2011-05-02, 23:13
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerP
Registrera måste man göra, verkar dock bara gå kl 4-12. Så det blir väl att fixa det i morgon.

Ok. Konstigt att det ska vara tidsbegränsat.

Citat:
Ursprungligen postat av ZRyden
Aha, lär vara därifrån jag fått tag på massa ryska torrents. Har ett helt knippe på datorn. Är massa blandat från alla möjliga mästerskap. Dock har jag ingen aning om status (antal seeders) på dem och inte heller vad de olika filerna innehåller specifikt. Vet dock att det är lite skidskytte också.

Här har ni ett gäng: http://www.mediafire.com/?a6fc46fhc73uv46

Får tacka för dem.

Sen är det bara att välja någon på måfå. Risken är väl dessvärre att det kan vara ett lopp med norsk triumf, och dem är man ju inte intresserad utav.
Citera
2011-05-03, 07:21
Medlem
cyberkalles avatar
Mera vinternostalgi från NSD: http://www.nsd.se/familjeliv/jubilar...icleId=6130103
Citera
2011-05-03, 11:30
Medlem
Shut up donnies avatar
Snacka om att det var små marginaler som gjorde att Sverige och Tärnaby inte har ytterliggare ett OS- samt ett VM-guld. Lite störigt faktiskt. Härlig personlighet och profil denne Grahn.
Citera
2011-05-03, 20:26
Medlem
Hzjs avatar
Då har man lyckats få hem några lopp från ryss-sidan.

En positiv överraskning var att femmilen från VM 03 var med svenska kommentatorer (Tyvärr Jonas Karlsson men ändå.) Tycker nästan ljudet är viktigare än bilden när det gäller gamla idrottsögonblick. Att enbart höra Strömmer och Assars radioreferat slår att se bilderna från loppen fast med någon obegriplig öststatskommentator.

En annan rolig grej är beskrivningen av 15 km-loppet från Lake Placid ur ett ryskt (och finskt?) perspektiv, citerat han som lade ut loppet, översatt av google translate:

Citera
2011-05-03, 22:31
Medlem
Kollat på snökaos loppet från Sapporo. Var ju rätt kul, men lite tråkigt med ryska kommentatorer.

Vilka sevärda lopp har kommentatorer som pratar begripelska; svenska, norska, engelska eller tyska?
Citera
2011-05-03, 22:56
Medlem
Hzjs avatar
Hela OS 02 och VM 03 + 05 Är på antingen svenska eller engelska.

английский = engelska

Har just kollat Tobbe Fredrikssons sprintguld. Jäklar vad överlägsen han var på upploppet! Och kul att se Mathias först att gratulera efter målgång. Minns mest att man nedvärderade sprinten (ännu mer) på den tiden. Kul att se igen.

Kollat delar av femmilen från samma år också; fantastiska omkastningar och folk som stumnar, åker upp sig etc, spännande fast man vet hur det slutade. Ge oss tillbaka den tävlingsformen Ulvang!
Citera
2011-05-03, 23:46
Medlem
okej, 02 och 03 hade jag redan sett, eftersom de fanns på en annan tracker här nyligen. 05 är iallafall hemmladdat nu, liksom femmilen från Lahtis. Resultat från den har man ju glömt så den kan nog bli spännande.

Femmilen från VdF är ju en riktig höjdare, tycker jag också. Många parkeringar och svenska framgångar.
Citera
2011-05-04, 18:31
Medlem
Morvkackas avatar
Femmilen från 2003, ja den minns man.

Det var den första femmilen jag såg (är född 89) och det är fortfarande ett av de bästa skidlopp jag har sett.

Minns särskilt amerikanen Carl Swensson som gick ut tidigt och tog stora ledningar vid sina tidspasseringar. Vart tog han vägen förresten?

Det loppet måste jag kolla igenom någon dag.
Citera
2011-05-04, 22:12
Medlem
Hzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morvkacka
Femmilen från 2003, ja den minns man.

Det var den första femmilen jag såg (är född 89) och det är fortfarande ett av de bästa skidlopp jag har sett.

Minns särskilt amerikanen Carl Swensson som gick ut tidigt och tog stora ledningar vid sina tidspasseringar. Vart tog han vägen förresten?

Det loppet måste jag kolla igenom någon dag.

Ett av mina favoritlopp eftersom Södergren, som var min favorit i landslaget redan innan loppet, tog medalj. Rankas högre än Elofssons guld i dubbljakten.

Anmärkningsvärt ändå hur mycket som inte stämde av vad man kom ihåg från detta lopp. Amerikanen tex, som enligt mitt minne öppnade hårt och låg i tät, men föll och bröt staven och kroknade sedan. Men i själva verket fortsatte han att gå starkt för att sedan sluta femma, efter att inte ha kroknat förrän sista 5km. Där ser man.

Dessutom trodde jag att loppets vinnare Koukal fick mycket mer draghjälp av italienaren än vad som egentligen var fallet. Men det var ju han som stod för den mesta farthållningen i den duon. Värdig vinnare trots allt.

Den som tog hängåkarmedaljen var ju Brink i ryggen på Södergren, och snuvade återigen det årets bäste åkare Fredriksson på en framgång, efter debaclet i stafetten.

Finns fler saker man mindes helt fel, och det får en att undra vilka andra lopp som hjärnan har "gjort om" och som man behöver en repris av.
Senast redigerad av Hzj 2011-05-04 kl. 22:15.
Citera
2011-05-11, 17:40
Medlem
Hzjs avatar
Blev lite nyfiken på Billan Östlunds guldmedalj från 87 efter att ha sett "mästarnas mästare", och som de flesta andra klassiker av värde finns loppet på ZRydens youtubekanal.

http://www.youtube.com/watch?v=cUUG9d8MZGk

Legenden Ulfbåge levererar i vanlig ordning, särskilt vid 3:26, avd. när andra nyper sig i armen...

Efter det är bisittar-Bjarne helt tyst, så Christer får beordra honom att säga nåt efter målgång.

Apropå "best of Ulfbåge"-snacket så måste ju en del av det vigas åt det fantastiska ögonmåttet och fascinationen över att alltid tala om hur långt kvar till mål/tidspassering åkarna hade.

"Hundra meter kvar, femtio meter kvar" etc, finns i nästan varje klipp. Känns som om det inte stämde helt alla gånger heller.
Citera
2011-06-26, 01:55
Medlem
Mr Wrongs avatar
Vilken härlig tråd. Det är många minnen som väcks när man läser den.

Hittade Galenskaparnas hyllningssång till Bengt-Erik Grahn.
http://www.youtube.com/watch?v=X3n-DBKTXoQ
Citera
2011-06-27, 19:29
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Wrong
Vilken härlig tråd. Det är många minnen som väcks när man läser den.

Hittade Galenskaparnas hyllningssång till Bengt-Erik Grahn.
http://www.youtube.com/watch?v=X3n-DBKTXoQ

Välkommen till tråden! Det är väl inte riktigt samma trafik här som för några månader sedan och som det förhoppningsvis kommer att vara igen till hösten...

Själv vill jag tipsa om att SVT nu har lagt ut Jens Linds briljanta dokumentär om Plex på SVT Play:

http://svtplay.se/v/2464415/ovrig_sp...lex__petersson

Måste ses. Även om det tar sin utgångspunkt i Vasaloppet, finns många andra fantastiska Plex-referat med, alltfrån Bob Beamon till Janne Holmlunds vurpa i Lake Placid och några klassiska Stenmark-referat.

Ett skönt Plex-minne, som inte är med i dokumentären är när han kommenterar Pernilla Wibergs VM-guld i storslalomen i Saalbach 1991. Som vanligt hade han fått med sig sitt stoppur in i kommentatorsbåset och hade ordnat med en egen mellantid cirka tio sekunder före mål. Ulrike Maier, som ledde efter första åket, hade en enorm ledning och mycket av försprånget var kvar vid den officiella mellantiden. Jag glömmer aldrig Plex förvåning när han knäppte sin egen mellantid för Maier och konstaterade: "Klarar hon det inte? Gör hon inte det? Nej, hon gör inte det och det är svenskt guld!"

För övrigt är fenomenet med en kommentator som säger att han tycker att det är så spännande att han tänker välja att vara tyst en stund klart underskattat...
Senast redigerad av Gag Halfrunt 2011-06-27 kl. 19:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in