga krav med den frågan.

Men det är ju intressant att loppet faktiskt sändes i italiensk TV. Strejken kanske på något sätt bara påverkade sändningarna till utlandet. Eller också var det bara ett svepskäl från SVT:s sida, eftersom man till slut hade insett att man trots allt inte hade råd att visa en världscuptävling på TV och DC-finalen samma helg. Dessutom var det ju faktiskt Tipsextra-säsong.

Jag tror inte att jag har blandat ihop det med DC-finalen 1989, eftersom den finalen levde in på söndagen och jag är rätt säker på att det blev en sådan där perfekt antiklimax med en redan förlorad DC-final och inställda sändningar från skidorna. Dessutom stämmer resultatet någorlunda med min minnesbild - det visade sig att det verkligen var ett lopp som man skulle ha velat se.

Intressant också att det var en jaktstart. Jag trodde att de första jaktstarterna i världscupen kördes säsongen 1991/1992 inför OS. Det skulle för övrigt vara intressant att göra en sammanställning av när de första experimenten av olika slag gjordes i form av jaktstarter, masstarter, flockstarter, sprintar, etc. Vissa företeelser är lite äldre än vad man kan tro. Förfallet började inte på 2000-talet...

Dock brukade inte sändningarna från just Italien vara något vidare. Jag minns någon världscuptävling från skiftet sent 80-tal/tidigt 90-tal som inte gick att se klart. Grafiken var t.o.m. sämre än den som man kan se på klippen från Lake Placid 1980 (d.v.s. inga namn på åkarna i rutan, utan bara startnummer) och hela loppet var totalt obegripligt producerat. Det skulle vara intressant om man kunde räkna ut vilket lopp det kan ha varit. Det var i alla fall inte för-VM 1990. Möjligen kan det t.o.m. ha varit något år efter VM i Val di Fiemme 1991. Jag tror mig nämligen minnas att jag var förvånad över att sändningarna var så totalt värdelösa jämfört med hur det hade sett ut under VM.
Citera
2013-03-31, 23:19
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Jag vet. Vysoké Tatry 1970 var det första VM:et som direktsändes. OS 1968 var den första direktsändningen överhuvudtaget. Jag såg dem båda. OS 1968 var ju speciellt eftersom det sändes i färg, för de få som hade färg-mottagare. Det hade nästan ingen privarperson 1968. Jag var hemma från skolan [sjuk] när Toini Gustafsson vann sina lopp. Det var en fantastisk upplevelse att få se. Minns även att jag och min far åkte till en restaurang, som hade färg-tv, för att se Jean-Claude Killy vinna störtloppet. Det var tider det. Lars-Göran Åslunds seger på 15 km 1970 var minst sagt oväntad. Han hade vita pjäxor minns jag.

Se där, jag tänkte mig nog att du visste. Noterbart att OS-klassikerna från 68 som visades i SVT med Toini i huvudrollen visades i svartvitt. När det först visades var jag osäker på om vinter-OS ens sändes i färg just av den anledning, men bilderna från sommar-OS 68 som man sett är ju det. Fosbury's hopp vevas i färg liksom Beamons världsrekord som tydligen var ett jättesprång.

Om färg-tv var ovanligt 1968 undrar jag när inspelningsbar VHS-spelare började bli vanligt för privatpersoner, för jag märker snabbt om jag är på jakt efter gamla lopp att de flesta började spela in på den andra hälften av 80-talet. Har inte stött på någon som har spelat in sport på VHS tidigare än så.

Det var ju förresten en bit om Magnusson i stopptid: http://www.svtplay.se/video/1088605/...nnare-i-sparen

Lite kul att bilderna från VM 1974 är både i svartvitt och färg. Svartvitt i "runt-omkring-reportage" och färg från loppen.

Jean-Claude-Killy har för övrigt den läckraste meritlistan av alla. Bara guld. Inga silver eller snusbruna medaljer där inte. Antingen vinner man eller så är man inte nära (eller med öht).

Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
Jag tror att det hade något att göra med vilken nivå bildproducenterna skulle ha på OB-tillägget under helgerna... Nja, jag tycker att du ställer lite väl höga krav med den frågan.

Men det är ju intressant att loppet faktiskt sändes i italiensk TV. Strejken kanske på något sätt bara påverkade sändningarna till utlandet. Eller också var det bara ett svepskäl från SVT:s sida, eftersom man till slut hade insett att man trots allt inte hade råd att visa en världscuptävling på TV och DC-finalen samma helg. Dessutom var det ju faktiskt Tipsextra-säsong.

Jag tror inte att jag har blandat ihop det med DC-finalen 1989, eftersom den finalen levde in på söndagen och jag är rätt säker på att det blev en sådan där perfekt antiklimax med en redan förlorad DC-final och inställda sändningar från skidorna. Dessutom stämmer resultatet någorlunda med min minnesbild - det visade sig att det verkligen var ett lopp som man skulle ha velat se.

Intressant också att det var en jaktstart. Jag trodde att de första jaktstarterna i världscupen kördes säsongen 1991/1992 inför OS. Det skulle för övrigt vara intressant att göra en sammanställning av när de första experimenten av olika slag gjordes i form av jaktstarter, masstarter, flockstarter, sprintar, etc. Vissa företeelser är lite äldre än vad man kan tro. Förfallet började inte på 2000-talet...

Dock brukade inte sändningarna från just Italien vara något vidare. Jag minns någon världscuptävling från skiftet sent 80-tal/tidigt 90-tal som inte gick att se klart. Grafiken var t.o.m. sämre än den som man kan se på klippen från Lake Placid 1980 (d.v.s. inga namn på åkarna i rutan, utan bara startnummer) och hela loppet var totalt obegripligt producerat. Det skulle vara intressant om man kunde räkna ut vilket lopp det kan ha varit. Det var i alla fall inte för-VM 1990. Möjligen kan det t.o.m. ha varit något år efter VM i Val di Fiemme 1991. Jag tror mig nämligen minnas att jag var förvånad över att sändningarna var så totalt värdelösa jämfört med hur det hade sett ut under VM.

Haha, ditt minne är det uppenbarligen inget fel på så att jag frågar får du se som en komplimang. Loppet med bedrövlig produktion som du tänker på kan möjligen ha varit från Cogne 1992? http://www.youtube.com/watch?v=_vWEm0TlPBo

Inte mycket till grafik. Hela loppet visades i SVT. Även damstafetten, men möjligen bara ett sammandrag. Vet inte om de individuella loppen visades. http://www.fis-ski.com/uk/604/1228.h..._suchsector=CC

Noterbart (mitt favoritord) att damerna gick en 3-mil och herrarna bara 15 km.

En sammanställning om experimenten låter absolut intressant. Kanske något man ska ge sig på.
Vi har ju den berömda i Castelrott 1987 där Ulvang står och halvgråter om orättvisa efteråt, Arild Monsen tog av sig skidorna och löpte förbi 20 man i en igenkorkad uppförsbacke och Benny Kohlberg ikke fann grunn till å fortsette i det hele tatt.

http://www.youtube.com/watch?v=dPPxsvbdpSM

Damerna har haft masstart både i Falun och Holmenkollen i slutet av 80-talet. Hittar inte videon men det var ju en orm av flickor som gav sig av i Falun.
Senast redigerad av ZRyden 2013-03-31 kl. 23:27.
Citera
2013-03-31, 23:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Noterbart att OS-klassikerna från 68 som visades i SVT med Toini i huvudrollen visades i svartvitt. När det först visades var jag osäker på om vinter-OS ens sändes i färg just av den anledning, men bilderna från sommar-OS 68 som man sett är ju det. Fosbury's hopp vevas i färg liksom Beamons världsrekord som tydligen var ett jättesprång.

Om färg-tv var ovanligt 1968 undrar jag när inspelningsbar VHS-spelare började bli vanligt för privatpersoner, för jag märker snabbt om jag är på jakt efter gamla lopp att de flesta började spela in på den andra hälften av 80-talet. Har inte stött på någon som har spelat in sport på VHS tidigare än så.

Jag tror att det förhöll sig på följande vis. Färg-tv-sändningen var förknippad med en rättighet under vinter-OS 1968. Det skickades ut en färgsändning direkt, men eftersändningen var/är i svart-vitt. Vid Mexico-OS hade denna rättighet blivit allmängods.

VHS blev inte var mans egendom förrän cirka 1988-91.
Citera
2013-03-31, 23:48
Medlem
ZRydens avatar
Citat:
Jag tror att det förhöll sig på följande vis. Färg-tv-sändningen var förknippad med en rättighet under vinter-OS 1968. Det skickades ut en färgsändning direkt, men eftersändningen var/är i svart-vitt. Vid Mexico-OS hade denna rättighet blivit allmängods.

VHS blev inte var mans egendom förrän cirka 1988-91.

Alltid bra svar, tack för det. Det låter rimligt.
Citera
2013-04-01, 10:38
Medlem
Barytons avatar
[quote=HerrGickhan]Jag tror att det förhöll sig på följande vis. Färg-tv-sändningen var förknippad med en rättighet under vinter-OS 1968. Det skickades ut en färgsändning direkt, men eftersändningen var/är i svart-vitt. Vid Mexico-OS hade denna rättighet blivit allmängods.

VHS blev inte var mans egendom förrän cirka 1988-91.[/QUOTE

Men VHS-bandspelarna fanns i rätt många hem redan 80/81. Det famösa Studio S programmet om videovåld sändes hösten -81, vill jag minnas.
När jag gjorde lumpen 82/83 hade vi en VHS på luckan (som vi hyrde på Thorn http://sv.wikipedia.org/wiki/Thorn_(f%C3%B6retag) .)
Citera
2013-04-01, 11:11
Medlem
Gag Halfrunts avatar
[quote=Baryton]
Citat:
VHS blev inte var mans egendom förrän cirka 1988-91.[/QUOTE

Men VHS-bandspelarna fanns i rätt många hem redan 80/81. Det famösa Studio S programmet om videovåld sändes hösten -81, vill jag minnas.
När jag gjorde lumpen 82/83 hade vi en VHS på luckan (som vi hyrde på Thorn http://sv.wikipedia.org/wiki/Thorn_(f%C3%B6retag) .)

Pappa jobbade i en radio- och TV-butik på den tiden, så vi var ganska tidigt ute med VHS-spelare. Vi skaffade vår första VHS-spelare 1983. Jag har uppfattningen att innehavet steg ganska linjärt över 1980-talet och att det, som HerrGickhan säger, var först i slutet av 1980-talet som de allra flesta hade VHS-spelare.

En faktor som kan bidra till att det inte finns så många lopp inspelade av privatpersoner är att videoband var mycket dyra på 1980-talet, så det var lite lyxigt att spela in något för att behålla det. För det mesta bandade man över det igen när man hade sett det.

Jag har påbörjat det mödosamma arbetet att föra över en massa gamla VHS-band till DVD och jag kan i alla fall notera att även om kvaliteten på inspelningarna inte alltid är så bra, har VHS-banden hållit mycket längre än vad man sade på den tiden. Ibland brukade det sägas att de inte skulle hålla längre än kanske 10 år. Jag har kvar en del band från slutet av 1980-talet och inspelningarna på de banden går fortfarande att titta på. Jag blev dock lite besviken för några veckor sedan när videon tuggade sönder bandet med den fina vintersportkrönikan från 1987 just när jag skulle bränna över den till DVD. Det var antagligen mitt äldsta band...
Citera
2013-04-01, 11:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton

De fanns i ganska få hem och det var ju anledningen till att videobutikerna kunde hyra ut "Movieboxar" tillsammans med hyrfilmen. Det är ju så med elektronisk utrustning att den följer en diffusionsprocess. Till att börja med kostar utrustningen väldigt mycket, vilket gör att endast några få har [eller anser sig ha] råd med den. Det gäller tv:n, färgtv:n, VHS:n, DVD:n, PC:n etc.

Min första inspelning var från 1985 och skidspelen i Falun. Jag skulle på en utlandsresa och lyckades låna en VHS från jobbet som jag programmerade. När jag kom hem var det första jag gjorde att se igenom inspelningen. Jag hade lyckats undvika att få del av resultatet så det blev som en direktupplevelse. Det jag minns så här utan att titta var att Grete Ingeborg Nykkelmo startade som nr 1 i damernas 3-mil. Hon lyckades med konststycket att komma i mål först och sedan, ganska oväntat, få se att ingen kunde slå hennes tid.
Citera
2013-04-07, 17:31
Medlem
ruckaalis avatar
Kanske bara ska lägga in att man kommer att visa bilder från Torgny Mogrens karriär ikväll på Mästarnas mästare.
För den som inte pallar vänta tills dess så kan man tjuvkika redan nu:
http://www.svt.se/mastarnas-mastare/...sla-till-nagon
Citera
2013-04-16, 12:03
Medlem
SVT har öppnat sin omtalade arkiv, fanns inte så mycket som jag trodde det skulle vara. Typ första säsongen av Rederiet och några Mellodifestivalar samt Barnprogram.
Fanns dock lite sport iallafall. Nämligen Stenmark: http://www.oppetarkiv.se/etikett/tit...rs%C3%A5kning/
Citera
2013-04-16, 16:30
Medlem
ZRydens avatar
Även om det inte var mycket (än så länge?) så är det fantastiskt att de lagt upp hela sändningar. Visst det är väl charmigt när Jacob Hård ger oss utgångsläget på OS-klassikerna som visades förut men en hel sändning från början till slut slår ju allt.

Bara att hoppas att sändningarna från VM i Falun 1974 finns kvar och att de fyller på allteftersom. Vore riktigt kul att se och rättighetsmässigt är det inga problem SVT-producerat som det är.
Senast redigerad av ZRyden 2013-04-16 kl. 16:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in