• 1
  • 2
2011-02-15, 23:40
Medlem
Tjena, sålde i juni eller juli 2010 min lägenhet med ca 300k i vinst, sen började jag plugga och fick fullt csn lån och bidrag från slutet av augusti. Gjorde uppskov på vinsten och köpte en annan lägenhet men det kanske inte spelar någon roll?

När sommaren kommer så kommer mitt csn lån vara uppe i ca 55kkr, jag ska även ha csn lån i två år till. Kommer CSN vilja ha tillbaka pengar eller kommer lånet påverkas på något annat sätt? Kan även bidragsdelen drabbas? Spelar det någon roll om säljkontraktet skrevs i juni eller juli? För jag kommer inte ihåg såhär på rak arm.

MVH

Nicklas
Citera
2011-02-15, 23:43
Medlem
Roll8ors avatar
Om jag minns och förstod dig rätt så spelar det ingen roll vad du hade för inkomst innan du började studera. Är tom tveksam om lägenhetsaffärer och liknande räknas som inkomst enligt dom.

Att ringa och fråga är nog det bästa. Lycka till med plugget.
Citera
2011-02-15, 23:50
Medlem
DRD4s avatar
inte en chans att vinsten räknas som inkomst! isåfall skulle lars ohly vara lyckligast i universum!
Citera
2011-02-16, 00:06
Medlem
"Vad räknas som inkomst?

* Inkomst av tjänst, exempelvis lön, föräldrapenning och sjukpenning
* Inkomst av näringsverksamhet
* Inkomst av kapital, exempelvis inkomster från försäljning av hus, lägenhet eller aktier samt ränta och aktieutdelning.

När du beräknar inkomsten, tänk då på att

* räkna inkomsten före skatt
* räkna din inkomst per kalenderhalvår (1 januari-30 juni och 1 juli-31 december)
* räkna med inkomster både från Sverige och från utlandet
* ta upp inkomster av tjänst när pengarna betalades ut - inte när du tjänade in dem
* inkomster av näringsverksamhet och kapital ska fördelas med hälften på varje kalenderhalvår*
* göra de avdrag du får göra, exempelvis reseavdrag. Det som ska beräknas är överskottet i inkomstslagen enligt skattelagstiftningens bestämmelser.

* Om en större del av inkomsten ligger på det ena kalenderhalvåret, kan du göra en annan fördelning. Det är ofta mer fördelaktigt för dig. Du kan exempelvis ha sålt en fastighet, en bostadsrätt eller aktier under det ena kalenderhalvåret (inkomst av kapital) eller kanske bara drivit ditt företag under en del av året (inkomst av näringsverksamhet). För kapitalvinster kan beskattningen ibland skjutas upp till ett senare inkomstår, exempelvis om du sålt en fastighet eller en bostadsrätt. Det är Skatteverket som fattar beslut om att skjuta upp beskattningen.

De inkomstuppgifter som du lämnar kommer vi senare att kontrollera med Skatteverkets uppgifter om din taxering."

Citera
2011-02-16, 11:40
Medlem
Varför inte köpa en lite billigare lya, och använda överskottet till att finansiera studierna istället för att beblanda sig med äckliga csn med deras räntor?
Citera
2011-02-16, 16:34
Medlem
DRD4s avatar
dra på trissor! välkommen till sovjetunionen!
Citera
2011-02-16, 18:15
Medlem
theloins avatar
En god vän fick ett samtal från CSN efter att ha sålt och köpt, jodå – de vill ha en duktig slant även om du puttat in pengarna i nytt boende.
Citera
2011-02-17, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larskristian
Varför inte köpa en lite billigare lya, och använda överskottet till att finansiera studierna istället för att beblanda sig med äckliga csn med deras räntor?
CSNs räntor är något man välkomnar med öppen famn som hus/brägare
Citera
2011-02-17, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larskristian

Inte så lätt när man flyttar från en småstad till Stockholm och inte får lån pga csn inte räknas som inkomst

Frågan är hur mycket jag kommer behöva betala tillbaka. Troligen allt?
Citera
2011-02-17, 14:01
Medlem
One-Loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Inte så lätt när man flyttar från en småstad till Stockholm och inte får lån pga csn inte räknas som inkomst

Frågan är hur mycket jag kommer behöva betala tillbaka. Troligen allt?

50% brukar det vara. Men den återbetalningen kommer inte komma förrän... Nästa år, skulle jag tro. Då din kapitalinkomst redovisas på detta års deklaration, och CSN matchar uppgifterna med din deklaration med fördröjning.

Lättast är som sagt att ringa och fråga så kanske du får bra svar, kanske inte. De i växeln har inte alltid full koll heller, hehe.
Citera
2011-02-17, 21:16
Medlem
Men då är ett gott om tid kvar att spara ihop dessa pengar. Får se de från den goda sidan att jag iaf betalar av en del lån.
Hoppas det bara gäller höstterminen isåfall så de ite sprider över det till nu våren 2011 också, vilket känns osannolikt
Citera
2011-02-17, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Men då är ett gott om tid kvar att spara ihop dessa pengar. Får se de från den goda sidan att jag iaf betalar av en del lån.
Hoppas det bara gäller höstterminen isåfall så de ite sprider över det till nu våren 2011 också, vilket känns osannolikt
Bara halvåren räknas. Du kan alltså tjäna 3 miljoner under VT (och då inte få pengar av csn) men tjänar 10 kronor under HT och få fullt stöd

Lite osäker över detta men jag är ganska säker på att man även kan göra så här: Säg att du tjänar 100 00 under VT men 0 under HT. Eftersom gränsen för hur mycket man får tjänar är på runt 50 000 får du inget bidrag under VT, men får under HT. Då kan du dela upp inkomsten under dessa två så det istället är 50 000 VT och 50 000 HT, även om pengarna är intjänade under bara VT. Då får du fullt stöd under båda terminerna.
Dock har du tjänat mer än detta och därför fungerar inte den lösningen för dig.
Senast redigerad av MooDHooDs 2011-02-17 kl. 22:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in