Citat:
Ursprungligen postat av Morvkacka
Femmilen från 2003, ja den minns man.
Det var den första femmilen jag såg (är född 89) och det är fortfarande ett av de bästa skidlopp jag har sett.
Minns särskilt amerikanen Carl Swensson som gick ut tidigt och tog stora ledningar vid sina tidspasseringar. Vart tog han vägen förresten?
Det loppet måste jag kolla igenom någon dag.
Ett av mina favoritlopp eftersom Södergren, som var min favorit i landslaget redan innan loppet, tog medalj. Rankas högre än Elofssons guld i dubbljakten.
Anmärkningsvärt ändå hur mycket som inte stämde av vad man kom ihåg från detta lopp. Amerikanen tex, som enligt mitt minne öppnade hårt och låg i tät, men föll och bröt staven och kroknade sedan. Men i själva verket fortsatte han att gå starkt för att sedan sluta femma, efter att inte ha kroknat förrän sista 5km. Där ser man.
Dessutom trodde jag att loppets vinnare Koukal fick mycket mer draghjälp av italienaren än vad som egentligen var fallet. Men det var ju han som stod för den mesta farthållningen i den duon. Värdig vinnare trots allt.
Den som tog hängåkarmedaljen var ju Brink i ryggen på Södergren, och snuvade återigen det årets bäste åkare Fredriksson på en framgång, efter debaclet i stafetten.
Finns fler saker man mindes helt fel, och det får en att undra vilka andra lopp som hjärnan har "gjort om" och som man behöver en repris av.