2011-02-15, 23:26
Medlem
Hej jag är en n00b som har lite små frågor, har konto på swedbank och tänkte bara kolla hur deras fasträntekonto egentligen fungerar. Om jag exempelvis låser mina pengar i 3 månader får jag en fast ränta på 2,15 %. Får jag de räntepengarna direkt efter 3 månader då eller räknar de på något annat sätt? Sorry för den korkade frågan : &
Citera
2011-02-15, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danniefromsweden
Hej jag är en n00b som har lite små frågor, har konto på swedbank och tänkte bara kolla hur deras fasträntekonto egentligen fungerar. Om jag exempelvis låser mina pengar i 3 månader får jag en fast ränta på 2,15 %. Får jag de räntepengarna direkt efter 3 månader då eller räknar de på något annat sätt? Sorry för den korkade frågan : &

Knappast troligt. De pengarna sitter de och håller på så länge de kan, dvs till årsskiftet. Tänk också på att det där förstås är årsräntan som är angiven så att du inte bommat det.
Citera
2011-02-16, 09:46
Medlem
albertas avatar
Ja, du bör få räntan efter tre månader. Det har jag alltid fått när jag låst pengarna en period (med avdrag för skatt förstås)

/
alberta
Citera
2011-02-16, 14:17
Medlem
drutgers avatar
Sätt in pengarna på Hoist istället till 2.6% ränta utan att du behöver låsa pengarna i 3 mån. Pengarna är lika säkra där som på Swedbank
Citera
2011-02-16, 14:52
Medlem
Cygones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drutger
Sätt in pengarna på Hoist istället till 2.6% ränta utan att du behöver låsa pengarna i 3 mån. Pengarna är lika säkra där som på Swedbank

Hoist kapitaliserar bara pengarna vid årsskiftet.

Sevenday (www.sevenday.se) är de enda som jag känner till där räntan kapitaliseras månadsvis även på löpande konton. De ger just nu 2.55% ränta utan bindningstid.
Citera
2011-02-16, 17:54
Medlem
albertas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cygone
Hoist kapitaliserar bara pengarna vid årsskiftet.

Sevenday (www.sevenday.se) är de enda som jag känner till där räntan kapitaliseras månadsvis även på löpande konton. De ger just nu 2.55% ränta utan bindningstid.

Yes både Hoist och Sevenday är trygga och snabba. Använder bägge

/
alberta
Citera
2011-02-16, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cygone
Hoist kapitaliserar bara pengarna vid årsskiftet..

Vilket är ganska normalt...
Citera
2011-02-16, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drutger
Insättningsgaranti?
Citera
2011-02-16, 20:08
Medlem
Cygones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Vilket är ganska normalt...

Korrekt, varför jag följde upp med att nämna det enda bolag jag kände till som hanterar (löpande) ränteutbetalningar annorlunda. Vilket TS verkade vara ute efter när han skrev: "Får jag de räntepengarna direkt efter 3 månader då eller räknar de på något annat sätt?"

...
Citera
2011-02-16, 22:34
Medlem
Länsförsäkringar har väl 2,25 på sitt tremånaders och de kapitaliserar efter 3mån..
Citera
2011-02-17, 09:09
Medlem
hejsan allihopa!
jag tänkte bara fråga en sak,
om jag har 100k och räntan är låt oss säga 3%, och jag binder det i 30 dagar. Får jag (3%/365)*30 i riktigt ränta då? eller har jag missat något?
Citera
2011-02-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenabrudar
hejsan allihopa!
jag tänkte bara fråga en sak,
om jag har 100k och räntan är låt oss säga 3%, och jag binder det i 30 dagar. Får jag (3%/365)*30 i riktigt ränta då? eller har jag missat något?
Räntan är per år. Dvs sätter du in dessa 100 000 i januari, tar ut dem i februari. Då har du haft dem 1/12s år. 3000/12 = 250 kronor. Alltså du får 250 kronor - skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in